beantwoord

Invalidenplek bijna altijd in stiltecoupe

  • 4 June 2022
  • 5 reacties
  • 268 Bekeken

Sinds een aantal weken reis ik met mijn pasgeboren baby met de trein. Om een beetje comfortabel te reizen ga ik dan in de coupe zitten waar er klapstoeltjes zijn zodat ik mijn kinderwagen daar kan plaatsen. Het valt mij op dat dit bijna altijd in de stiltecoupe is. Met een baby is dit niet handig, maar ik vraag me ook af: mensen met een fysieke beperking moeten dus ook vrijwel altijd in een stiltecoupe reizen. Waarom is dit zo bepaald?

icon

Beste antwoord door Thom 4 June 2022, 14:19

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Een baby is niet stil te houden en daar ook niet op aan te spreken, dus u kunt met een baby niet in de stiltecoupe gaan zitten, klapstoeltjes of niet.

Waar u gaat zitten bepaalt in deze uw gedrag en dat is dat het stil is in de stiltecoupe.  Wilt u praten of kunt u geluid niet voorkomen, dan is daarvoor het gewone deel. Veruit het grootste deel van de trein geeft de mogelijkheid tot praten, telefoneren of anderszins geluid te maken, dat is dan de plek waar u het beste kunt gaan zitten. Er zijn daar ook gewoon klapstoeltjes en het praatdeel is veel en veel groter.

Het is niet met opzet zo bepaald. Stiltecoupés hebben zelfs vaak een vierzit, dat is al helemaal niet logisch, maar de gebruikers van de stiltecoupé zijn doorgaans erg blij met een rustige werk- en leesplek zonder onnodige en storende geluiden. Er is geen excuus voor geluid maken in de stiltecoupé. Wie geluid niet kan voorkomen, kan niet in de stiltecoupé gaan zitten.

Als ik met mijn kleinkinderen reis, die me af en toe de oren van het hoofd vragen, ga ik uiteraard in het praatgedeelte zitten en ga ik de rust in de stiltecoupé niet verstoren. Dat lijkt me elementair fatsoen.

Zelf beschouw ik de stiltecoupé als een van de grote zegeningen van het treinreizen. Ik kan uw argumenten ook niet plaatsen, maar ik reis altijd eerste klas. 

Reputatie 7
Badge +3

Om een beetje comfortabel te reizen ga ik dan in de coupe zitten waar er klapstoeltjes zijn zodat ik mijn kinderwagen daar kan plaatsen. Het valt mij op dat dit bijna altijd in de stiltecoupe is.

Vraag me af om welk type trein dit dan gaat. Volgens mij zijn er in een stiltecoupé juist (bijna) nooit klapstoeltjes.

Reputatie 7
Badge +3

Om een beetje comfortabel te reizen ga ik dan in de coupe zitten waar er klapstoeltjes zijn zodat ik mijn kinderwagen daar kan plaatsen. Het valt mij op dat dit bijna altijd in de stiltecoupe is.

Vraag me af om welk type trein dit dan gaat. Volgens mij zijn er in een stiltecoupé juist (bijna) nooit klapstoeltjes.

Er zijn coupés waar bij de deuren ruimte is gemaakt voor rolstoelen. Hier zijn ook klapstoelen. Ik ben deze plekken wel tegengekomen, maar voor zover ik mij kan herinneren waren deze zeker niet in de 1e of tussen 2 1e klas coupés in. En niet in een stiltecoupe. Op plekken voor rolstoelen hebben deze voorrang. Fietsen mogen er niet staan en bagage en kinderwagens moeten weggehaald worden als er een rolstoel of scootmobiel in dectrein komt. In de meeste treinen zitten de plekken voor rolstoelen en scootmobielen in dezelfde hal als toilet.

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn coupés waar bij de deuren ruimte is gemaakt voor rolstoelen. Hier zijn ook klapstoelen. Ik ben deze plekken wel tegengekomen, maar voor zover ik mij kan herinneren waren deze zeker niet in de 1e of tussen 2 1e klas coupés in. En niet in een stiltecoupe.

Precies, dat dacht ik dus ook. Maar goed, ik ken niet elk type trein, dus misschien mis ik iets.

Reputatie 7
Badge +3

Om een beetje comfortabel te reizen ga ik dan in de coupe zitten waar er klapstoeltjes zijn zodat ik mijn kinderwagen daar kan plaatsen. Het valt mij op dat dit bijna altijd in de stiltecoupe is.

Vraag me af om welk type trein dit dan gaat. Volgens mij zijn er in een stiltecoupé juist (bijna) nooit klapstoeltjes.

Volgens mij ICM en/of ICR. 

 

Reageer