Dinsdag 18 juli is de trein van utrecht naar rotterdam om 16:48 door de verkeersleiding richting amersfoort gestuurd. Daardoor ruim 5 kwartier vertraging, maar de NS vindt dit geen reden voor geld terug. Zijn er meer die hier mee te maken hebben. Al de tweede keer dat ik door een fout van NS vertraging heb en de claim wordt afgewezen
Deze claims worden in eerste instantie behandeld door een nogal dom geautomatiseerd systeem. U kunt reageren op de mail met de afwijzing en uitleggen hoe de situatie was, dan kijkt er een mens naar.
Dit klinkt als een miscommunicatie tussen NS en ProRail. Zowel de trein naar Groningen als die naar Rotterdam vertrokken van spoor 9, en blijkbaar is verwisseld welke trein vooraan stond. Het gevolg is echter dat volgens de systemen beide treinen gewoon gereden hebben, waardoor het systeem de claim zal afwijzen. Dit zal inderdaad een tweede beoordeling door een mens nodig hebben.
Dit klinkt eerder als een defecte omroepinstallatie in de trein. Of TS heeft niet op zitten letten en het omroepbericht in de trein gemist. Of de conducteur heeft helemaal niet omgeroepen.
Als ik op treinposities.nl kijk is de 654 na aankomst in Utrecht gesplitst. Het voorste treinstel is daarbij met +8 uit Utrecht vertrokken en met +10 in Gouda aangekomen, dus dat is echt niet de verkeerde kant op gestuurd want dan was de vertraging veel groter geworden.
De achterste twee treinstellen zijn in Utrecht achter gebleven en vanaf daar ingezet om de 559 richting Amersfoort en Groningen te rijden die in Utrecht gestart is. Maar de 654 is uiteindelijk met +20 in Rotterdam aangekomen, dus vandaar dat TS geen geld terug bij vertraging heeft gekregen. Sowieso geldt die regeling natuurlijk alleen voor daadwerkelijk door de trein opgelopen vertraging en niet voor vertraging veroorzaakt door onoplettendheid van reizigers.
Ook het treinpersoneel zat in de verkeerde trein zover ik begreep, vandaar beide treinen direct na Utrecht ook in de rem gingen maar uiteindelijk toch doorgereden zijn want er was geen goede mogelijkheid om terug te keren naar Utrecht. Ook liggen er geen perrons langs de IC-sporen dus de reizigers uit laten stappen en met de sprinter terug was ook geen optie.
Ah, dus eigenlijk zijn beide treinen de verkeerde kant op gegaan (en de reizigers voor Amersfoort ook in Gouda beland)? Die laatste groep reizigers had je op zich nog voor in Woerden kunnen stoppen. Om dat wissel om te zetten had je nog wel tijd, net als dat de reizigers die onvrijwillig richting Amersfoort gingen er desnoods in Bilthoven uit gekund zouden hebben.
Maar dat verklaart wel waarom je het uiteindelijk niet aan de vertragingen ziet, want voor het systeem zijn die treinen dan gewoon van nummer gewisseld.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.