Skip to main content
beantwoord

PrijsTijd Deals en Eurocity Brussel

Ik wil voor zaterdag 3 mei een e-ticket kopen voor Rotterdam-Breda. Bij alle Nederlandse treinen staat dan dat ik PrijsTijd korting kan krijgen, maar niet bij de Eurocity van de NMBS. In de voorwaarden voor PrijsTijd Deals staat dat deze niet geldig zijn voor binnenlandse trajecten van internationale treinen waarvoor gereserveerd moeten worden. Verder staat er als je het ticket wil kopen alleen dat het geldig is tussen 10.00 en 16.00. Ook hier staat niets over de geldigheid in de NMBS Eurocity. Stel ik koop zo'n ticket en ik neem de NMBS trein, kan ik dan gezeur krijgen?

Beste antwoord door Momo

Het doel van NS wat betreft PrijsTijdDeal tickets is kaartjes te verkopen op tijden, trajecten en treinen die rustig zijn en waar normaal gesproken veel stoelen leeg zijn. Als dat bij die Eurocity Rotterdam-Brussel niet het geval is (of in ieder geval de verwachting zo is), zal NS ook geen PrijsTijdDeal tickets aanbieden voor die trein om je zo te verleiden de andere treinen te nemen. 

Bekijk origineel

Floor NS
Moderator
Forum|alt.badge.img
  • Moderator
  • 8 april 2025

Hi Rob van Hulst! Welkom bij de NS Community.

De Eurocity Direct en EuroCity zijn internationale treinen waarvoor op het binnenlandse traject geen reservering nodig is. Wanneer je een internationale reis wilt maken met de EuroCity Direct dan dien je wel een internationaal e-ticket aan te schaffen. Ik zie in de voorwaarden van de NS PrijsTijd Deal geen reden waarom dit e-ticket niet gebruikt kan worden voor de reis van Rotterdam Centraal naar Breda. 

Floor NS schreef:

Hi Rob van Hulst! Welkom bij de NS Community.

De Eurocity Direct en EuroCity zijn internationale treinen waarvoor op het binnenlandse traject geen reservering nodig is. Wanneer je een internationale reis wilt maken met de EuroCity Direct dan dien je wel een internationaal e-ticket aan te schaffen. Ik zie in de voorwaarden geen reden waarom dit niet zou kunnen. 

Zoals gezegd is die NMBS trein een mogelijke optie om van Rotterdam naar Breda te reizen. Kijk het zelf maar na, er rijden 5 IC's per uur tussen Rotterdam en Breda, 2x de NS IC Den Haag-Eindhoven en 2x de NS IC Amersfoort-Breda. Daar staat PrijsTijd korting bij. De Eurocity Rotterdam-Brussel rijd 1x per uur, en daar staat geen korting bij.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 8 april 2025

Het doel van NS wat betreft PrijsTijdDeal tickets is kaartjes te verkopen op tijden, trajecten en treinen die rustig zijn en waar normaal gesproken veel stoelen leeg zijn. Als dat bij die Eurocity Rotterdam-Brussel niet het geval is (of in ieder geval de verwachting zo is), zal NS ook geen PrijsTijdDeal tickets aanbieden voor die trein om je zo te verleiden de andere treinen te nemen. 

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 8 april 2025
Rob van Hulst schreef:

Ik wil voor zaterdag 3 mei een e-ticket kopen voor Rotterdam-Breda. Bij alle Nederlandse treinen staat dan dat ik PrijsTijd korting kan krijgen, maar niet bij de Eurocity van de NMBS.

Dit is in Nederland gewoon een NS-trein, geen NMBS-trein.

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 8 april 2025

Je mag gewoon gebruik maken van die trein. Die prijstijd deals hebben geen treinbinding. Je moet alleen zorgen dat je binnen de tijd die op je ticket staat reist.

rvdborgt schreef:
Rob van Hulst schreef:

Ik wil voor zaterdag 3 mei een e-ticket kopen voor Rotterdam-Breda. Bij alle Nederlandse treinen staat dan dat ik PrijsTijd korting kan krijgen, maar niet bij de Eurocity van de NMBS.

Dit is in Nederland gewoon een NS-trein, geen NMBS-trein.

De trein bestaat uit Belgisch materieel en heeft Belgisch personeel dat nauwelijks verstaanbaar Nederlands met een zwaar Frans accent spreekt, waarom is dit volgens jou dan een NS trein?

Robert B
Forum|alt.badge.img+4

Met een binnenlands vervoerbewijs zou Rotterdam - Breda geen probleem moeten zijn, want kortingsabonnementen zijn ook gewoon geldig. Zelfs een Jongeren Dagkaart zou moeten lukken, en reserveren of toeslag is niet nodig tussen Rotterdam en Breda.

Maar waar zie je PrijsTijd Deals voor Rotterdam - Breda?

Oh wacht, als ik plan vanaf bijv. Schiedam (of tot ergens voorbij Breda) zie ik ze wel voor reizen vanaf 27 april, en dat kost dan € 6,25 voor vanaf Schiedam.
oor de rest lijkt het alleen op zondag 27 april (Koningsdag is de 26e) en zaterdag 3 mei te kunnen 
🤔

Het goedkoopst is Barendrecht - Breda (je mag via Rotterdam Centraal), dan kost het € 4,70 en dat scheelt nogal met € 11,70 voltarief.

• Koploper****
  • 8 april 2025
Rob van Hulst schreef:
rvdborgt schreef:
Rob van Hulst schreef:

De trein bestaat uit Belgisch materieel en heeft Belgisch personeel dat nauwelijks verstaanbaar Nederlands met een zwaar Frans accent spreekt, waarom is dit volgens jou dan een NS trein?

Omdat NS op het Nederlandse stuk de exploitant van deze trein is. Dat materieel en personeel door de NMBS worden geleverd verandert daar niets aan.

Reageer