Skip to main content

Controle

Hoi NS,

Ik wou doorgeven dat ik snap dat controles moet gebeuren. Alleen is frustrerend dat in eenzelfde trein rit 3x gecontroleerd word? Bedenk me dat het extra controle qua personeel kan ergens anders beter benut worden.

Met vriendelijke groet,

Asher Yeatwood

8 reacties

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • 25185 reacties
  • 4 april 2025

Mogelijk is er een aanleiding toe die u niet weet, en u trouwens ook niet hoeft te worden meegedeeld. Het kan een oefening van mensen in opleiding  zijn.

Het is een zegen dat er weer en meer gecontroleerd wordt. Controles leveren niet alleen geld op, vooral ook omdat ze preventief werken. Het gevoel van veiligheid, maar ook van  rechtvaardigheid wordt eveneens verhoogd.

Er is nauwelijks sprake van extra personeel in de treinen en incidenteel controleren met een hogere frequentie kan geen kwaad. Wat mij betreft wordt de eerste klas na elke stop gecontroleerd.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2699 reacties
  • 4 april 2025

Dit komt vooral voor bij lange afstandstreinen, er wordt dan vaak gewisseld van conducteurs op bepaalde stations en het komt dan wel eens voor dat de nieuwe conducteur besluit om nog een keer te controleren.

Zo ben ik 2x gecontroleerd in de trein Vlissingen Amsterdam, 1x tussen Vlissingen - Roosendaal en 1x tussen Roosendaal - Dordrecht.

Er zijn niet zoveel mensen die lange afstanden reizen met de trein, dus het is ook niet gek dat je dan vaker een conducteur ziet.

Daarnaast, wat is er erg aan 3 keer gecontroleerd worden? Je weet in iedergeval zeker dat je bent ingecheckt en de eerste controle zal niet veel anders zijn dan de laatste.

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12651 reacties
  • 4 april 2025

Wordt er eens gecontroleerd dan komt er een klacht dat er te veel wordt gecontroleerd. Het is nooit goed of het deugt niet.

Wees blij dat er gecontroleerd wordt. Dat betekent meteen dat er toezicht gehouden wordt in de trein.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • 25185 reacties
  • 4 april 2025

Wordt er eens gecontroleerd dan komt er een klacht dat er te veel wordt gecontroleerd. Het is nooit goed of het deugt niet.

Wees blij dat er gecontroleerd wordt. Dat betekent meteen dat er toezicht gehouden wordt in de trein.

Kan twee keer een like voor deze bijdrage ook? ðŸ˜€

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16644 reacties
  • 4 april 2025
Ash352 schreef:

Bedenk me dat het extra controle qua personeel kan ergens anders beter benut worden.

Tenzij het V&S medewerkers zijn die de controle doen is het gewoon de conducteur van de trein die controleert. Die conducteur is geen extra personeel, die is normaal ook in elke trein aanwezig. Misschien waren ze met 2 conducteurs, dat gebeurt op langere treinen of wanneer er nog eentje in opleiding is. Het is dus geen extra personeel wat ergens anders beter benut kan worden. 

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16644 reacties
  • 4 april 2025
Gorott schreef:

Dit komt vooral voor bij lange afstandstreinen, er wordt dan vaak gewisseld van conducteurs op bepaalde stations en het komt dan wel eens voor dat de nieuwe conducteur besluit om nog een keer te controleren.

En wanneer er niet gewisseld is van conducteur en het dezelfde is, is het goed om te zien dat die persoon zijn of haar controletaak serieus neemt. Op een lang traject zullen er reizigers zijn die maar een kort gedeelte meereizen en onderweg stappen weer nieuwe reizigers in en die worden op deze manier ook gecontroleerd. 

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1738 reacties
  • 4 april 2025
Momo schreef:

Die conducteur is geen extra personeel, die is normaal ook in elke trein aanwezig. Misschien waren ze met 2 conducteurs, dat gebeurt op langere treinen of wanneer er nog eentje in opleiding is. Het is dus geen extra personeel wat ergens anders beter benut kan worden. 

Soms ook groepjes conducteurs van 3 of 4. Ik begreep dat er een klein "overschot" aan conducteurs is en NS ze daarom inzet voor extra controle/toezicht.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2699 reacties
  • 4 april 2025

In dat gevalletje waar ik twee keer gecontroleerd werd stapte ik in in Middelburg en zag ik 3 conducteurs voor me staan, die gingen direct controleren nadat de trein vertrok. Twee zijn er uitgestapt in Roosendaal en de derde kwam nogmaals controleren direct toen de trein vertrok uit Roosendaal.

Reageer