Sinds de nieuwe dienstregeling rijden er nog maar weinig nieuwe ICNG-treinen tussen Eindhoven en Den Haag. Tot overmaat van ramp rijden er in plaats daarvan meestal oude treinstellen met 7 rijtuigen, soms met slechts 1 ipv 2 1e klasrijtuigen. De gevolgen in de spits laten zich raden. Al vanaf Tilburg staan er mensen, ook in de 1e klas. Waar zijn de oude treinen met 9 rijtuigen (waarvan 2 1e klas) gebleven? Kan de NS iets doen om de capaciteit te vergroten?
Je stelt dezelfde vraag in twee topics. Maar hierbij:
De ICR stammen zijn allemaal ingekort tot 7 rijtuigen vanwege de capaciteit in de werkplaats Watergraafsmeer. Dit probleem is tijdelijk want het ICR zal in zijn geheel worden overgenomen door ICNG. Ik heb echter geen inzicht wanneer dit precies zal gebeuren.
Wat op bovenstaande van Rob G nog speelt dat zelfs soms in het 1e klas rijtuig stoelen zijn gereserveerd voor 2e klas. Dat helpt niet. En aangezien er geen controle is, is het voor een 2e-klasreiziger erg rendabel om in 1e klas te zitten.
Heel vervelend dat er materieel tekort is. Maar wat me dan wel verbaasd dat er een uitbreiding van de dienstregeling wordt gedaan (met bestaand materieel) wat volgens mij dan ten koste gaat van de reeds bestaande routes.
Het klinkt mij als slechte planning.
Je stelt dezelfde vraag in twee topics. Maar hierbij:
De ICR stammen zijn allemaal ingekort tot 7 rijtuigen vanwege de capaciteit in de werkplaats Watergraafsmeer. Dit probleem is tijdelijk want het ICR zal in zijn geheel worden overgenomen door ICNG. Ik heb echter geen inzicht wanneer dit precies zal gebeuren.
Op Treinpositie.nl zie je dat de ICNG héél specifiek worden ingezet op de serie 1800 en serie 2400. De Traxx + ICR worden het meest ingezet op de serie 1100. Al is de ICNG al licht in de meerderheid.
Gezien de trage instroom van ICNG zal de serie 1100 nog voorlopig met Traxx + ICR blijven. Gisteren zag ik hoe de nieuwste ICNG werd gebracht.
Ongeacht wat de redenen zijn - ik snap niet waarom voorheen wel IC’s met 9 wagons op dit traject konden rijden en waarom het er nu niet meer dan 7 kunnen zijn - het is een drama! Op dinsdagen en donderdagen is het van Tilburg tot Rotterdam staan in de 1e klas in IC’s met 7 rijtuigen. Dan hebben we het maar niet over de ritten, ook in de spits, waarop ICNG met 5 wagons wordt ingezet ...
Het antwoord is eigenlijk al gegeven: ICR is uitstervend en het is helaas geen trein waar even eenvoudig twee bakken extra tussen kan worden gezet.
ICR rijdt hier wel en op de andere series niet in verband met de materieelkennis van de collega’s van die standplaatsen. De collega’s die in Amersfoort, Lelystad en op andere plekken zitten hebben veelal geen bevoegdheid op de TRAXX.
Hoe vervelend ook is de remedie hier wachten tot er voldoende ICNG is ingestroomd om ICR te vervangen.
Het antwoord is eigenlijk al gegeven: ICR is uitstervend en het is helaas geen trein waar even eenvoudig twee bakken extra tussen kan worden gezet.
ICR rijdt hier wel en op de andere series niet in verband met de materieelkennis van de collega’s van die standplaatsen. De collega’s die in Amersfoort, Lelystad en op andere plekken zitten hebben veelal geen bevoegdheid op de TRAXX.
Hoe vervelend ook is de remedie hier wachten tot er voldoende ICNG is ingestroomd om ICR te vervangen.
Klopt, maar er valt ook genoeg ICNG uit door storingen of andere problemen. Dan het is altijd materiaakennis te hebben ook voor wat oudere treinen
Het probleem is niet alleen op het traject Eindhoven - Den Haag Centraal, maar ook op de HSL Breda - Amersfoort Schothorst last was er met een treinstel 6 delig 3134 gereden, maar door een vertraagte trein op Rotterdam Centraal reed de trein 14min te laat waardoor op andere stops erg druk was. Dus de trein zat propvol. Dus er wordt gewoon weinig materiaal ingezet. Wat NS misschien meer machinisten bevoegdheiden geeft om oude materiaal te rijden.
De ICR-treinen zitten in de 1e klas echt afgeladen vol nu dat er vaak nog maar één rijtuig is, waarbij zowat elke zitplek bezet is en er geen ruimte overblijft voor tassen en koffers. Niet comfortabel, om nog maar te zwijgen over de treinen die rijden met een enkele korte ICNG. Alweer een nieuw probleem dat door NS zelf gecreëerd is en nog vele maanden, zoniet langer dan een jaar, gaat duren.
De ICR-treinen zitten in de 1e klas echt afgeladen vol nu dat er vaak nog maar één rijtuig is, waarbij zowat elke zitplek bezet is en er geen ruimte overblijft voor tassen en koffers. Niet comfortabel, om nog maar te zwijgen over de treinen die rijden met een enkele korte ICNG. Alweer een nieuw probleem dat door NS zelf gecreëerd is en nog vele maanden, zoniet langer dan een jaar, gaat duren.
Klopt, maar de ICNG komt nog veelste langzaam binnen en als ze binnen zijn vallen ze uit of stoppen ze ineens met rijden dus er zijn genoeg achterliggende probleem waarom er kortere treinen ingezet
Ongeacht wat de redenen zijn - ik snap niet waarom voorheen wel IC’s met 9 wagons op dit traject konden rijden en waarom het er nu niet meer dan 7 kunnen zijn - het is een drama! Op dinsdagen en donderdagen is het van Tilburg tot Rotterdam staan in de 1e klas in IC’s met 7 rijtuigen. Dan hebben we het maar niet over de ritten, ook in de spits, waarop ICNG met 5 wagons wordt ingezet ...
Uit veel 9-delige stellen zijn wagons/bakken gehaald om er extra IC direct treinstellen van te bouwen. Is overigens al jaren geleden.
Ongeacht wat de redenen zijn - ik snap niet waarom voorheen wel IC’s met 9 wagons op dit traject konden rijden en waarom het er nu niet meer dan 7 kunnen zijn - het is een drama! Op dinsdagen en donderdagen is het van Tilburg tot Rotterdam staan in de 1e klas in IC’s met 7 rijtuigen. Dan hebben we het maar niet over de ritten, ook in de spits, waarop ICNG met 5 wagons wordt ingezet ...
Uit veel 9-delige stellen zijn wagons/bakken gehaald om er extra IC direct treinstellen van te bouwen. Is overigens al jaren geleden.
Klop het gebeurt nog steeds
Uit veel 9-delige stellen zijn wagons/bakken gehaald om er extra IC direct treinstellen van te bouwen. Is overigens al jaren geleden.
Ben je niet in de war met de ICR stammen van vóór de inzet op de HSL? Destijds waren het stammen van 10 rijtuigen, die werden toen ingekort tot 9 rijtuigen toen ICR op de HSL ingezet ging worden. Die hebben vervolgens tot eind vorig jaar in die samenstelling gereden, er zijn later zelfs nog een paar extra 9-delige stammen bijgekomen. Wel is het zo dat op een gegeven moment de 9-delige stammen niet meer exclusief voor Den Haag - Eindhoven waren maar ook op de andere ICD lijnen ingezet werden. Maar de daadwerkelijke inkorting van de 9-delige stammen was pas een paar maanden geleden.
In mijn beste herinnering reden er tot ver in 2024 een aantal ICR-stammen van 9 rijtuigen tussen Eindhoven en Den Haag. Met twee rijtuigen 1e klas. Soms was er een ICR-stam met 7 rijtuigen, maar ook toe nog altijd met 2 rijtuigen 1e klas.
Wat ik niet snap: volgens mij worden de ICR-stammen alleen ingezet op deze lijn (ik geef toe, ik heb niet het volledige zicht), en misschien soms nog op de Brussel-lijn - maar dat was voorheen ook al zo. Dan kan het toch niet zo zijn dat er meer ICR-stammen nodig zijn als tegelijkertijd ook steeds meer nieuw ICNG-materieel beschikbaar komt?
Met 9 rijtuigen bedoel ik inderdaad de ICR stammen, waar toentertijd (jaren geleden al) bij sommige rijtuigen uitgehaald zijn om een 5e IC direct tussen Amsterdam en Breda/Brussel mogelijk te maken. Volgens mij ging het dan om drie rijtuigen en hield je stammen van 6 rijtuigen over (eentje 1e klas)
Er reden toen gewoon ook nog 9-delige stammen (met mijn taxi reed ik dagelijks meerdere malen per dag een stuk langs het spoor), maar als ik nu op https://treinposities.nl/treinseries/1100/2025-03-12 kijk is het steevast 7 bakken, dus misschien hebben ze besloten om i.p.v. 6 en 9 bakken alles maar 7 te maken?
Alle 9 baks stammen zijn naar 7 teruggebracht vanwege ruimteproblemen tijdens onderhoud.
Alle 9 baks stammen zijn naar 7 teruggebracht vanwege ruimteproblemen tijdens onderhoud.
Ah, dat verklaart een boel. Thanks
Oh, dat over ingekorte ICR stammen naar 6 bakken (nu 7) klopt dus, als dit klopte… want 9 + 6 = 15
Met 9 rijtuigen bedoel ik inderdaad de ICR stammen, waar toentertijd (jaren geleden al) bij sommige rijtuigen uitgehaald zijn om een 5e IC direct tussen Amsterdam en Breda/Brussel mogelijk te maken. Volgens mij ging het dan om drie rijtuigen en hield je stammen van 6 rijtuigen over (eentje 1e klas)
Dat is hooguit tijdelijk geweest dan, want er zijn in de loop van de tijd juist twee 9-delige stammen bijgekomen en pas eind vorig jaar is men begonnen met de definitieve inkorting vanwege de hierboven genoemde reden.
Met de ombouw van ICR voor de HSL zijn er als ik het goed heb 30 stammen van 6 rijtuigen samengesteld en 12 van 9 rijtuigen. Later waren er door een efficiëntere materieelomloop en de versnelling van de Beneluxtrein minder stammen nodig en zijn de rijtuigen samen met enkele reserverijtuigen opnieuw verdeeld tot 24 stammen van 7 rijtuigen en 14 van 9 rijtuigen.
Met de ombouw van ICR voor de HSL zijn er als ik het goed heb 30 stammen van 6 rijtuigen samengesteld en 12 van 9 rijtuigen. Later waren er door een efficiëntere materieelomloop en de versnelling van de Beneluxtrein minder stammen nodig en zijn de rijtuigen samen met enkele reserverijtuigen opnieuw verdeeld tot 24 stammen van 7 rijtuigen en 14 van 9 rijtuigen.
Als antwoord op TS
Mijn reactie is juist geen antwoord op de vraag maar een stukje voorgeschiedenis. Voor het antwoord op de vraag waarom er sinds een paar maanden geen 9-delige stammen meer zijn zie de antwoorden van Jody1991 en Edwin.
Ik vond jouw reactie meer verklarend, maar is de oorspronkelijke reactie van
Maar waarom reden er in 2024 dus nog volop 9-delige stammen en is 7 tegenwoordig het maximum voor de onderhouds/werkplaats? Andere werkplaats of zo dus?
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.