Skip to main content
beantwoord

naam wijzigen/onjuist op e-ticket

Goedemorgen, ik heb e-tickets besteld maar nu heb ik op 2 tickets de naam onjuist geschreven :y on plaats van IJ..  kan of moet ik dit wijzigen?

Beste antwoord door Floor NS

Hi Miep59! Welkom bij de NS Community. 

Een e-ticket is na de bestelbevestiging en betaling niet meer te wijzigen. Het is wel de bedoeling dat de gegevens op een e-ticket overeenkomen met de gegevens die op jouw identiteitsbewijs staan. Gezien dit om een klein spelfoutje gaat kun je het ook even melden bij de conducteur en hem/haar vragen of hij dit een probleem vindt. Ik kan je niet garanderen dat dit door de vingers gezien zal worden. 

Bekijk origineel

8 reacties

Floor NS
Moderator
Forum|alt.badge.img
  • Moderator
  • 280 reacties
  • Antwoord
  • 7 april 2025

Een e-ticket is na de bestelbevestiging en betaling niet meer te wijzigen. Het is wel de bedoeling dat de gegevens op een e-ticket overeenkomen met de gegevens die op jouw identiteitsbewijs staan. Gezien dit om een klein spelfoutje gaat kun je het ook even melden bij de conducteur en hem/haar vragen of hij dit een probleem vindt. Ik kan je niet garanderen dat dit door de vingers gezien zal worden. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3822 reacties
  • 7 april 2025
Floor NS schreef:

Antwoord is natuurlijk correct, maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit een conducteur gezien die echt om een legitimatiebewijs vroeg. Wordt volgens mij alleen gedaan bij vermoeden van fraude.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2706 reacties
  • 7 april 2025

Het is mij overkomen, maar dat was bij een Jongeren Dag Dalkaart 😛.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • 25193 reacties
  • 7 april 2025

Antwoord is natuurlijk correct, maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit een conducteur gezien die echt om een legitimatiebewijs vroeg. Wordt volgens mij alleen gedaan bij vermoeden van fraude.

Het gebeurt natuurlijk te weinig, maar het is niet zo dat het niet voorkomt. Ik heb het wel eens meegemaakt dat de controle aangekondigd werd en speciaal werd verzocht aan mensen met een e-ticket om het ID klaar te hebben liggen.

De regel is gewoon dat iedereen die met een e-ticket reist alleen een geldig kaartje heeft als het gepaard gaat met een geldig ID en ik vind niet dat we mensen moeten faciliteren die op deze wijze geen geldig vervoersbewijs hebben. Alweer een argument voor meer intensieve controle. In Zwitserland heb ik toch regelmatig een paspoort moeten laten zien naast mijn Interrail. En volgens mij zie ik er niet zo verdacht uit, ;-)

• Koploper****
  • 20383 reacties
  • 7 april 2025
Henkpeetersen schreef:
Floor NS schreef:

Antwoord is natuurlijk correct, maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit een conducteur gezien die echt om een legitimatiebewijs vroeg. 

Dat is dus ook precies de reden waarom er met etickets zoveel gesjoemeld wordt: de kans op controle is minimaal.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13646 reacties
  • 7 april 2025

In principe zou iedereen die met een e-ticket reist deze bij controle met id moeten aanbieden. Zonder id heb je geen geldig vervoersbewijs.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7398 reacties
  • 7 april 2025
MoDe schreef:

In principe zou iedereen die met een e-ticket reist deze bij controle met id moeten aanbieden.

Volgens de voorwaarden moet dat alleen als erom gevraagd wordt.

Het E-ticket is persoonlijk en niet overdraagbaar. Bij controle moet een geldig identiteitsdocument met foto worden getoond (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs) als daarom wordt gevraagd.

Maar het is bij controle net als met de OV-chipkaart. Die heb ik al sinds het begin (2012?) in een ondoorzichtbaar geel hoesje. Kan me niet herinneren dat er ooit een conducteur naar de foto heeft gekeken.

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12651 reacties
  • 7 april 2025

Ik heb dezelfde ervaring ala ​@mrfreeze. In de trein is precies éên keer mijn kaart uit het gele hoesje gehaald en heeft de conducteur gekeken of ik leek op de pasfoto op de kaart. Naar een ID is toen niet gevraagd.

In het overige OV is nog nooit gevraagd of ik mijn kaart uit hoesje wilde halen. 

Reageer