Skip to main content
beantwoord

Onveilig Intercitydirekt klacht

• Sprinter
  • 4 reacties
Geachte NS, Tijdens mijn recente reis met de nieuwe Intercity Direct heb ik een aantal serieuze ongemakken ervaren. De trein produceerde veel lawaai, waaronder harde tonen en een krakend onderstel. Daarnaast schudde de coupé heen en weer, wat het vrijwel onmogelijk maakte om op mijn telefoon te schrijven. De harmonica-overgang tussen coupé 1 en 2 kraakte voortdurend, wat een onrustig gevoel gaf tijdens de reis.Gezien de intensiteit van het geluid en de trillingen vraag ik mij af of deze trein wel volledig veilig en comfortabel is. Ik zou het op prijs stellen als u deze punten serieus onderzoekt en verbeteringen overweegt.Ik hoor graag uw reactie.Met vriendelijke groet,Hugo Vogel

Beste antwoord door Floor NS

Hi Wals! Welkom bij de NS Community. 

Treinen maken geluid en kunnen een beetje schommelen, doordat ze in beweging zijn. Dit is dus redelijk normaal. Wanneer je je zorgen maakt over de veiligheid van de trein of het spoor, dan kun je je het beste melden bij de conducteur van die trein. Achteraf kan ik jouw melding enkel doorzetten als je ook nog weet om welke trein het precies ging. Heb je toevallig genoteerd om welk treinstel dit ging?

Bekijk origineel

18 reacties

Floor NS
Moderator
Forum|alt.badge.img
  • Moderator
  • 260 reacties
  • Antwoord
  • 31 maart 2025

Treinen maken geluid en kunnen een beetje schommelen, doordat ze in beweging zijn. Dit is dus redelijk normaal. Wanneer je je zorgen maakt over de veiligheid van de trein of het spoor, dan kun je je het beste melden bij de conducteur van die trein. Achteraf kan ik jouw melding enkel doorzetten als je ook nog weet om welke trein het precies ging. Heb je toevallig genoteerd om welk treinstel dit ging?

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4107 reacties
  • 31 maart 2025

Is business as usual in de ICNG. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2575 reacties
  • 31 maart 2025

De treinen zouden niet op het spoor mogen rijden als ze niet veilig waren, wat dat betreft zijn Nederland en Europa daar enorm streng in.

Een trein schommelt nou eenmaal.

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4107 reacties
  • 31 maart 2025

Klopt. Afgelopen weekend tweemaal in de ICNG gezeten. Veel schokken en lawaai maar ik voelde me geen moment onveilig.

EUreiziger24
  • Reisleider*
  • 328 reacties
  • 31 maart 2025

Zoveel schokken en lawaai zelfs dat een reiziger er misselijk van kan worden. Maar dat is iets anders dan onveilig.

• Auteur
  • Sprinter
  • 4 reacties
  • 4 april 2025
Floor NS schreef:

Het gaat hier om alle icd treinen op traject amersfoort schothorst Breda. Het is achterlijk om het met een beetje schommelen af te doen. het is een structureel probleem.
Ga maar eens in een Duits rijtuig zittenBerlijn Amsterdam zitten. Die trein is stil en schommelt nauwelijks.

• Koploper****
  • 20360 reacties
  • 4 april 2025
EUreiziger24 schreef:

Zoveel schokken en lawaai zelfs dat een reiziger er misselijk van kan worden. 

Als je er misselijk van wordt mankeer je waarschijnlijk wat anders.

• Auteur
  • Sprinter
  • 4 reacties
  • 5 april 2025

W

Wals

21 uur geleden

Het gaat hier om alle icd treinen op traject amersfoort schothorst Breda. Het is achterlijk om het met een beetje schommelen af te doen. het is een structureel probleem.
Ga maar eens in een Duits rijtuig zittenBerlijn Amsterdam. Die trein is stil en schommelt nauwelijks.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2575 reacties
  • 5 april 2025

Dit is alleen geen Duits rijtuig en ook geen Duits spoor.

Het spoor in Nederland is aan het verslechteren, dus een beetje geschommel is hier helemaal niet zo vreemd. Zelf heb ik nog niet veel gemerkt van extreem geschommel in de ICNG en juist wel met de Traxx.

Ik merk ook dat er op het ene traject meer geschommeld wordt dan op het andere. Tussen Goes en Middelburg schommelt het bijvoorbeeld behoorlijk op een aantal stukken, terwijl het richting Goes gek genoeg minder schommelt. Tussen Roosendaal en Breda merk je er bijna niets van.

• Auteur
  • Sprinter
  • 4 reacties
  • 5 april 2025

Het gaat hier om de intercity direkt treinen op het trajet schothorst-Breda. Een grote herrie een schuddende fluitende trein. Lekker rustig Het is een kermis attractie

Hanzeboog
  • Reisleider**
  • 1077 reacties
  • 5 april 2025
Wals schreef:
Floor NS schreef:

Ga maar eens in een Duits rijtuig zittenBerlijn Amsterdam zitten. Die trein is stil en schommelt nauwelijks.

Stel dat NS al die (Talgo) rijtuigen.+ locomotieven hadden tussen Breda - Amersfoort Schothorst. En dan ongeveer 27.000 zitplaatsen in plaats van 109 ICNG bakken. 

Reken maar dat NS veel meer dan 1,25 miljard moet betalen. Niet voor niets leent NS € 450 miljoen bij de Europese Bank voor de aanschaf van ICNG. 

Daar komt bij dat de vergelijking met de verbinding Amsterdam - Berlijn en Amersfoort Schothorst - Breda niet helemaal op gaat. Op verbindingen zoals Amersfoort Schothorst - Breda qua afstand heeft DB Interregio treinen. ICNG op Amersfoort Schothorst - Breda ook Interregio. Betaalbaar. 

We hebben te hoge verwachtingen en een kruideniers mentaliteit. Wij willen héél comfortabele treinen. En we willen tegelijkertijd ook dat de tarieven met dergelijke treinen goedkoop zijn. Dat is niet de werkelijkheid. Dan zou de overheid de NS onbeperkt moeten subsidiëren. 

Zelf ben ik niet ontevreden over de ICNG. Maar je hebt gelijk dat de ICNG op bepaalde plekken wat lawaaiig is. Maar de trein is héél veilig. Op de HSL ligt de trein zoal stabiel op de rails. Maar dat komt door de betonnen ondergrond. 

• Auteur
  • Sprinter
  • 4 reacties
  • 5 april 2025

Hoe het komt is niet interessant. Het is een verkeerd aankoopbeleid geweest. Wij betalen nu voor dit ongerief. 

GSN64
  • Reisadviseur***
  • 28 reacties
  • 7 april 2025

Intercity direct* :P

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2575 reacties
  • 7 april 2025
GSN64 schreef:

Direkt is Zweeds for direct het klopt dus 😛.

EUreiziger24
  • Reisleider*
  • 328 reacties
  • 7 april 2025
Tamzin schreef:
EUreiziger24 schreef:

Zoveel schokken en lawaai zelfs dat een reiziger er misselijk van kan worden. 

Als je er misselijk van wordt mankeer je waarschijnlijk wat anders.

Neen, ik reis al mijn hele leven met de trein en word nu voor het eerst misselijk. Ga nu niet aan victim blaming doen, dat is heel fout.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2575 reacties
  • 7 april 2025

Haat zoekt geen vrede, maar bevestiging.

Ik zou toch eens naar de dokter gaan.

GSN64
  • Reisadviseur***
  • 28 reacties
  • 7 april 2025
Gorott schreef:
GSN64 schreef:

Namen van producten en services vertalen we niet :P
We zeggen bijv. ook Burger King en niet Burger Koning

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2575 reacties
  • 7 april 2025
GSN64 schreef:
Gorott schreef:
GSN64 schreef:

Namen van producten en services vertalen we niet :P
We zeggen bijv. ook Burger King en niet Burger Koning

Ik wel 😛

Taal is een sociaal construct... net als grenzen en openingstijden.

Lang leve Burger Koning en Kentuckiaanse Gebraden Kip.

Reageer