Skip to main content

Het valt mij wel erg op dat er nauwelijks gecontroleerd wordt en schijnbaar is dit normaal, terwijl mensen gratis reizen er mee weg komen. Ik hoop dat NS hier iets aan doet. 

Dacht dat de boete voor het opentrappen van een poortje nog wel een stuk hoger is.

Ja, dat kost meer en voeten op de stoel ook!

Ken de huidige tarieven niet maar dat is dus een echte CJIB boete (die een HC mag schrijven ook al is die geen BOA meer) Of toch niet…
Nou ja, gedraag je gewoon is al teveel gevraagd 🤔

@Slidestops (die wel BOA dus?) en ​@Loes en ​@Sander-VH weten de details.

Zwartijders 100% de klos is wsihful thinking, en ik doe (soms zelfs onbewust!) hetzelfde terwijll ik van alles riskeer maar er toch wel mee weg kom. Iets in mijn hersentjes of zonnesteek 🤣

Ik zou eigenlijk graag wat meer controle willen zien tussen Vlissingen en Goes. Ik maak het af en toe mee dat de conducteur begint te controleren na Arnemuiden, maar vaak gebeurt dit pas na Goes, waardoor veel zwartrijders dan al verdwenen zijn.

Ik denk oprecht dat Vlissingen - Goes een goudmijn is aan zwartrijders 🤣.

Voor zo'n klein station zie ik toch elke keer weer veel zwartrijders.

M'n hoogste aantal controles op 1 dag was 5 keer:

2x tussen Vlissingen - Roosendaal,

1x tussen Roosendaal - Rotterdam Centraal (ja, een dubbele controle in dezelfde trein),

2x tussen Rotterdam Centraal - Utrecht Centraal.

Mocht zelfs een keer meemaken dat ik 3 keer gecontroleerd werd in dezelfde trein 😃.

Gelukkig ervaar ik verbetering in het aantal controles. Het mag wat mij betreft nog veel meer. Ik vind het geen probleem om meerdere keren op dezelfde reis gecontroleerd te worden, of als ik nog maar net ben ingestapt. Allemaal prima.

Als de kans op controle groter wordt, is het niet meer “rendabel” om zwart te rijden of poortjes in te trappen. En wie weet wordt daardoor het gevoel van onveiligheid ook minder. Jammer dat controle nodig is. Blijkbaar blijft het hoognodig. 

Bovendien, als iedereen netjes betaalt voor de reis, zijn dat ook meer inkomsten voor de vervoerder. Dat kan dan mooi besteed worden aan schoonmaak en onderhoud materieel en stations? Of daling van de ritprijs? 

De controlekans is alweer een tijdje omhoog aan het gaan door het vele baanvakken. Op veel standplaatsen zijn er conducteurs 'over' voor wie er afentoe geen diensten zijn en dan gaan ze vaak met een groepje diverse treinen rondom de eigen standplaats door voor extra kaartcontroles. Hoor daar toch vooral positieve geluiden over. 

Voor het groepje hardcore collega's die nog steeds weigert te controleren kan ik enkel hopen dat meten op de man ooit wordt ingevoerd en er een gemiddelde aan het aantal kaartcontroles per dienst wordt verbonden. 

En voor de notoire zwartrijder hoop ik dat de boetes en straffen hoger worden. Want ja een schamel bedrag van 50 euro verhoging (of 30 als je direct pint) gaat ze natuurlijk weinig leren tenzij de pakkans heel hoog is.

Heel toevallig zag ik gisteren op X eigenlijk dezelfde reactie van SanderVH hier ook op dit forum actief. Vooral over dat meten op de man. Ik begreep uit het stuk van Sander dat dit vooral door de vakbonden wordt tegengehouden.

Heel toevallig zag ik gisteren op X eigenlijk dezelfde reactie van SanderVH hier ook op dit forum actief. Vooral over dat meten op de man. Ik begreep uit het stuk van Sander dat dit vooral door de vakbonden wordt tegengehouden.

Dat laatste heb ik ook gehoord maar ik heb helaas ook nog nooit een standpunt vanuit de werkgever over dit onderwerp gezien. Hoewel ik onlangs wel in het roddelcircuit hoorde dat men 'ermee bezig’ is. Maar weet niet of dat echt waar is. Ik heb inmiddels echter al zoveel collega’s gehoord die zich ergeren aan degenen die niet of nauwelijks controleren dat de vakbonden hier ook niet meer omheen lijken te kunnen, indien er dus een plan vanuit NS komt. 

De onvrede over collega's die weinig tot niets doen is er al jaren, net als het onderwerp meten op de man.

Collega's, die niet door de trein durven gaan, die hebben het verkeerde beroep gekozen en dat zijn ook vaak diegenen die niets uitvoeren helaas.

Ik snap op zich best dat een conducteur bang is voor agressie. Ik ben zelf ook absoluut geen held wat dat soort dingen betreft. Maar 't blijft op die manier wel een vicieuze cirkel. Minder controle → meer zwartrijders → meer agressie → minder controle.

ik ben eindelijk vandaag gecontroleerd geweest in de intercity van 16:24 onderweg naar Utrecht Centraal, maar in de sprinter niet. Ik hoop dat vaker word gedaan.

Reageer