Korte vraag: Alvorens ik geld terug vraag voor de vertraging tussen Arnhem en Utrecht vandaag 3.5 uur gereisd wat normaliter max 1.5 uur is (kan gebeuren).
Kort feitenrelaas:
Op NS Planner gekeken en vanuit Didam naar huis gegaan. Ik wist dat er vertraging van een half uur zou zijn, maar dat voor lief genomen. In Arnhem aangekomen gaf een aardige conducteur het advies om de bus te nemen naar Driebergen Zeist (is vervangend vervoer geregeld dus er reed een bus naar ieder tussenliggend station). Dit zou sneller zijn dan mijn eerste intentie om om te reizen via s’hertogenbosch. Maar dat kan (na onderstaande feiten) wel begrepen worden.
Daar een oude mevrouw de trein in geholpen omdat er niemand beschikbaar bleek te zijn (deze dame toevallig drie keer geholpen, omdat zij toevallig ook naar Utrecht moest), maar dat daar geen hulp bij was, vond ik zelf ook al een minpunt.
Maar de busreis was enorm knullig te noemen. Hierbij ligt dit niet aan de chauffeur. Dit ligt echt aan degene die deze partij heeft ingeschakeld. Wat was het geval: deze persoon kende de plaats niet, waar hij moest rijden. In Arnhem een 40 minuten vertraging gehad omdat meneer zich had klemgereden in de stad. Wel een unieke situatie om in het donker te vragen om mensen een auto te laten verplaatsen, maar wel enorm storend als er niet gecommuniceerd wordt wat er precies aan de hand is.
Nadat de auto verplaatst was, konden we onze weg hervatten. Ede wageningen - Veenendal. De Bus chauffeur vroeg maar even in de bus of iemand de weg kende om hem te begeleiden. DIt kwam omdat hij geen vertrouwen meer had in zijn navigatie (wat ik kon begrijpen na bovenstaand punt). Maar dit was het toppunt van knulligheid. Bij Driebergen-Zeist samen met de oude mevrouw uitgestapt en toen was het zoeken: Wat moeten we nu? Een hele groep mensen verdwaald: moeten we naar het station, moeten we wachten op een bus etc.? Maar snel naar de serviceplaats gerend om te vragen of meneer iets weet, gezien het feit dat hij nergens vanaf wist, maar verder gezocht. Naar boven gerend om even een informatiepaal te zoeken waar al twee mensen stonden om hetzelfde te vragen naar Utrecht. Even afgewacht en daarna zag ik een groepje mensen aan de andere kant staan waar een bus stond (zonder te communiceren/ geen communicatiemedewerker of een omroep in circa 8 minuten. Fijn. De groep maar even geroepen en gezorgd dat we met de groep van de oude bus naar de nieuwe bus konden.
Je zou denken, mooi verhaal: nu zou het allemaal goed gaan:
Nee hoor, na mevrouw in de bus te hebben geholpen enigszins buiten adem zelf de bus in gekomen (waar ik wel een prachtige herder tegen kwam (ik moet het verhaal uiteraard nog levendig houden voor de mensen die tot hier hebben gelezen)). Vervolgden we onze reis. Dit kan niet meer mis gaan dacht ik, toen de buschauffeur in Bunnik af sloeg om te stoppen (zonder reden), waarbij hij niet onder een bepaald bord door kon, dus daar ging het ook mis. Niemand opgepikt (want hij ging niet naar het station toe), niemand uitgestapt, dus zeer merkwaardig, maar goed. In Utrecht aangekomen heb ik mevrouw voor de laatste keer helpen uitstappen (die uiteraard zeer tevreden was met de service), heb ik nog moeten rennen om de trein te halen naar huis die gelukkig geen vertraging kende.
Ik kan nog geen vertraging indienen, gezien het feit dat ik niet kon inchecken (en niet hoefde volgens de buschauffeurs) zou dit mogelijk ook niet kunnen. Maar ik wou dit amateuristisch verhaal in ieder geval even kwijt. Waarbij ik het meest kwalijke vond is dat een oude mevrouw (die de tachtig minimaal wel gepasseerd was) niet geholpen werd (of een aanbod werd gedaan van A tot Z) nog wel het meest kwalijke vond. Ik had helaas geen tijd om mevrouw een kop koffie aan te bieden, anders had ik zelf nog een tijd moeten wachten (waarbij ik mijn koffie uiteindelijk ook nog mis, waardoor ik een dergelijke klacht toch maar besloot te schrijven :))
Dus ik hoop dat iemand dit leest die NS-waardig is en er even gekeken kan worden waar dit allemaal is fout gegaan om dit in de toekomst te voorkomen. Een beetje klantgerichtheid zou fijn zijn.
Daarbij nog wel inhoudelijk: Kan ik mijn geld terugvragen als ik vanaf arnhem (tot Utrecht C) niet zichtbaar ben geweest voor NS, maar wel van Utrecht tot huis?