Hergebruik remenergie | NS Community
beantwoord

Hergebruik remenergie

  • 4 July 2021
  • 4 reacties
  • 494 Bekeken

Reputatie 6

Hoi,

Ik heb me weleens laten vertellen dat treinen bij het remmen, energie terugleveren aan de bovenleiding, om zo energie te besparen. Nu hoorde ik laatst dat dit maar sporadisch gebeurt, omdat de grote hoeveelheid energie die het levert alleen nuttig is als er toevallig een trein in de buurt aan het optrekken is op hetzelfde moment.

Weet iemand hoe dit zit? Wordt een (groot) deel van remenergie weer nuttig gebruikt, of niet zoveel?

Groet,
Tonny 

icon

Beste antwoord door Anonymous 4 July 2021, 18:13

Bekijk origineel

4 reacties

Het klopt dat de meeste treinen energie terug kunnen leveren tijdens het remmen maar om dat te kunnen moet er inderdaad een andere trein in de buurt zijn die deze stroom weer verbruikt.

 

Het is helaas niet mogelijk dat de onderstations het weer terug kunnen leveren aan het energienet van Tennet.

Badge +3

Voor zover mijn technische kennis reikt zou het dan teruggeleverd worden aan ‘het net’ (vergelijk zonnepanelen en windmolens) maar ik heb niet het idee dat de railinfrastructuur (bovenleiding en onderstations) daar veel mee kunnen op dit moment, dus dat een remmende trein zijn energie kwijt kan aan een roltrap of lift op een station in de buurt.

Dat zal sowieso nooit gebeuren want ‘het net’ is één groot ding en stroom kan je niet naar een bepaald punt sturen.

Maar een trein zelf heeft natuurlijk wel de nodige eigen energie-opslag, zoals om zonder bovenleiding te kunnen functioneren. Denk dan aan verlichting en misschien wat andere systemen zoals ventilatie of een compressor voor de lucht die nodig is voor remmen of deuren openen/sluiten, maar niet genoeg om in beweging te komen zonder stroomafnemer natuurlijk.

Regeneratief remmen kan daarvoor prima gebruikt worden. Er zijn wel (al heel lang) bussen die met rem-energie een soort zwaar vliegwiel aandrijven om daarna weer mee op te kunnen trekken vanaf een halte, maar dat is natuurlijk heel iets anders want mechanisch en niet elektrisch.

Opslag van (rem)energie is lastig voorlopig, want dan heb je enorme batterijen/accu's nodig. Dat is leuk voor een personenauto en vindt nu langzaam zijn weg naar bussen en vrachtwagens die een strenge mileuzone niet binnen mogen wegens uitstoot dus ‘even’ elektrisch moeten rijden…

En misschien (kleine) vliegtuigen binnenkort… op waterstof of zo, dat op dit moment nog veel meer energie kost om het te produceren (en op te slaan) dan het oplevert.

Edit: Jeroen was me voor, helder.

Reputatie 7
Badge

Maar een trein zelf heeft natuurlijk wel de nodige eigen energie-opslag, zoals om zonder bovenleiding te kunnen functioneren. Denk dan aan verlichting en misschien wat andere systemen zoals ventilatie of een compressor voor de lucht die nodig is voor remmen of deuren openen/sluiten, maar niet genoeg om in beweging te komen zonder stroomafnemer natuurlijk.

 

Even op dit stukje reageren:

 

Als bij een trein de bovenleidingspanning wegvalt, blijven alleen de batterijen over. Dat betekent dat de ventilatie, compressor, klimaatbeheersing en een deel van de verlichting (bij sommige treinen) uitvalt.

We kunnen met de electrodynamische rem op veel treinen de boel wel aan de gang houden, maar dat werkt natuurlijk alleen als je hard genoeg rijdt en het niet te lang duurt. Een spanningsloze brug is op die manier vrij simpel te passeren zonder dat je daar wat van merkt (uitzonderingen daargelaten, aangezien je zo’n brug soms ook vlak na vertrek passeert).

Reputatie 7
Badge +1

 

Regeneratief remmen kan daarvoor prima gebruikt worden. Er zijn wel (al heel lang) bussen die met rem-energie een soort zwaar vliegwiel aandrijven om daarna weer mee op te kunnen trekken vanaf een halte, maar dat is natuurlijk heel iets anders want mechanisch en niet elektrisch.

Dat is maar heel sporadies gebeurd en bij mijn weten eigenlijk commercieel voor iets langere tijd enkel in der Schweiz-het heette gyrobus. Wegens praktische onbruikbaarheid in het grote museum van vergeten uitvingen bijgeplaatst. In CH hebben ze billigstrom satt en dus volop trolleybussen.

Dat vliegwiel was zo groot dat het veel te veel zitplaatsen opsnoepte in de tijd dat bussen veel korter waren als nu

 

Reageer