Skip to main content
beantwoord

ontrechte boete

Hallo ik ben Sam volten 22 jaar en student in Utrecht. Toen ik laatst vanuit Utrecht naar Ede moest reizen was ik mijn portemonnee vergeten en dus ook mijn studenten OV. Ik werd gecontroleerd en kon deze geen vervoerbewijs laten zien, terwijl ik normaal natuurlijk gratis kan reizen. Kan ik deze boete nog kwijtschelden ergens?

Beste antwoord door Thom

U kunt een beroep doen op abonnement vergeten, dan kan het mogelijk worden kwijtgescholden. Bedenk dat een studenten ov geen NS abonnement is.

Het is wel slordig, en u moet dan wel redelijkerwijze op een tijd gereisd hebben waarbij uw ov geldig is. Als u zonder geldig vervoersbewijs reist, is de boete altijd terecht, zonder uitzondering. Er is geen sprake van een onterechte boete. Het is me een raadsel waarom u dat denkt terwijl u zwart rijdt. U bent verplicht uw kaartje op een eerste verzoek te tonen en dat kon u niet. Dat u hem wel ergens hebt, kan iedereen wel beweren.

U had vooraf een geldig kaartje moeten kopen, dat kan ook via Internet, dan had u het betaalde bedrag teruggekregen. U moet altijd vooraf zorgen voor een geldig kaartje en u bent gewoon in de trein gaan zitten.

Het is wat gedoe maar er is wel kans dat u het terugkrijgt.

Bekijk origineel

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • 9 april 2025

U kunt een beroep doen op abonnement vergeten, dan kan het mogelijk worden kwijtgescholden. Bedenk dat een studenten ov geen NS abonnement is.

Het is wel slordig, en u moet dan wel redelijkerwijze op een tijd gereisd hebben waarbij uw ov geldig is. Als u zonder geldig vervoersbewijs reist, is de boete altijd terecht, zonder uitzondering. Er is geen sprake van een onterechte boete. Het is me een raadsel waarom u dat denkt terwijl u zwart rijdt. U bent verplicht uw kaartje op een eerste verzoek te tonen en dat kon u niet. Dat u hem wel ergens hebt, kan iedereen wel beweren.

U had vooraf een geldig kaartje moeten kopen, dat kan ook via Internet, dan had u het betaalde bedrag teruggekregen. U moet altijd vooraf zorgen voor een geldig kaartje en u bent gewoon in de trein gaan zitten.

Het is wat gedoe maar er is wel kans dat u het terugkrijgt.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 9 april 2025

Gratis of niet, jij reisde toen jij gecontroleerd werd zonder een geldig vervoersbewijs en daarmee is de boete terecht gegeven. Je zou kunnen kijken of de boete ongedaan gemaakt kan worden door telefonisch, via X, Facebook of chat contact op te nemen met NS klantenservice, hoewel SRP geen abonnement van NS is maar van DUO.

MCN 2021
  • Reisleider*
  • 9 april 2025

Via NS chat dat is de beste optie zo kun je bewijzen laten zien 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 9 april 2025
MoDe schreef:

Gratis of niet, jij reisde toen jij gecontroleerd werd zonder een geldig vervoersbewijs en daarmee is de boete terecht gegeven. Je zou kunnen kijken of de boete ongedaan gemaakt kan worden door telefonisch, via X, Facebook of chat contact op te nemen met NS klantenservice, hoewel SRP geen abonnement van NS is maar van DUO.

Was het niet zo dat er bij afgekocht reisrecht helemaal geen boete gegeven mag worden?

TS kon natuurlijk niet bewijzen dat hij afgekocht reisrecht had, maar een boete bij een vergeten uitcheck met afgekocht reisrecht mag niet.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 9 april 2025

Maar dan moet je wel een geldige chipkaart met dat reisrecht kunnen vertonen.

Zonder dat kan iedereen wel een afgekocht reisrecht beweren te hebben.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 9 april 2025
JurgenH schreef:

Maar dan moet je wel een geldige chipkaart met dat reisrecht kunnen vertonen lijkt mij.

Zonder dat kan iedereen wel een afgekocht reisrecht beweren te hebben.

Dat klopt, en dat geef ik ook aan :)

Overigens zou je het in dit geval wel kunnen bewijzen door je DUO te laten zien, maar of de conducteur daar mee akkoord gaat?

Maar dit zou dus in principe makkelijk op te lossen moeten zijn door gewoon contact op te nemen met de klantenservice, al is het wel gek dat je toch met de trein besluit te reizen ookal weet je dat je geen geldig vervoersbewijs hebt.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 9 april 2025

Wanneer je nog wel je telefoon bij je hebt kun je nog een e-ticket aanschaffen of inchecken met OV-pay als je je betaalpas in je telefoon hebt. Het bedrag ervoor kun je dan achteraf terugvragen, als je niet al je max daarvoor zit. 

Zelf zou ik eerder terug naar huis gaan en mijn portomonne pakken, wat ik ook een keer gedaan hebt. Maar in het etuitje waar mijn OV-chipkaart in zat, zat ook het fietssleuteltje van de fiets op mijn aankomststation. Ik had nog wel een 2e OV-chipkaart zonder abonnement bij me, maar zonder fietssleutels had ik nog een ander probleem. Dus toch maar even terug naar huis gelopen, gelukkig is dat maar een minuutje of 6. 

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 9 april 2025
Gorott schreef:

al is het wel gek dat je toch met de trein besluit te reizen ookal weet je dat je geen geldig vervoersbewijs hebt.

En hoe ga je door de poortjes …

Al kan Sam Volten natuurlijk ook vanaf een ander station dan Centraal zijn vertrokken.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 9 april 2025
Gorott schreef:
MoDe schreef:

Was het niet zo dat er bij afgekocht reisrecht helemaal geen boete gegeven mag worden?

TS kon natuurlijk niet bewijzen dat hij afgekocht reisrecht had, maar een boete bij een vergeten uitcheck met afgekocht reisrecht mag niet.

TS kon helemaal geen vervoersbewijs tonen. Geen abonnement mee dus kon niet aantonen dat het afgekocht is. En dan mag je een boete krijgen.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 9 april 2025
MoDe schreef:

TS kon helemaal geen vervoersbewijs tonen. Geen abonnement mee dus kon niet aantonen dat het afgekocht is. En dan mag je een boete krijgen.

Bij mijn weten is een UVB dan ook een mogelijkheid.

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 9 april 2025

Wel bijzonder dat al dit soort topics “onterechte boete” in de titel hebben wanneer de reiziger geen geldig vervoerbewijs kon tonen bij controle.

De boete is eigenlijk altijd terecht maar kan in sommige gevallen worden kwijtgescholden. 

Het wordt uit de bijdrage van ​@Sam Volten overigens niet duidelijk wat er precies gebeurd is. Mogelijk heeft hij een Uitstel van Betaling gekregen. Verder is ook niet duidelijk waar hij precies is ingestapt en hoe hij bij vertrek uit Utrecht Centraal langs de poortjes is gekomen.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 9 april 2025
rvdborgt schreef:
MoDe schreef:

Bij mijn weten is een UVB dan ook een mogelijkheid.

Waarschijnlijk is dat ook wat TS heeft gekregen. Maar veel mensen noemen dat nog altijd een boete.

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • 9 april 2025

Bij het niet kunnen tonen van een geldig vervoerbewijs krijg je inderdaad een uitstel van betaling. Als je NS Flex hebt dan krijg je een correctietarief. Ik durf even niet te zeggen hoe de ticket heet als je gelijk betaalt in de trein. Ik vermoed een ticket inclusief een verhoging.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4

Een student die doordeweeks vrij reist heeft geen Flex, en krijgt dus een geel briefje voor de reiskosten + 50 euro dat UvB heet 🤣

Een (Flex) correctie lijkt me trouwens niet mogelijk, want die volgt na het scannen van een ov-chipkaart. Een conducteur zal niet gaan opzoeken of je wel een persoonlijke ov-chipkaart met Flex hebt.

Bij direct betalen is de verhoging 30 euro, maar dan moet je kunnen pinnen en had je net zo goed een kaartje kunnen kopen bij een automaat, een e-ticket in de NS app of inchecken met bankpas op telefoon. Het ticket zal eenzelfde geel briefje zijn, met een vinkje dat het bedrag voldaan is.

Wacht in dit geval de brief af en neem contact op met de Klantenservice, liefst via chat (mochten ze een bewijs willen dat je een SRP hebt).

Hoe heb je je trouwens gelegitimeerd? Als je dat niet kon zou het UvB best wel eens een proces verbaal à € 170 kunnen zijn (feitcode E 101). Maar daarvoor mag je volgens mij mee met V&S om uit te zoeken wie je bent.

Reageer