fiets op de trein | NS Community
beantwoord

fiets op de trein

  • 14 August 2022
  • 24 reacties
  • 1480 Bekeken

Mag een NS conductrice zeggen dat de NS niet voor fietsen bedoeld is en je je maar blauw moet betalen aan OV-fietsen als je in de dal-uren de NS 7,50€ betaalt om een fiets mee te mogen nemen met een trein van de NS? Vervolgens tegen me schreeuwen dat de fiets echt niet mee mag, terwijl ik nota bene bij het fietslogo sta op de NS trein. Kan ik hier geld voor terug krijgen? Vind het echt matige service van de NS. Wel geld vragen, maar geen mogelijkheid bieden om een plek te reserveren en onvoldoende de capaciteit reguleren. En dan vervolgens tegen reizigers gaan schreeuwen.

icon

Beste antwoord door Thom 14 August 2022, 21:50

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Ja dat mag. Uw kaartje geeft niet het recht de fiets mee te mogen nemen in elke gewenste trein en de conductrice beslist daarover, en u dus niet. Als het maximaal aantal fietsplaatsen is bereikt mag het niet in verband met de veiligheid. 

Conducteurs zijn zeer getraind in het omgaan met agressie, ze hebben dagelijks te maken met onwilligen, dus ik vraag me af wat uw aandeel in deze is geweest. Mensen met deze mensenkennis reageren niet zo maar met schreeuwen, dan moeten reizigers het wel erg bont maken. U heeft zich net als de vele anderen die niet mee kunnen, te houden aan de regelgeving.  We horen alleen uw kant van het verhaal, u toont een weinig begripvolle houding.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het verhaal van de conductrice. Ik kan me niet voorstellen dat een conductrice dit zo maar doet, in deze periode van het jaar weigert ze elke dag wel  mensen. Het is onwaarschijnlijk dat uw opstelling naar haar toe er niet mee te maken heeft en dat u gewoon probeerde uw fiets toch mee te krijgen zonder dat ze dat toestond. U noemt uw aandeel niet eens. 

Een conductrice doet gewoon haar werk en heeft ook recht op een waardige en fatsoenlijke behandeling van uw kant. Overigens is dat niet meer dan normale en elementaire beleefdheid dat u gewoon accepteert dat het onmogelijke niet kan, en niet probeert de fiets toch nog binnen te krijgen als het niet mag. Dat is een daad van pure agressie en respectloos tarten van gezag.

U krijgt geen geld terug. Dat u bij het fietslogo staat, is volstrekt irrelevant, dat is de enige juiste plek. U kunt gewoon een volgende trein nemen en afwachten of u mee kunt, net als honderden anderen elke dag in deze periode. Een fietskaartje geeft niet het recht uw fiets mee te nemen in de trein die u het beste uitkomt.

Reputatie 7
Badge +3

Een fiets mag mee als er plek is op het fietsbalkon. Is de ruimte voor fietsen op het fietsbalkon vol dan mag de fiets niet mee en moet u wachten op de volgende trein waar nog wel plek is. 

Ja dat mag. Uw kaartje geeft niet het recht de fiets mee te mogen nemen in elke gewenste trein en de conductrice beslist daarover, en u dus niet. Als het maximaal aantal fietsplaatsen is beriekt mag het niet in verband met de veiligheid. 

Conducteurs zijn zeer getraind in het omgaan met agressie, ze hebben dagelijks te maken met onwilligen, dus ik vraag me af wat uw aandeel in deze is. U heeft zich net als de vele anderen die niet mee kunnen te houden aan de regelgeving.  We horen alleen uw kant van het verhaal, u toont een weinig begripvolle houding.Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het verhaal van de conductrice. Ik kan me niet voorstellen dat een conductrice dit zo maar doet, in deze periode van het jaar weigert ze elke dag wel  mensen. Het is onwaarschijnlijk dat uw opstelling naar haar toe er mee te maken heeft en dat u gewoon probeerde uw fiets toch mee te krijgen zonder dat ze dat toestond. Een conductrice doet gewoon haar werk en heeft ook recht op een waardige en fatsoenlijke behandeling van uw kant. Overigens is dat niet meer dan normale en elementaire beleefdheid dat u gewoon accepteert dat het onmogelijke niet kan.

U krijgt geen geld terug. U kunt gewoon een volgende trein nemen en afwachten of u mee kunt, net als honderden anderen. Een fietskaartje geeft niet het recht uw fiets mee te nemen in de trein die u het beste uitkomt. 

Dan wachten we het verhaal van de conductrice maar even af @Tessa.tsr. Ze is misschien wel lid van deze community om reizigers te helpen en zal dan vast en zeker de moeite nemen om te reageren op je bericht. Dus ik ben ook, net als @Thom, benieuwd naar het verhaal van de conductrice. Lijkt me niet meer dan een normale elementaire beleefdheid.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

@Tijdvoor : Er zijn misschien een paar conductrices lid van het forum, waarvan er één regelmatig in discussies deelneemt. Dus om nu te stellen dat de conductrice misschien wel gaat reageren op dit bericht lijkt mij een niet zinnige reactie. Je geeft Tessa dan hoop op een reactie terwijl je weet dat die er toch niet gaat komen. 

Reputatie 7
Badge +4

@Henkpeetersen: Ik denk dat TS daar juist niet op hoopt, ;-) Voor alle klagers met deze instelling naar anderen toe die wel door een conducteur zijn beantwoord, dat waren er een paar, liep het slecht af en vielen ze volledig door de mand.  

Nodig is het ook niet, het is allemaal erg doorzichtig.

Reputatie 7
Badge +3

Een fiets kan alleen mee als er plaats is in de trein. Dat had je kunnen lezen in de voorwaarden mbt meenemen van een fiets in de trein. Het is geen gereserveerde plek . Dus nee je kunt geen geld terugkrijgen. Wel kun je wachten op een volgende trein, daar is het kaartje ook geldig.

@Thom ik vind het vrij erg dat u mijn houding gelijk maar in twijfel trekt. Ik heb mij gehouden aan de regelgeving, mijn fiets stond op de juiste plek en we waren met het maximaal toegestane aantal fietsen op de trein, waaronder twee mensen die enigszins zwaar bepakt waren en een ander met een rekje voorop. Deze mensen kende ik niet, maar de bepakte fietsmensen waren al drie keer overgestapt omdat hen steeds werd verzocht uit te stappen om plaats te maken voor meer minder bepakte fietsen. In deze situatie kwam de conductrice naar ons toe om meteen tegen ons te schreeuwen dat dit absoluut niet kon en de NS niet bedoeld is voor fietsvervoer. Ik vind dit vrij heftige en onvriendelijke communicatie, ze had het ook gewoon kunnen vragen en rustig uit kunnen leggen zonder te schreeuwen. Wel stond het perron verder vol met nog tien fietsen die mee wilden op de trein, misschien dat de conductrice door tegen ons te schreeuwen aan hen wilde aantonen dat ze het in de hand had en er zeker geen plek meer was, maar de fietsen op trein voldeden aan de regels. Uiteindelijk zijn de fietsers met de bepakking weer uitgestapt om op een volgende trein te wachten, zodat er racefietsen en een vouwfiets bij konden. Vervolgens blokkeerde de vouwfiets het gangpad, maar dat vond de conductrice geen enkel probleem. Ik snap oprecht niet waarom de NS mij laat betalen voor een kaartje en vervolgens een probleem maakt van fietsvervoer dat onveilig zou zijn maar de vouwfiets midden in het gangpad geen enkel probleem is. Hier dus een betalende reiziger met zeer veel ergernis over de manier waarop de conductrice mij aanspreekt over een dienst die de NS gewoon aanbiedt. Ik vind het erg naar dat u mij van onbeleefdheid, agressie en respectloos gedrag beticht.

Reputatie 7
Badge +3

Schreeuwen is sowieso nooit goed, wat er ook gebeurt. Daar ben je nou juist professional voor.

Zo te lezen was het in elk geval wel een gedoe met de fietsen. Bagage moet van de fiets afgehaald worden, dus wellicht was ze daar ook boos over.

Reputatie 7
Badge +4

U draait het om.

@Thom ik vind het vrij erg dat u mijn houding gelijk maar in twijfel trekt. Ik heb mij gehouden aan de regelgeving, mijn fiets stond op de juiste plek en we waren met het maximaal toegestane aantal fietsen op de trein, waaronder twee mensen die enigszins zwaar bepakt waren en een ander met een rekje voorop. Deze mensen kende ik niet, maar de bepakte fietsmensen waren al drie keer overgestapt omdat hen steeds werd verzocht uit te stappen om plaats te maken voor meer minder bepakte fietsen.

Fietsen mogen niet bepakt in de trein, dat is gewoon de regel. En die is ook terecht want dan kunnen er meer fietsers mee. Elementair sociaal gedrag naar je medefietsers toe dat je dat niet doet dus. 

 

 

In deze situatie kwam de conductrice naar ons toe om meteen tegen ons te schreeuwen dat dit absoluut niet kon en de NS niet bedoeld is voor fietsvervoer. Ik vind dit vrij heftige en onvriendelijke communicatie, ze had het ook gewoon kunnen vragen en rustig uit kunnen leggen zonder te schreeuwen.

Dit soort zaken zijn een kwestie van actie en reactie en de hare zal ergens vandaan komen. Overigens is het standaard dat het probleem de conducteur is in de ogen van de mensen die iets willen wat zij moet verbieden in verband met de veiligheid. Het is denkbaar dat dit ongebruikelijke gedrag is ontstaan doordat het bloed weer eens onder de nagels vandaan werd gehaald door een opstelsom van egocentrisch en het bekende negerende gedrag. van ik doe waar ik zin in heb en als je dat tegenwerkt doe ik gewoon wat ik wil en desnoods word ik val ik je persoonlijk aan. Impliciet is deze obstructie een uiting van agressie. Het is vaak pure obstructie waar de conducteurs mee te maken hebben. 

 

Wel stond het perron verder vol met nog tien fietsen die mee wilden op de trein, misschien dat de conductrice door tegen ons te schreeuwen ‘aan hen wilde aantonen’ dat ze het i’n de hand had’ en er zeker geen plek meer was, maar de fietsen op trein voldeden aan de regels.

Dat is een veronderstelling en daarmee valt u het door u vermeende karakter van de conductrice als persoon aan, meer dan een interpretatie is het niet. Ze werkt uw eigenbelang tegen, maar dat geeft u niet het recht iemand, die gewoon haar werkt doet en de veiligheid van anderen moet beschermen, op een dergelijk groffe manier neer te zetten.

Uiteindelijk zijn de fietsers met de bepakking weer uitgestapt om op een volgende trein te wachten, zodat er racefietsen en een vouwfiets bij konden.

Uiteraard en zo hoort het ook.

Vervolgens blokkeerde de vouwfiets het gangpad, maar dat vond de conductrice geen enkel probleem.

U valt haar weer persoonlijk aan op de beslissing die ze neemt. Het is uw verhaal en niet na te gaan.

Ik snap oprecht niet waarom de NS mij laat betalen voor een kaartje en vervolgens een probleem maakt van fietsvervoer dat onveilig zou zijn maar de vouwfiets midden in het gangpad geen enkel probleem is.

Naar het oordeel van de conductrice was dat geen probleem en zij beoordeelt dat en niemand anders. Het rechtvaardigt uw houding als in de openingstekst ook niet. 

 

Hier dus een ‘betalende reiziger’ met zeer veel ergernis over de manier waarop de conductrice mij aanspreekt over een dienst die de NS gewoon aanbiedt.

Het is u boven voldoende uitgelegd dat uw fietskaartje niet de dienst biedt die u kennelijk opeist. Het feit dat u betaald heeft noemt u, waarom eigenlijk, maar dat is helemaal niet zo bijzonder, het is volstrekt normaal. Ik vraag me af waarom u het noemt dat u betaald heeft. Betaling van een kaartje geeft u niet de rechten die u kennelijk verwacht

Ik vind het erg naar dat u mij van onbeleefdheid, agressie en respectloos gedrag beticht.

Leest u uw openingstopic er nog eens op na en welke houding daaruit spreekt. 

Het is natuurlijk mooi dat u nu een wat genuanceerder verhaal houdt dan in de opening van het topic, maar ook in uw tweede verhaal komt duidelijk naar voren dat u de sociale en maatschappelijke context van uw gedrag negeert, de regels niet kent en weer op de man speelt, als uw eigen doelstellingen niet naar uw wens worden gehonoreerd, al is het een vrouw in dit geval. 

Het feit dat er een maatschappelijke golf van dit soort gedrag plaatsvindt, zeker ook in de trein, maakt dat u wel met velen bent die zo handelen en denken. Deze houding is inmiddels een maatschappelijk probleem en verziekt het leven van de conducteurs en uw medereizigers. Ik vind deze typeringen daar inderdaad op van toepassing en probeer mensen die zo handelen daar wat van bewust te maken, ook als u duidelijk reageert vanuit een instelling waarbij degene die de orde moet handhaven kennelijk het probleem is. De conducteurs die wel optreden verdienen onze steun en sympathie, niet de mensen die ook ten koste van persoonlijke aanvallen de eigen zin willen doordrijven.

De levensvreugde van het treinpersoneel en van mensen die wel rekening wensen te houden met het sociale aspect dat openbaar vervoer per definitie heeft, staat inmiddels sterk onder druk zijn in ernstige mate slachtoffer van deze attitude. Het valt inmiddels onder de definitie van een maatschappelijk probleem imho.

Werk gewoon mee, hou je aan de regelgeving, die u echt niet alleen beperkt maar ook beschermt, en val mensen die het maatschappelijk belang vertegenwoordigen - en daar hun nek voor uitsteken, niet persoonlijk aan. 

Dat is voor iedereen beter. Dan houden we nog een samenleving over ook, en geen jungle van egocentristen die geen rekening wensen te houden met het belang van een ander. 

Reputatie 6

Ik kan me de frustratie van mensen die hun fiets mee willen nemen wel voorstellen, net zoals ik me kan voorstellen dat een conducteur wel eens diep moet zuchten om niet uit z'n slof te schieten. Ik denk dat de NS bij het inplannen van fietsvervoerruimte niet heeft gekeken naar de wettelijk maximale afmeting van een fiets. Mijn fiets, met bepakking blijft ruim binnen de door de wet toegestane breedte. De breedte is de enige wettelijke afmeting, die maat staan in de wegenverkeerswet 1994. Dat is 75 centimeter voor de lengte is er een voorschrift. Dus ook een 5 persoons tandem is voor de wet, zolang als de breedte niet meer dan 75 cm is, gewoon een fiets, want er is geen lengtebeperking voor fietsen in de wet opgenomen. Een tandem is ook een gewone fiets, die blijft meestal binnen de 2,75 m lengte. Een speedpedelec wordt in de wet gezien als bromfiets en daar geldt wel een maximum lengte voor van 4 meter.
Maar alle gekheid op een stokje, mijn fiets met bagage neemt ongeveer 1,2 m2 in beslag, zonder bagage, breedte gemeten bij de trappers, 0,72 m2 en alle losse bagage items, 6 stuks, netjes naast elkaar neergezet nog eens 0,8 m2. Lijkt mij iets meer dan mijn beladen fiets. Bovendien 7 x de trein in en uit lopen om bagage en fiets in te laden lijkt mij ook nogal veel tijd te kosten.
Er zijn heel wat fietsmodellen (fat bikes) die bijna even breed zijn als elektrische scooters en de wettelijke breedte benaderen en door accesoires breder zijn dan menige fiets met bagage.
Ga dan maar eens beslissen wie wel of niet mee kan…. Een aantal conducteurs lossen het op door zo ver mogelijk van het fietsbalkon af te blijven om te sleutelen.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Philned De regel dat er geen bagage op de fiets mag in de trein heeft meer met veiligheid dan met ruimte te maken. Een zwaarbepakte fiets kan bij omvallen meer schade aan iemand toebrengen dan een niet bepakte fiets. Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat het niet fijn is om zo'n verkeerd geplaatste bepakte fiets tegen je aan te krijgen. Dat er meer fietsen naast elkaar kunnen als de bagage eraf is, is mooi meegenomen.

@Tessa.tsr bagage moet in de trein van de fietsen af, dat is een van de regels die bij het meenemen van fietsen in de trein horen. Net als dat je een fietskaartje moet hebben. Een vouwfiets mag inklapt gratis mee en wordt als bagage gezien. Het is aan de conducteur te bepalen wat wel en niet mee mag. Wij zijn er niet bij geweest en kunnen niets zeggen of de boosheid van de conducteur terecht was. Wel is duidelijk uit jouw aanvullende verhaal dat 2 fietsers zich niet aan de regels mbt bagage op fietsen hielden.

@Philned en @mrfreeze dat verklaart een hoop, dank. Ik begrijp nu dat het probleem waarschijnlijk was dat er bepakte fietsen stonden. Jammer dat de conductrice niet de tijd nam om te vragen of de bepakking vam de fietsen gehaald kon worden of rustig toe kon lichten wat er anders moest, maar gelijk tot gebiedende wijs en stemverheffing tegen betalende reizigers overging. Ik houd zo een heel naar gevoel aan mijn reis met de NS over, alsof je automatisch een soort treincrimineel bent als je een fiets wil meenemen. Ik dacht echt dat er in de zomer in de daluren 's avonds voldoende ruimte zou zijn om een fiets te vervoeren zonder mijn medereizigers tot last te zijn.

Reputatie 4

NS en personeel zou zich eens wat nederiger moeten opstellen.

Gezien de huidige markt zou de NS en Personeel de reiziger op plaats 1,2,3,4,5,6,7,8,9 en nummer 10 moeten zetten. Daarna komt er een hele tijd niets dan pas de NS en personeel.

Reizigers betalen zich scheel aan het OV en krijgen een kwaliteit die de laatste maanden om te huilen is.

Reputatie 7
Badge +3

NS en personeel zou zich eens wat nederiger moeten opstellen.

Gezien de huidige markt zou de NS en Personeel de reiziger op plaats 1,2,3,4,5,6,7,8,9 en nummer 10 moeten zetten. Daarna komt er een hele tijd niets dan pas de NS en personeel.

Reizigers betalen zich scheel aan het OV en krijgen een kwaliteit die de laatste maanden om te huilen is.

Dus iemand die €7,50 betaalt om een fiets mee te kunnen nemen en de bagage er op wilt laten zitten, moet dit altijd kunnen, ook al kunnen reizigers zonder fiets niet meer mee?

Ik wil niets goedpraten, maar het is soms qua fietsvervoer ondoenlijk als HC. Laatst had ik een SLT6 mee met toilet. Ik heb dan ruimte voor 8 fietsen en met wat fantasie voor ms wel 10. Alles op het fietsbalkon. Kom je op de Zaanse Schans, 4 fietsen bij het balkon voor max 2 fietsen. Ik verhef me stem naar de andere twee dat ze naar het andere balkon moeten. Staat er een behulpzame verhuurder van fietsen en die verwijst ze weer naar het kleine balkon. Tja, daar sta je dan met je goede bedoelingen en ja, dan word ik ook brommerig.

Badge +3

Ik wil niets goedpraten, maar het is soms qua fietsvervoer ondoenlijk als HC. Laatst had ik een SLT6 mee met toilet. Ik heb dan ruimte voor 8 fietsen en met wat fantasie voor ms wel 10. Alles op het fietsbalkon. Kom je op de Zaanse Schans, 4 fietsen bij het balkon voor max 2 fietsen. Ik verhef me stem naar de andere twee dat ze naar het andere balkon moeten. Staat er een behulpzame verhuurder van fietsen en die verwijst ze weer naar het kleine balkon. Tja, daar sta je dan met je goede bedoelingen en ja, dan word ik ook brommerig.

ik vond deze ook wel leuk.. Handhaving door een vreselijk jong meisje om de kaartcontrole te doen.

Dus wat nou met je fiets? Tja, word gerust boos maar de conducteur heeft het laatste woord en bepaalt of je fiets mee mag!.

Treinen en fietsen (plus bagage) gaan niet echt samen, dus neem een volgende trein of overweeg een OV-Fiets of zo.

Ja maar 😣…  Vroeger had de NS toch fietsrijtuigen?

Oh ja, op welk traject dan en wat kostte dat dan vroeger?

Ja, ze zijn er nog steeds maar niet in elke trein natuurlijk.

Dit mag, en de beste reizigers zien eruit alsof ze ervoor hebben betaald. Laat die HC maar komen! 🤔
​​​​​​

 

Reputatie 7
Badge +1

Die foto is uit het fietsenrijtuig in de IC Berlijn dus niet representatief voor dit topic

Reputatie 7
Badge +3

Die foto is uit het fietsenrijtuig in de IC Berlijn dus niet representatief voor dit topic

Klopt en fietsenrijtuig van minstens 20 jaar geleden die tussen noord en zuid reed heb ik nooit zo vol gezien. Daar stonden altijd maar een paar fietsen in.

Reputatie 5

NS zet al jaren in op zitplaatsen en ontmoedigt fietsvervoer. Duitse maatschappijen laten een halve of driekwart wagon open voor fietsen, met links en rechts haken om ze op te hangen, zodat ze minder plaats innemen en het middenpad vrijhouden. Duitse conducteurs proberen de fietsen binnen te krijgen, Nederlandse houden ze buiten. Duitse conducteurs besteden desnoods een hele rit om te controleren of voor al die tientallen fietsen betaald is. NS heeft schaarste gecreëerd waardoor het niet vreemd is dat er deze fietszomer conflicten ontstaan en reizigers (en af en toe een conducteur die alweer fietsen moet tegenhouden), uit hun slof schieten. Ik heb al heel wat fietsers radeloos zien wachten, hopend met een volgende trein mee te kunnen.

De conductrice in kwestie, sprak (of schreeuwde?) het beleid van NS uit dat NS niet voor fietsen bedoeld is. Wat er daadwerkelijk gebeurde weet ik niet, maar ik kan wel één en ander voor me zien. De lange vermanende en ietwat beschuldigende redevoering van Thom gaat me echter te ver. "Hm!” zou Tom Poes zeggen, als je begrijpt wat ik bedoel.

Reputatie 7
Badge +3

Wat natuurlijk ook niet meehelpt is dat NS op het moment met korte treinen rijdt. Hierdoor zitten er steeds mensen op de klapstoelen bij de plaats waar de fiets prioriteit heeft. Ik zie dat bijna dagelijks tussen Hilversum en Utrecht waar met SNG gereden wordt.

Reputatie 7
Badge +1

NS zet al jaren in op zitplaatsen en ontmoedigt fietsvervoer. Duitse maatschappijen laten een halve of driekwart wagon open voor fietsen, met links en rechts haken om ze op te hangen, zodat ze minder plaats innemen en het middenpad vrijhouden. Duitse conducteurs proberen de fietsen binnen te krijgen, Nederlandse houden ze buiten. Duitse conducteurs besteden desnoods een hele rit om te controleren of voor al die tientallen fietsen betaald is. NS heeft schaarste gecreëerd waardoor het niet vreemd is dat er deze fietszomer conflicten ontstaan en reizigers (en af en toe een conducteur die alweer fietsen moet tegenhouden), uit hun slof schieten. Ik heb al heel wat fietsers radeloos zien wachten, hopend met een volgende trein mee te kunnen.

De conductrice in kwestie, sprak (of schreeuwde?) het beleid van NS uit dat NS niet voor fietsen bedoeld is. Wat er daadwerkelijk gebeurde weet ik niet, maar ik kan wel één en ander voor me zien. De lange vermanende en ietwat beschuldigende redevoering van Thom gaat me echter te ver. "Hm!” zou Tom Poes zeggen, als je begrijpt wat ik bedoel.

 

Dat was volgens mij ook de klacht van de consumentenorganisaties. NS besteld allemaal nieuwe treinen waarin geen ruimte is voor de fiets. In de nieuwste sprinter is het zelf zo erg dat op de plek waar de fiets gestald zou moeten worden nog geen eens een normale fiets past. In die trein zal je al je stuur moeten draaien om hem te kunnen stallen. Wat iMark hierboven zegt is ook waar natuurlijk. Door al die korte treintjes die er nu door personeelsgebrek rijden is het meenemen van een fiets een behoorlijk avontuur.

   

Reputatie 7
Badge +2

Dat er mensen op die klapstoelen zitten lijkt me nog niet eens het grootste probleem, dat zijn eerder die korte treinen zelf want die hebben natuurlijk al minder fietsplaatsen.

Je ziet nu veel treinen met een los ICM-drietje bijvoorbeeld, zouden daar twaalf bakken rijden dan heb je natuurlijk ook gelijk drie keer zoveel fietsplaatsen!

Gewoon die fietskaartjes nu eindelijk eens flink duurder maken. Een fiets neemt meer.ruimte in dan een persoon dus waarom afbraakprijzen voor fietsen? 

Reputatie 7
Badge +3

NS zet al jaren in op zitplaatsen en ontmoedigt fietsvervoer. Duitse maatschappijen laten een halve of driekwart wagon open voor fietsen, met links en rechts haken om ze op te hangen, zodat ze minder plaats innemen en het middenpad vrijhouden. Duitse conducteurs proberen de fietsen binnen te krijgen, Nederlandse houden ze buiten. Duitse conducteurs besteden desnoods een hele rit om te controleren of voor al die tientallen fietsen betaald is. NS heeft schaarste gecreëerd waardoor het niet vreemd is dat er deze fietszomer conflicten ontstaan en reizigers (en af en toe een conducteur die alweer fietsen moet tegenhouden), uit hun slof schieten. Ik heb al heel wat fietsers radeloos zien wachten, hopend met een volgende trein mee te kunnen.

De conductrice in kwestie, sprak (of schreeuwde?) het beleid van NS uit dat NS niet voor fietsen bedoeld is. Wat er daadwerkelijk gebeurde weet ik niet, maar ik kan wel één en ander voor me zien. De lange vermanende en ietwat beschuldigende redevoering van Thom gaat me echter te ver. "Hm!” zou Tom Poes zeggen, als je begrijpt wat ik bedoel.

Duitsland is wel minder dichtbevolkt dan Nederland en afstanden zijn groter dan hier.

Het punt is dat met de opkomst van de e-bike nog meer mensen elders in Nederland een  dagje gaan fietsen. Die willen allemaal rond dezelfde tijd met de fiets in de trein. Mensen die een fiets meenemen omdat je die elders voor studie, werk of iets anders voor langere tijd nodig hebt zijn in de minderheid.

Reageer