Skip to main content
beantwoord

Onterechte Boete

Ik ging laatst reizen met mijn fiets van Nunspeet naar Harderwijk. Ik koop op het perron een extra kaart voor mij fiets en stap met fiets en al de trein in. Het kaartje laadt vervolgens niet in mijn app, terwijl ik wel betaald heb. Ik krijg een boete omdat ik geen kaartje kan tonen, prima. Vervolgens bel ik met de NS en toon ik aan dat ik netjes betaald heb voor mijn kaartje maar dat de app destijds niet werkte. Nu wilt geen een van de medewerkers mijn boete annuleren omdat ik het blijkbaar 20 minuten van te voren moet doen. Ik reis elke dag met NS, ik betaal netjes, maar door een mankement in de app moet ik nu een boete aftikken. Tevens ook een erg bittere conducteur, die verbaal onvriendelijk was en niet representatief voor het bedrijf NS. Ik ben ten alle tijden vriendelijk gebleven tegen de medewerkers online, maar mijn frustratie loopt enorm op nu ik merk hoe de NS met hun trouwe klanten omgaat. Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen, want dit lijkt me een kwalijke zaak. 

Beste antwoord door Thom

Bepalend is of u een geldig kaartje op het eerste verzoek kunt tonen. Kunt u dat niet, dan wordt u bekeurd. Dat word ik ook na 55 jaren reizen met NS, dat maakt niet uit. Uiteraard blijft u vriendelijk en betaalt u netjes, de man doet gewoon zijn werk, dus daarmee onderscheidt u zich niet van hoe het hoort. .

Er is op dit punt geen verschil met trouwe klanten en anderen, dat is gewoon niet te realiseren. Ik denk dat ik na 55 jaar treinreizen ook een boete krijg, Die heb ik overigens nooit gehad en in al die jaren niet..

Ik zou nog een keer contact opnemen met Klantenservice en alles bij de hand hebben. Omdat u mogelijk een screenshot mee moet sturen is de chat wel handig.

Als het niet in de app geladen wordt, heeft u toch echt geen geldig kaartje. U moet zich voor het instappen ervan vergewissen dat u dat heeft en met excuses of verklaringen kunt u niet uw reis met de fietskaart betalen. U bent ten allen tijd verantwoordelijk voor een geldig vervoersbewijs. Leuk of niet, u kon geen geldig vervoersbewijs tonen en de boete is om die reden niet onterecht, al kan ik me uw gevoel goed voorstellen.

Als u een duidelijke betaling heeft voordat de trein aankwam, is de kans op kwijtschelding zeker aanwezig. Boetes worden verder niet meer automatisch kwijtgescholden als het de eerste is.

Bekijk origineel

18 reacties

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 25064 reacties
  • Antwoord
  • 7 februari 2025

Bepalend is of u een geldig kaartje op het eerste verzoek kunt tonen. Kunt u dat niet, dan wordt u bekeurd. Dat word ik ook na 55 jaren reizen met NS, dat maakt niet uit. Uiteraard blijft u vriendelijk en betaalt u netjes, de man doet gewoon zijn werk, dus daarmee onderscheidt u zich niet van hoe het hoort. .

Er is op dit punt geen verschil met trouwe klanten en anderen, dat is gewoon niet te realiseren. Ik denk dat ik na 55 jaar treinreizen ook een boete krijg, Die heb ik overigens nooit gehad en in al die jaren niet..

Ik zou nog een keer contact opnemen met Klantenservice en alles bij de hand hebben. Omdat u mogelijk een screenshot mee moet sturen is de chat wel handig.

Als het niet in de app geladen wordt, heeft u toch echt geen geldig kaartje. U moet zich voor het instappen ervan vergewissen dat u dat heeft en met excuses of verklaringen kunt u niet uw reis met de fietskaart betalen. U bent ten allen tijd verantwoordelijk voor een geldig vervoersbewijs. Leuk of niet, u kon geen geldig vervoersbewijs tonen en de boete is om die reden niet onterecht, al kan ik me uw gevoel goed voorstellen.

Als u een duidelijke betaling heeft voordat de trein aankwam, is de kans op kwijtschelding zeker aanwezig. Boetes worden verder niet meer automatisch kwijtgescholden als het de eerste is.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 3626 reacties
  • 7 februari 2025

Tip voor de volgende keer: een kaartje bij de automaat rolt er direct uit en kost voor de fiets niet een euro extra...

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7330 reacties
  • 7 februari 2025
Tom Krikke schreef:

ten alle tijden

Thom schreef:

ten allen tijd

Taalnazi mrfreeze: te allen tijde

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16552 reacties
  • 7 februari 2025
Keuzereiziger schreef:

Tip voor de volgende keer: een kaartje bij de automaat rolt er direct uit en kost voor de fiets niet een euro extra...

Voor een eenmalige chipkaart uit een kaartautomaat of bij een balie betaal je sinds 1 januari 2025 €1,50 extra. Bij laden op een OV-chipkaart betaal je niet extra. Laden op een OV-chipkaart kan niet wanneer je NS Flex hebt. 

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 25064 reacties
  • 7 februari 2025
mrfreeze schreef:
Tom Krikke schreef:

ten alle tijden

Thom schreef:

ten allen tijd

Archaïsme, ;-)

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7330 reacties
  • 7 februari 2025

Het blijft natuurlijk wel vervelend dat het blijkbaar zo vaak misgaat met het direct kunnen laden van een e-ticket. Die 20 minuten is hier op het forum wel 's vaker gecommuniceerd, maar op de site van NS staat gewoon “Nadat je een e-ticket hebt gekocht kun je het direct laden in NS-app of printen.” Ook in de voorwaarden voor e-tickets staat nergens dat het 20 minuten kan duren.
Als je kunt aantonen met je bankafschrift dat je het ticket hebt gekocht vóór de trein vertrok, sta je denk ik best sterk, al kan de klanteNService ook best star zijn. Mochten ze de klacht niet naar tevredenheid afhandelen, zou je kunnen overwegen een klacht in te dienen bij het Klachtenloket.

• Koploper****
  • 20342 reacties
  • 8 februari 2025
Tom Krikke schreef:

Ik ging laatst reizen met mijn fiets van Nunspeet naar Harderwijk. Ik koop op het perron een extra kaart voor mij fiets en stap met fiets en al de trein in. Het kaartje laadt vervolgens niet in mijn app, terwijl ik wel betaald heb. Ik krijg een boete omdat ik geen kaartje kan tonen

Dat klopt. Een eticket moet in de app staan op het moment dat u instapt en daar bent u zelf voor verantwoordelijk. Dat betekent ook dat u het ticket tijdig moet kopen en niet pas als de trein er al aan komt.

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12630 reacties
  • 8 februari 2025
Thom schreef:
mrfreeze schreef:
Tom Krikke schreef:

ten alle tijden

Thom schreef:

ten allen tijd

Archaïsme, ;-)

Off topic: een versteende taalvorm. :-)

Je kunt er 370 vinden op: https://taaladvies.net/vaste-combinaties-met-naamvallen-algemeen/.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2317 reacties
  • 8 februari 2025

NS heeft natuurlijk ook wel een verantwoordelijkheid om tickets op tijd te leveren. Dat zal je echter hooguit een schadevergoeding opleveren en geen recht om toch zonder ververbewijs te gaan reizen.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30037 reacties
  • 8 februari 2025
iMark schreef:

Off topic: een versteende taalvorm. :-)

Je kunt er 370 vinden op: https://taaladvies.net/vaste-combinaties-met-naamvallen-algemeen/.

Haha, alles hier post ik ten kostelozen en ten persoonlijken titel 🤣

Wel jammer van het fietsticket dat je never nooit en te nimmer (of te laat) gekregen hebt, maar wel aantoonbaar voor betaald had. Gevalletje Klantenservice dan maar, die kunnen dat wel uitzoeken (als je de juiste persoon treft).

Loes
  • NS Hoofdconducteur
  • 7990 reacties
  • 9 februari 2025

Die 20 minuten is mij ook geheel onbekend. Als dat zou gelden, zou ik van mening zijn dat het kaartje ook dan pas via bv de mail beschikbaar komt.

Klantvriendelijk? Neh, niet echt. 

Laatst reiziger van Schiphol, eticket gekocht, geen mail, laadde niet in de app, kwam zich melden. Afschrijving laten zien en na een aantal minuten kwam de reiziger naar me toe. Mail stond ineens in de spam.

Kijk liever even verder en dan pas een beslissing nemen.

• 1170 reacties
  • 10 februari 2025

Nunspeet naar Harderwijk, dat kippestukje doet de trein in 7 min. en fietsend is het ~30 min. € 3,70 + € 7,95 voor een fietsticket dat je met een druk op je mobiel kunt kopen...als de conducteur eraan komt. Wij waren er niet bij, maar alle seinen staan wel op rood.

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 25064 reacties
  • 10 februari 2025

voor een fietsticket dat je met een druk op je mobiel kunt kopen...als de conducteur eraan komt.

Dit is een bedenkelijke praktijk. Betalingsmijdend gedrag en mensen die zo handelen gaan echt niet achteraf betalen. Het werkt ook niet, want er staat een tijdsstempel op de Uvb, en die is niet van voor het instappen. Dan is een bekeuring terecht. Conducteurs controleren dan ook en dat leidt hier op het forum tot de bekende sukkelreacties van mensen  die een kaartje kopen als de conducteur er aan komt. Zo van: ik had een kaartje en krijg toch een boete. En dan maar hopen dat er nog een sliert van bijval komt hoe onrechtvaardig het allemaal is. Uiteraard onterecht, want er volgde een terechte boete.  NS trapt daar niet in, gelukkig. En de ervaren hap hier ook niet.

Ik ga er bij TS vanuit dat hij wel een kaartje wilde kopen, maar dat dat te laat kwam. Ik heb nog nooit van die twintig minuten gehoord overigens.

Instappen met een geldig kaartje en je daarvan dan te voren vergewissen, is altijd de juiste handelwijze. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30037 reacties
  • 10 februari 2025

Die 20 minuten is nattevingerwerk, want webcare zegt soms een kwartier, of een half uur (neem daarna contact op).

Feit is dat als je de bestelpagina op Engels zet, je na betaling direct naar je persoonlijke pagina gestuurd wordt, waar je het ticket kan importeren of downloaden/printen.

Bij Nederlands ga je na betaling naar een nietszeggende algemene pagina en zul je moeten wachten op de mail om je ticket op te halen.

• Intercity
  • 14 reacties
  • 10 februari 2025

Als het goed is heb je een afschrift van je bank met een tijdstempel en kan je aantonen welke trein het is geweest. Die vertrektijd en de tijdstip van het UvbTje zijn leidend. Als je dat Fietskaartje in de app had gekocht voor vertrektijd kan je het nog even proberen met deze uitleg.

En vraag meteen even waar die 20 minuten staan in de voorwaarden.

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
  • 9 maart 2025

Op 10 feb 2025 reis ik terug naar huis met bus 50 van Keolis, alleen doet het in- en uitcheck apparaat in die bus het niet. Ik heb die avond van 7 tot 9 gesport in Veenendaal, heb me daarna omgekleed en heb mij gespoed naar de bushalte Politiebureau, om daar de bus naar Amerongen te nemen.

Volgens de gegevens van de factuur zou ik in Driebergen-Zeist moeten zijn ingestapt om 21:30 en omstreeks 21:45 in Amerongen zijn aangekomen. Die bus doet er normaal gesproken een half uur over, tussen beide haltes.

De rekening die ik moet betalen voor die reis is €11,23 … dat kan natuurlijk niet. Dus heb ik het bedrag wat ik voor die maand feb 2025 moest betalen gestorneerd, er €9,00 van afgetrokken en het restant betaald aan de NS!

Ik ga géén boete betalen voor een apparaat die niet werkt!

Vriendelijke groet

Chey Wiersma

fact.nr. 413001130178

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4067 reacties
  • 9 maart 2025

Dat was niet verstandig van u. Verder kunnen wij ook niks met uw persoonlijke gegevens. 

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13505 reacties
  • 9 maart 2025
Che7entl schreef:

Op 10 feb 2025 reis ik terug naar huis met bus 50 van Keolis, alleen doet het in- en uitcheck apparaat in die bus het niet. Ik heb die avond van 7 tot 9 gesport in Veenendaal, heb me daarna omgekleed en heb mij gespoed naar de bushalte Politiebureau, om daar de bus naar Amerongen te nemen.

Volgens de gegevens van de factuur zou ik in Driebergen-Zeist moeten zijn ingestapt om 21:30 en omstreeks 21:45 in Amerongen zijn aangekomen. Die bus doet er normaal gesproken een half uur over, tussen beide haltes.

De rekening die ik moet betalen voor die reis is €11,23 … dat kan natuurlijk niet. Dus heb ik het bedrag wat ik voor die maand feb 2025 moest betalen gestorneerd, er €9,00 van afgetrokken en het restant betaald aan de NS!

Ik ga géén boete betalen voor een apparaat die niet werkt!

Vriendelijke groet

Chey Wiersma

fact.nr. 413001130178

Storneren is niet slim en als je weigert te betalen zul je uiteindelijk met een incassobureau te maken krijgen. Slimmer was geweest om contact op te nemen met Keolis en NS. Dat zou je alsnog kunnen doen.

Reageer