De NS in de problemen

  • 24 February 2023
  • 2 reacties
  • 150 Bekeken

Ik lees de dagbladen over de slechte resultaten van de NS.

Er wordt gesproken over de naweeën van Corona, personeels tekort en de aanschaf van nieuwe treinen.

maar ik mis een belangrijk punt in de berichtgeving:

Er wordt niet gesproken over, dat de NS zich zelf uit de markt aan het prijzen is. Jullie zijn te duur voor ‘n bevolking groep.

Er wordt niet gedacht of een reis aftrekbaar is voor werknemers en of niet aftrekbaar voor opa en oma die gaan babysitten van uit zuid- Nederland naar het westen.

Als je als opa en oma naar kleinkinderen gaat kan je veel voordeliger met de auto gaan dan met de trien, en zeker als je kinderen mee wil nemen.

Dit wetende dat wij echt heel milieu bewust zijn. Als de kosten gelijk zijn met vervoer per auto/trein dan zijn wij de eerste die met de trein zouden gaan.

Daar komt bij dat de hele groep pensionarissen ruim bereid zijn om hun reis programma aan te passen aan de minder bezette dagen/uren.

Als pensionaris die fiets door heel Europa valt het mij op dat het reizen in alle omringende landen veel goedkoper is dan ons Nederland
Dan komt er bij dat het meenemen van fietsen in het buitenland een veel beter geregelde machine is, veel vriendelijker en veel toegankelijker.

conclusie: 

Voor de pensionaris is de trein te duur.

In vergelijking met Duitsland en België liggen de prijzen enorm veel hoger.

Bij uitzondering is de service/vriendelijke communicatie in Nederland veel slechter. Ik praat uit ervaring en heb hierover al eens een klacht ingediend.

Ondanks dat ik veel getreind heb na mijn werkzame periode, moet ik met tegenzin vast stellen dat het niet meer mijn voorkeur heeft.

Doe er maar iets mee!

Met vriendelijke groet,

Ben Goossens

06-********

*******@****.nl

[Persoonlijke gegevens aangepast door moderator]


2 reacties

Pensionado's zijn de groep met gemiddeld de hoogste inkomens. Als u stelt dat het voor hen al te duur is wat moeten andere groepen dan? Dan moet het voor hen (tenzij ze het kunnen declareren) helemaal onbetaalbaar zijn.

De voornaamste oorzaak van de hoge tarieven zijn de torenhoge kosten. Er loopt bij NS erg veel personeel rond dat vergeleken met bijv. Duitsland en België ook nog eens fors hogere loonkosten heeft. En het geld voor al die kosten moet uiteindelijk wel ergens vandaan komen, dus lagere tarieven zitten er niet in.

NS is momenteel voornamelijk met zichzelf bezig en niet met de klanten. Alles draait om het bedrijf NS (overleven) en om het personeel (angst voor de vakbonden). Er is geen enkele focus op de klanten, hetgeen zich (niet verwonderlijk) naast in hoge prijzen ook vertaalt in slechte service.

Het is gewoon echter zoals het is op dit moment en ik verwacht niet dat er veel verbetering zal zijn de komende jaren als NS geen kans ziet de kosten wat beter te gaan beheersen. Verder adviseer ik u maar te berusten in de situatie, u er over opwinden heeft weinig zin.

Reputatie 7
Badge +3

't Is ook maar net hoe je het bekijkt. Als je heel sporadisch reist zonder abonnement is een reis best duur. Maar als je je een beetje in de mogelijkheden verdiept, zie je dat je als 65+-er ook voor 54,95 per maand onbeperkt kunt reizen en gratis de kleinkinderen kunt meenemen. Daar kan geen auto tegenop.

Reageer