Ik heb twee keer bedelaars meegemaakt in de intercity van Amsterdam naar Utrecht cs. En ik merkte dat de mede reizigers er niet zo blij mee waren
kan er iets tegen bedelaars gedaan worden?
Beste antwoord door Op een dag
Hoi
Bedelaars komen regelmatig voor in de trein, helaas.
Blijkbaar is het een lucratieve bezigheid. Ze krijgen toch vaak iets toegestopt. En zo houden we het als reizigers ook zelf wel een beetje in stand ben ik bang.
Medewerkers op de trein kunnen er alleen iets aan doen, als ze zelf zien dat er gebedeld wordt. Vaak rijden de bedelaars ook maar een kort stuk mee, dus als er iets gemeld wordt zijn ze al weer weg.
Toch heb ik laatst meegemaakt, dat er een bedelaar in de trein fotokaartjes aan het uitdelen was met daarop een afbeelding van een heel klein kindje. Engelse tekst, dat hij voor zijn kinderen moet zorgen en daar een bijdrage voor vroeg. Hij kwam na het uitdelen van de kaartjes al heel snel weer langs om ze op te halen. Natuurlijk in de verwachting iets te krijgen.
Nu liep deze man in de Intercity Direct vanaf Schiphol naar Rotterdam. Een redelijke afstand, zonder tussentijds stoppen en alles enkeldeks. De conducteur gewaarschuwd en die heeft de beste man in Rotterdam kunnen “overdragen, zodat hij in goede handen was”. De fotokaartjes hadden ze bij de bedelaar afgenomen, maar ja hij zal er vast ergens nog veel meer hebben liggen. Een andere conducteur vertelde dat ze wel proberen het zo moeilijk mogelijk te maken voor de bedelaars om hun “werk” te doen.
Om op je vraag terug te komen: NS probeert er wel van alles aan te doen, maar is ook afhankelijk van meldingen. Dat kan uiteraard bij de conducteur, maar je kunt het eventueel ook doorgeven via dat 06-13181318 nummer. Dat is de meldkamer van NS en die kunnen de medewerkers op de trein waarschuwen. Hier gaat uiteraard een beetje tijd overheen, en is de kans groot dat de vogel alweer bij een volgend station is uitgestapt.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.