beantwoord

omroepen

  • 3 November 2021
  • 25 reacties
  • 1109 Bekeken

Beste,

Ik heb een vraag over de omroepen in de trein. Er wordt op de perrons namelijk gewerkt met ‘beste reizigers’ wat ik erg fijn vind: ik identificeer mezelf namelijk als non-binair. Echter hoor ik vaak in de trein zelf dat er vaak nog ‘dames en heren’ wordt omgeroepen. Dit vind ik erg vervelend. Is er een kans dat dit nog veranderd wordt en/of worden de medewerkers van de NS hier wel voor opgeleid.

Ik hoor graag van jullie,

Groet Soof (die/diens of hen/hun)

icon

Beste antwoord door Laura NS 3 November 2021, 14:50

Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Voor zover ik weet is het de bedoeling dat ook machinisten en conducteurs reizigers aanspreken met ‘Beste reizigers’. Zelf hoor ik ook nog regelmatig ‘Dames en Heren’ omgeroepen worden. Ik denk dat betreffende machinisten en conducteurs dat uit gewoonte vergeten.

Wellicht dat NS dit nog eens onder de aandacht kan brengen.

Hoi Jurgen, weet jij waar ik dit het beste kan aangeven bij de NS zodat ze hiermee aan de slag gaan?

De medewerker op de trein heeft de vrijheid om zelf een keuze te maken hoe deze de omroep doet er is vanuit de NS geen verplichting om hier “beste reizigers” van te maken.

Persoonlijk vind ik “Dames en Heren” beter dan “Beste Reizigers” maar dat is een persoonlijke mening.

Reputatie 7
Badge +1

Destijds werd door NS gecommuniceerd dat personeel op treinen is gevraagd ‘Dames en Heren’ te vervangen door ‘Beste reizigers’. Maar wel op vrijwillige basis schijnbaar. Ik heb persoonlijk geen problemen met beide manieren van omroepen, maar kan me voorstellen dat er mensen zijn die dat wel hebben.

 

Hoi Jurgen, weet jij waar ik dit het beste kan aangeven bij de NS zodat ze hiermee aan de slag gaan?

De moderators van dit forum komen hier regelmatig langs en kunnen deze feedback voor je doorgeven. Daarvoor ben je hier op de juiste plek 🙂.

Ik zal het zeker doorgeven SoofTheyThem. Ik vind het belangrijk dat jij je overal goed op je plek kan voelen. Het is echter ook waar wat Jeroen vertelt. De HC heeft daar nog wel enige vrijheid in om dit zelf in te vullen.

Reputatie 7
Badge +3

Als je als bedrijf A zegt dan zul je ook B moeten zeggen. Kortom, het personeel moet verplicht worden om alleen nog over “Beste reizigers” te spreken. Ongeacht de persoonlijke opvattingen van individuele personeelsleden. De Hc wordt betaald door NS en wordt geacht het bedrijfsbeleid uit te dragen.

Dat eindeloze gedoe over eigen verantwoordelijkheid en enige vrijheid begint mij een beetje de keel uit te hangen.

 
 
×
 
 
 

Gelukkig is het niet aan jou om te bepalen welke verplichting het personeel van de NS heeft. Tot op heden heeft de NS dit zelf vrijgelaten en kan het personeel dus een eigen keuze hierin maken.

De NS heeft er ook niet gekozen voor genderneutrale toiletten en gender neutrale kleedkamers in haar eigen gebouwen. Als je het dan toch hebt over A zeggen en B doen.

En wil je dit helemaal doortrekken dan zou je dus als NS personeel niemand meer aan mogen spreken als meneer of mevrouw maar moet je in alles wat je zegt dus reiziger gebruiken, weet niet of veel mensen waar je persoonlijk contact mee hebt daar nu zo blij van gaan worden.

Er zullen altijd mensen zijn die niet tevreden zijn over iets, dat zal ook nooit veranderen.

Reputatie 7
Badge +1

Als je als bedrijf zegt genderneutraal om te roepen in de trein en op stations, dan moet je dat ook doen vind ik. Niet half wel half niet. Iemand persoonlijk aanspreken is echt totaal iets anders dan een algemene omroep voor vele verschillende reizigers tegelijk. Daar kies je per situatie en persoon een aanspreekvorm lijkt mij. 

Genderneutrale toiletten hebben naar mijn mening niks met een eenduidig beleid rondom een omroep te maken maar ik vind dat NS daar best rekening mee mag houden bij verbouwingen van stations of toiletten als je als bedrijf aangeeft rekening te willen houden met genderneutrale mensen. Bovendien geeft NS aan dat de toiletten in de trein al genderneutraal zijn. Dat is natuurlijk ook zo, maar trek het dan door (😉) in alles.

Iedereen tevreden houden gaat zeker niet lukken, maar de aanpassing van het “laatste” stukje omroep lijkt me niet bepaald de meest ingewikkelde. De groep reizigers die deze manier van aanspreken prettig vindt is groot genoeg gebleken dat ook de automatische omroepen in treinen en op stations erop is aangepast.

Reputatie 3

De medewerker op de trein heeft de vrijheid om zelf een keuze te maken hoe deze de omroep doet er is vanuit de NS geen verplichting om hier “beste reizigers” van te maken.

Persoonlijk vind ik “Dames en Heren” beter dan “Beste Reizigers” maar dat is een persoonlijke mening.

Maar waarom dan? Met 'Beste reizigers' heb je iedereen in een keer, de dames, de heren, de jongens, de meisjes, de non- binairen, echt iedereen. Niemand hoeft zich meer buitengesloten te voelen. Waarom klinkt dan volgens jou 'dames en heren'  beter? Omdat je graag mensen buitensluit? Dat kan ik me toch niet echt goed voorstellen...

De medewerker op de trein heeft de vrijheid om zelf een keuze te maken hoe deze de omroep doet er is vanuit de NS geen verplichting om hier “beste reizigers” van te maken.

Persoonlijk vind ik “Dames en Heren” beter dan “Beste Reizigers” maar dat is een persoonlijke mening.

Maar waarom dan? Met 'Beste reizigers' heb je iedereen in een keer, de dames, de heren, de jongens, de meisjes, de non- binairen, echt iedereen. Niemand hoeft zich meer buitengesloten te voelen. Waarom klinkt dan volgens jou 'dames en heren'  beter? Omdat je graag mensen buitensluit? Dat kan ik me toch niet echt goed voorstellen...

Het is zeker niet mijn bedoeling om mensen buiten te sluiten maar om ik erger me wel aan mensen die overal over lijken te vallen terwijl dit al decenia zo gaat en ik weiger mezelf aan te passen aan een enkeling die iets anders wil. Simpel omdat we niet iedereen tevreden kunnen houden.  Zelf erger ik me dood aan het gender neutraal gedoe, als jij je gender neutraal wil voelen dan heb je mijn zegen maar verlang niet dat ik me verder ga aanpassen.  Ik respecteer je keuze maar respecteer dan ook mijn keuze om gewoon dames en heren te zeggen.

 

@JurgenH  Het aanpassen an de omroep op stations en de automatische in de trein is een vorm van politieke correcteheid maar ik denk dat als je gaat peilen je er geen meerderheid voor vind.

Reputatie 7
Badge +1

Ik zie de keuze van Jeroen zeker niet als uitsluiten en ik vind het ook een beetje flauw om dat als argument erbij te halen. Ik begrijp aan de ene kant de keuze om ‘dames en heren’ te blijven zeggen, maar aan de andere kant denk ik: Wat is nou het probleem om ‘beste reizigers’ te zeggen.

Wat betreft dat genderneutrale “gedoe”, ik zie dat toch iets anders. Hoewel ik mijzelf niet tot één van deze groepen identificeer, respecteer ik de mensen die dat wel doen. Ik begrijp ook zeker dat we ons niet aan alle bewegingen kunnen aanpassen en snap je punt dat het soms lijkt dat bij elke manier van aanspreken wel iemand zich buitengesloten voelt.

Het punt is nu dat NS zegt zich wel aan te passen aan deze ontwikkeling en daarom genderneutraal omroept, maar dat vervolgens eigenlijk maar half doet. Ik vind persoonlijk dat je dat dan ook moet doortrekken in iig alle omroepen. Zeker als dat ook zo gecommuniceerd wordt naar reizigers. NS staat daar blijkbaar wat anders in.

Reputatie 7
Badge +3

NS had er gewoon nooit zo'n punt van moeten maken. Had die veranderde omroep gewoon stilletjes ingevoerd. Waarschijnlijk was het velen niet eens opgevallen. Maar nee, tegenwoordig moet een bedrijf zichzelf dan even met een persbericht flink op de borst slaan “Kijk ons eens even genderneutraal en modern en inclusief en woke zijn". Daarmee krijg je aan de ene kant reacties van mensen die de omroep niet voldoende vinden en verwachten dat je er dan ook álles aan doet, en aan de andere kant reacties van mensen die het maar onzin vinden.

 

Reputatie 7
Badge +3

We leven niet meer in 1900. Tijden veranderen en ook de gebruiken. NS had er inderdaad beter aan gedaan om eerst het personeel mee te nemen op de reis naar inclusief en genderneutraal omroepen. 

Het is natuurlijk heel vreemd dat de geautomatiseerde omroep wel hedendaags en genderneutraal is maar de menselijke omroep in veel gevallen niet. Dat is geen beste visitekaartje voor een bedrijf dat beweert genderneutraal en inclusief te zijn.

Voor het personeel zou moeten gelden: wiens brood men eet, wiens woord men spreekt. Dus als NS je betaalt om genderneutraal om te roepen dan heb je dat gewoon te doen. Dat staat totaal los van allerlei andere zaken als genderneutrale toiletten. Daar heeft niemand het over behalve @Jeroen

 
 
×
 
 
 

Gelukkig betaald de NS mij niet om GENDERNEUTRAAL om te roepen. :grinning:

Verder sluit ik me geheel aan bij mrfreeze.

Als iemand genderneutraal/transgender of wat dan ook maakt mij helemaal niet uit, ieder zijn vrije keuze hier in. Respect als je daar ook gewoon voor uitkomt in het openbaar en daar heb ik ook geen probleem mee echter wil ik ook de vrijheid om niet mee te gaan in genderneutraal zijn, ik maak mijn eigen keuze en dat zou net zo gerespecteerd moeten worden als dat ik de genderneutralen verder respecteer.

En sorry, als je dan valt over “Dames en Heren” in een omroep dan gaat mij dat veel te ver en probeer je een ander dus wat op te dringen en in deze pas ik daarvoor. Juist omdat we we niet meer in 1900 leven zouden we mensen meer hun zelf moeten laten zijn in alle opzichten.

Laten we elkaar een beetje vrij laten, anders kun je niemand meer aanspreken. Met “Beste reiziger” kwets je misschien ook weer een kleine minderheid die zich geen reiziger voelt. “Beste dames en heren” dekt toch dames en heren en alle mengvormen er tussenin?

Reputatie 7
Badge +3

@Martin7182 Dan heb je niet helemaal begrepen waar het om gaat. Het punt is dat “dames en heren” wordt opgevat als een binaire keuze en helemaal niet inclusief iedereen die zich niet aangesproken voelt door die binaire keuze.

@Jeroen Het is niet relevant wat jij als persoon van deze kwestie vindt. Jouw werkgever staat voor inclusiviteit en heeft de omroepen aangepast. Dan is het heel vreemd wanneer individuele personeelsleden hun eigen mening laten prevaleren boven het bedrijfsbeleid. Jou miskomt helemaal niets door “beste reizigers” om te roepen i.p.v. “dames en heren”. En als je wel het idee hebt dat je iets miskomt dan is het misschien tijd om na te denken over een beroep in de dienstverlenende sector wel geschikt voor je is.

 

@Jeroen Het is niet relevant wat jij als persoon van deze kwestie vindt. Jouw werkgever staat voor inclusiviteit en heeft de omroepen aangepast. Dan is het heel vreemd wanneer individuele personeelsleden hun eigen mening laten prevaleren boven het bedrijfsbeleid. Jou miskomt helemaal niets door “beste reizigers” om te roepen i.p.v. “dames en heren”. En als je wel het idee hebt dat je iets miskomt dan is het misschien tijd om na te denken over een beroep in de dienstverlenende sector wel geschikt voor je is.

@iMark  Die inclusiviteit blijkt niet uit een omroep want ook met beste reizigers zal neit iedereen zich aangesproken voelen. En dan verkondigen dat ik omdat ik er anders over denk dan jou moet gaan uitmaken of een dienstverlenende functie wel iets voor mij is ….  

Je kent mij totaal niet en een dienstverlenend beroep staat of valt totaal niet met hoe je mensen aanspreekt in een omroep, als je dat wel denkt dan heb je een hele vreemde manier van denken.

Wat ik wel weet is dat ik nooit in een bedrijf zou gaan werken waar een gedachte goed heerst zoals die van jou.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Leg eens uit wie zich niet aangesproken voelt door “Beste reizigers”. Daar ben ik oprecht benieuwd naar. 

Leg eens uit wie zich niet aangesproken voelt door “Beste reizigers”. Daar ben ik oprecht benieuwd naar.

Ik ken in ieder geval meer mensen die zich aan die term ergeren dan aan de term Dames en Heren.

 

Verder laat ik het erbij in dit topic aangezien jij niet wilt accepteren dat er mensen anders instaan dan jij en jij het idee hebt dat iedereen zich maar moet aanpassen ana hoe jij dingen ziet en ervaart en daar pas ik voor.

Reputatie 7
Badge +3

Maar ergeren die mensen zich omdat ze niet niet aangesproken voelen? Er zijn mensen die zich aan iedere verandering storen. Maar moeten we daarom maar geen veranderingen meer doorvoeren? Wat miskomt die mensen eigenlijk wanneer er “Beste reizigers” wordt omgeroepen? Raken ze acuut in een identiteitscrisis?

Het komt op mij over als een vergelijkbare discussie als indertijd met het openstellen van het burgerlijk huwelijk voor mensen van hetzelfde geslacht. Voor de tegenstanders betekende dat echt niet dat ze zelf ook met iemand van hetzelfde geslacht moesten trouwen. 

Ik wil overigens best accepteren dat er mensen een andere mening hebben over dit onderwerp. Maar dat wil niet zeggen dat NS maar moet accepteren dat er werknemers zijn die het beleid niet wensen uit te voeren. 

Reputatie 7

 

Er zijn mensen die zich aan iedere verandering storen. Maar moeten we daarom maar geen veranderingen meer doorvoeren? Wat miskomt die mensen eigenlijk wanneer er “Beste reizigers” wordt omgeroepen? Raken ze acuut in een identiteitscrisis?

Persoonlijk heb ik helemaal niks tegen Beste Reizigers (vg zoals in Duitsland " geehrte Fahrgäste"), ik wens dat iedereen zich helemaal welkom voelt in de trein, Dame, Heer of Non-binair, maar het gaat er wat betreft dit onderwerp denk ik bij veel mensen meer om het achterliggende verschijnsel dat er tegenwoordig maatschappelijk veel te veel en te snel verandert en dat teveel groepen zich roeren en aanpassingen eisen aan dingen die sinds jaar en dag gemeengoed zijn. Ik vergelijk het maar met bijv. het willen vermijden van het woord Kerstfeest op scholen en dat veranderen in Winterfeest of Lichtjesfeest of iets dergelijks om maar niemand voor het hoofd te stoten.Er zijn zelfs al mensen die zich storen aan " prettig weekend! " omdat zij persoonlijk in een nare situatie zitten en vinden dat deze wens maar achterwege gelaten moet worden. 

Badge +3

Tja, de [samen]leving in beweging.

Bijna alles met kerst er in mag je trouwens nog steeds met een kleine letter schrijven.

Het suikerfeest weet ik niet, komt niet voor nog in het woordenboek.. oh toch wel https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/suikerfeest

Hoe dan ook, mensen die zich niet aangesproken voelen als meneer/mevrouw (non-binair dus) kennen/hebben dat probleem.

Ze hebben dat NIET over zichzelf uitgeroepen (of als keuze met alle respect).

Nou dus dan ben je maar geen man/vrouw, ook prima! Dat je een uitzondering bent wist je al, dus de NS aan jou confirmeren (je bent ineens soms een ‘reiziger’) is wel een dingetje.

Hou er vooral rekening mee dat als er ‘dames en heren’ gezegd wordt, alles er tussenin (dus ook jij!) bedoeld wordt! Keep it short (de omroep), waarom zou men ‘en alles er tussen’ bij moeten zeggen?

En verwacht vooral niet dat de rest van de samenleving zich daar zomaar 100% aan zal passen.

Jongens en meisjes is dus meer geaccepteerd dan iedereen aanspreken met ‘het’ (wat dus hun voorkeur is!).

“Beste 'het’ (de term reiziger is al discutabel) mag ik jouw/uw vervoerbewijs?”

Kan me voorstellen dat jij dat super vindt op die manier, maar dat hoef je dus nergens te verwachten eigenlijk, ook niet bij NS.

Klagen staat vrij https://www.ns.nl/klantenservice/overig/klachtenafhandeling.html

Reputatie 7
Badge +3

Wat mij altijd opvalt in deze cultuurdiscussies is dat degenen die vinden dat er naar hun kant van het verhaal niet geluisterd wordt zelf nooit naar de andere kant wensen te luisteren. Door alleen maar te zeggen dat je ergens tegen bent komen we nooit een stap verder.

Wen er maar aan, beste reizigers.

Door alle discussies ben ik me inmiddels bewust geworden van mijn witte privileges en toch niet in een identiteitscrisis beland. Dat ligt op hetzelfde niveau als dat ik heel scherp oplet of in het OV wel alle maatregelen genomen worden zodat iedereen met beperkte mobiliteit zelfstandig het OV kan gebruiken. 

Reputatie 7
Badge +3

Wat mij altijd opvalt in deze cultuurdiscussies is dat degenen die vinden dat er naar hun kant van het verhaal niet geluisterd wordt zelf nooit naar de andere kant wensen te luisteren.

En dat speelt aan beide kanten ...

 

Reputatie 7

Wat mij altijd opvalt in deze cultuurdiscussies is dat degenen die vinden dat er naar hun kant van het verhaal niet geluisterd wordt zelf nooit naar de andere kant wensen te luisteren. Door alleen maar te zeggen dat je ergens tegen bent komen we nooit een stap verder.

 

Dat valt niet enkel op in deze cultuurdiscussies maar is zelfs te beschouwen als DE cultuur van dit forum. Zelden tot nooit is men bereid van gedachten te veranderen, iets terug te nemen, zich te verontschuldigen, feiten te erkennen etc.

Ligt natuurlijk ook aan het format van dit forum, maar blijft wel een beetje jammer.

Reageer