beantwoord

Is het normaal om een opvouwfiets mee te nemen in de trein?

  • 9 December 2021
  • 6 reacties
  • 328 Bekeken

Vandaag, 9-12-2021. Stap ik in de trein van 7.36 uur Etten-Leur-Tilburg. De trein zit weer “bommetje” vol. Nu is er een mijnheer met een opvouwfiets. Hij zit op

een “viertje” en zijn fiets staat er tussen….. hij neemt dan ook 3 zitplaatsen in bezit! Ik en vele anderen moeten staan. Dus mijn vraag betaald deze mijnheer voor 3 vervoersbewijzen? En nu niet aankomen met je koopt een vervoersbewijs en geen zitplaats….

icon

Beste antwoord door MoDe 9 December 2021, 09:20

Bekijk origineel

6 reacties

Helaas is het nog steeds toegestaan om in de spits een vouwfiets mee te nemen aangezien deze als bagage wordt beschouwd en niet als fiets.

Reputatie 7
Badge +1

Vragen of je met zijn fiets mag ruilen: jij op een stoel en de fiets in het gangpad.

Reputatie 7
Badge +3

Fiets opgevouwen mag mee, maar mag geen zitplaats belemmeren. Gevraagd of je daar mocht zitten? Als iemand 4 plaatsen kan innemen is het dus niet bommetje vol.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, je mag een vouwfiets in opgevouwen toestand meenemen. Ik doe dat zelf ook regelmatig. Maar ik zal altijd proberen te vermijden een zitplaats te blokkeren.

Ik reis zelf regelmatig met een SLT. Daar zijn o.a. rolstoelplaatsen met klapstoeltjes. Ik probeer dan daar te gaan zitten met de vouwfiets in opgevouwen toestand. Helaas worden die plaatsen vaak ingenomen door mensen die best in een viertje zouden kunnen zitten maar dat vanwege corona niet doen. Dan wordt het je als vouwfietsgebruiker niet makkelijk gemaakt. Het ene treintype is er geschikter voor dan het andere terwijl de regels voor heel NS gelden.

 

 
 
×
 
 
 
Reputatie 5

Volgens mij gelden voor vouwfietsen dezelfde regels als voor bagage. Dus mag wel mee in de trein zonder extra kosten maar mag geen extra zitplaats in beslag nemen. Dus als je een grote koffer en/of vouwfiets hebt moeten die in de tussenruimtes staan, als ze niet in de bagageruimte boven de stoelen kunnen. Of in de nieuwere treinen, in de bagageruimtes naast de toegangsdeur/ voor de eerste stoel naast de toegangsdeur gereserveerd voor bagage.

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem is dat er soms mensen staan bij de bagageplekken die niet aan de kant willen voor bagage.

Reageer