beantwoord

Elektrische scooter in de trein


Mag mijn te kopen elektrische scooter mee in de trein? Graag antwoord NS medewerker
icon

Beste antwoord door Wegwerpaccount 6 June 2016, 00:14

Bekijk origineel

21 reacties

Sorry, ben geen NS medewerker..
Reputatie 1
Van wat ik na een snelle zoektocht vond is dat het niet mag: https://forum.ns.nl/de-trein-11/elektrische-scooter-mee-de-trein-3739

Lang verhaal kort: er is een algemeen verbod op brom- en snorfietsen. Een fiets mag mee, tenzij hij een verbrandingsmotor heeft, een bromfiets mag niet mee.
Thanx, jammer
Welkom op het Serviceforum, Paulsss. Bedankt voor het doorverwijzen, TBloemink. Je elektrische scooter mag inderdaad niet mee in de trein.
helaas,wel bedankt voor je reactie.
Als het heel stil is in de trein dus ook niet/geen uitzonderingen?
Reputatie 7
Badge +4
Ik ben natuurlijk geen NS-medewerker maar het antwoord is zonder meer nee.
Ik zag laatst wel ergens iets over een opvouwbare electrische scooter. Als hij binnen de maximale bagagegrootte valt dan zou dat geen probleem mogen zijn.
Ik heb nog niet met een opvouwbare electrische scooter te dealen gehad, maar een normale electrische scooter wordt ook bij uitzondering helaas niet toegestaan, ook niet als het heel stil is, dus ik kan Thom zijn antwoord alleen maar beamen helaas.
Reputatie 7
Badge +3
@Loes
Behalve dan natuurlijk de elektrische scooter die voorzien is van een sticker met een officieel logo. Of nee, die geldt alleen voor driewielfiets, elektrische fiets, ligfiets en tandem. De scooter staat er niet bij.
Lees vandaag de metro. Staat een heel stuk in over de opvouwbare electrische scooter in de trein. Volgens de woordvoerder mag dit wel. Mits hij opvouwbaar minder dan 85 cm is. Conducteur heeft wel het recht om nee te zeggen. Electrische fietsen mogen gewoon tegen betaling mee. Voor meer info lees vandaag de metro
Reputatie 7
Badge +3
Het artikel is hier te lezen:
http://www.metronieuws.nl/nieuws/binnenland/2016/06/verwarring-om-nieuwe-vervoermiddelen-in-trein
Zal me rolmaat maar gaan meenemen om discussie te voorkomen 😉
@Hennie

In dat filmpje van iMark lijkt de ingevouwen electrische scooter best zwaar te zijn. Ben benieuwd hoe populair ze gaan worden.
Reputatie 7
Badge +3
@Loes
Het was niet mijn filmpje maar een eentje op de website van de Metro. 😃
Hopelijk niet zo populair als sommige mega koffers die reizigers de trein insleuren als ze richting schiphol gaan. Stap zo nu en dan wel eens over op Sloterdijk, maar heb nog niet meegemaakt dat een toerist met zijn bagage de trein uit moest op bevel van de conducteur. Het is natuurlijk wel prettiger om met een elektrische scooter de trein uitgebonjourd te worden..;)
Reputatie 7
Badge +4
Grappig ding en als het opgevouwen minder dan 85 cm is, zou het binnen de regelgeving passen. Veel te zwaar voor dit meisje, zo te zien. Het gebruik zou hetzelfde kunnen zijn als de reizigers dat nu met hun vouwfiets doen, althans buiten de trein.

Als het populair wordt krijgt NS wel een praktisch probleem, je kunt er niet al te veel meenemen. Je zoeft met zo'n ding wel lekker door de stad en je kunt nog wat afstand maken ook.

Of het populair wordt, hangt ook van de prijs af. Het huidige vouwfietsenpubliek lijkt me onder de reizigers de eerste doelgroep. Ik vind het wel een grappig ding eigenlijk maar wel zwaar om te sjouwen.Voor senioren is dat toch een bezwaar. Op een station zonder roltrappen ben je wel mooi klaar natuurlijk als je het omhoog moet slepen. Weet iemand het gewicht?

http://www.gigiscooter.nl
Reputatie 7
Badge +3
Hij weegt 32 kg in de standaarduitvoering en kost bijna €4000. Dat gaat niet erg populair worden.
http://www.gigiscooter.nl

Die uitstekende spiegel lijkt me wel een probleem.
Reputatie 7
Badge +4
Aan de andere kant kosten elektrische fietsen ook al snel tussen de 2000 en 3000 euro. De meeste mensen zal 4000 euro te duur zijn, mij ook trouwens 😉, en dan is er daarmee niet snel een probleem voor NS
Reputatie 7
Badge +3
Al die apparaten met zware accu's gaan pas populair worden op het moment dat NS eindelijk materieel heeft waarmee je gelijkvloers de trein kunt inrollen. Dat bleek wel uit de vragen over het meenemen van e-bikes naar Den Helder in de SLT.
Ik hoop overigens dat NS serieus in overweging neemt dat bij de bestelling van Intercity-materieel met een gelijkvloerse instap er voldoende bagageruimte/ruimte voor fietsen is. Met beter toegankelijk materieel wordt een heel nieuwe markt aangeboord.
Reputatie 7
Badge +4
Kennelijk ziet Gigi ook in dat de prijs te hoog is. Ik kreeg het volgende bericht:

Aanstaande donderdag start de promotie en wij zullen u dan de meteen alle gegevens en aanbieding mailen. De introductie korting bij aankoop van een GiGi scooter zal € 500 tot € 750 bedragen.

We maken hier geen reclame maar het is wel wijs van dit bedrijf. 3500 euro is iets anders dan 4000. Dan vraag ik me nog af of het een hardloper wordt voor NS-reizigers.
De GiGi opvouwbare elektrische scooter mag wel mee in de trein.
Ik neem haar vaak mee en behoorde ook tot het testpanel van de GiGi's testfase in 2014. Nooit problemen gehad alhoewel sommige conducteurs soms (blij) verrast waren en niet echt wisten hoe er mee om te gaan. Naar aanleiding van de publicatie in METRO, de reacties daarop en het daaropvolgende artikel van 14 juni is 'de verwarring bij o.a. de NS' weg. De GiGi is een handig ding, kan in opgevouwen stand ook de trein in gerold worden of moet inderdaad in sommige treinstellen worden getild. Mij lukt dit wel maar kortstondig 32 kg. tillen is niet voor iedereen weggelegd. Ik heb er veel plezier van.

Reageer