Opvang en opslag ontlasting toilet trein | NS Community
beantwoord

Opvang en opslag ontlasting toilet trein

  • 8 August 2017
  • 12 reacties
  • 42506 Bekeken

  • Intercity
  • 41 reacties
Ik vroeg mij af of de toiletontlasting - in oudere treinen - wordt opgevangen of ouderwets op het spoor terecht komt. Weet iemand hier (per type treinstel) meer van? Op sommige perrons stinkt het - in de nabijheid van bepaalde wagons - namelijk enorm naar urine en uitwerpselen. Wat is trouwens de achterliggende gedachte van het lozen op de rails? Dit lijkt me niet heel hygiënisch en fijn voor werklui die aan het spoor werken en onderhoud plegen.
icon

Beste antwoord door kamcon 8 August 2017, 19:31

Bekijk origineel

12 reacties

Badge +3
Goede vraag, er schijnen inderdaad nog treinen te zijn die lozen op het spoor. Misschien dat @HagoRailService op Twitter het weet? Die maken ze schoon.
Reputatie 4
Badge
In het topic
https://forum.ns.nl/in-de-trein-11/kunt-u-ook-aangeven-welke-treinen-nog-ongezuiverd-toiletwater-op-het-spoor-lozen-33156
Staat een overzicht.

Wordt opgevangen:
ICM, ICR, DDZ, VIRM uit 2008-2010 (met blauwe soffen stoelen), VIRMm (gemoderniseerd met blauwe stoelen), FLIRT.
Dat gaat ook gelden voor SNG en de SLT als deze wc's krijgen.

Wordt niet opgevangen:
- VIRM uit 1994-1996, met paarse stoelen later verlengd met roze stoelen. Deze worden de komende 3 jaar gerenoveerd en krijgen dan opvang.
- VIRM uit 2002-2005, met roze stoelen. Deze zullen ooit ook wel gerenoveerd gaan worden (rond 2021-2025?)
- SGM die uit 3 delen bestaan. Deze zullen ergens voor 2025 uit dienst gaan.
- DD-AR. Deze zullen nog wel een paar jaar rondrijden.
- DDM-1. Deze zullen nog wel een paar jaar rondrijden.
- DM 90. Deze gaan in december 2017 aan de kant.

Geen wc's:
- SGM uit 2 delen (zullen waarschijnlijk nog maar een paar jaar rondrijden)
- SLT (krijgen de komende jaren een WC)

Zover ik weet worden in alle regionale binnenlandse treinen die wc's hebben dit opgevangen en dat zal ook voor de Thalys en ICE gelden.

Hoe dat met de IC naar Hannover/Berlijn en de stoptreinen naar België en Duitsland zit weet ik niet.
Reputatie 7
Badge +3
Bij bv de oudere VIRM's is toch ook een bordje of sticker om tijdens het oponthoud op de stations de WC niet te gebruiken?

Badge +3
Oh ja, die zijn er maar of iemand daar zich daar wat van aantrekt? Net als het bekende brandalarm op Utrecht, evacuatie "verlaat direct het station"... De meesten halen schouders op "het zal wel.."

Oh, dit is trouwens mijn 1000e reactie hier. Grappig!
Hoe dat met de IC naar Hannover/Berlijn en de stoptreinen naar België en Duitsland zit weet ik niet.


De toiletten in de Duitse treinen zijn (ruimer en???) schoner. In de Belgische treinen kunnen er toiletten zijn met gebreken en zijn vaak ook het smerigst. In de Thalys is iets beter vergeleken met de Belgische treinen. Voor mannen die in Duitsland en Oostenrijk naar het toilet gaan worden vooral aangeraden om zittend te plassen: dat is beter voor de blaas en is ook hygiënischer. Dat zouden ze in NL en B ook beter moeten doen. Neem een voorbeeld bij de Duitsers aan. In Duitsland gaat het niet op het spoor.
Badge +3
Wishful thinking dat mannen gaan zitten in de trein. Thuis en op mijn werk heb ik daar geen probleem mee, maar bij een openbaar toilet blijf ik lekker staan hoor.
Reputatie 6
Badge +1
De IC Berlijn en ICE hebben moderne toiletten met opvang (vacuümsysteem).
De stoptreinen van Groningen, Enschede en Heerlen naar Duitsland hebben volgens mij geen toilet.
De Abelliotrein Arnhem-Duisburg is net nieuw dus zal wel een opvangbak hebben.
De stoptreinen naar België hebben wel een toilet, maar ik dacht gewoon met stortpijp, dus lozen op het spoor.
Reputatie 7
Badge
Bij de ICM's is het alleen de ICM-IV die een bioreactor heeft waar de fecaliën worden opgevangen. Bij de 4011 t/m 4097 wordt het geloof ik nog op het spoor geloosd.

Verder hebben de Arriva-treinen tussen Dordrecht-Geldermalsen en Tiel-Arnhem ook geen toilet. Dit geldt ook voor de Protos-treinen van COnexxion tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. Of dit ook voor de GTW geldt waarvan er een paar rondrijden, dat weet ik niet. De blauwe LINT-treinen van Arriva tussen Almelo en Mariënberg hebben ook geen toilet, geloof ik. De rode Twentse overigens wel weer.
Reputatie 6
Badge +1
De GTW van Breng/Connexxion heeft idd ook geen toilet.
Reputatie 1
Wishful thinking dat mannen gaan zitten in de trein. Thuis en op mijn werk heb ik daar geen probleem mee, maar bij een openbaar toilet blijf ik lekker staan hoor.

Ik ga als vrouw niet eens zitten buitenshuis op de bril zitten en al helemaal niet in de trein. Het idee! Maar ik doe dan wel de bril omhoog. Ik wil zelf natuurlijk geen druppels op de bril veroorzaken.
Reputatie 7
Badge +3
Misschien is dit dan iets voor je:
https://nl.hg.eu/producten/toilet/hg-hygienische-toiletbril-snel-reiniger.html
Reputatie 1
Misschien is dit dan iets voor je:
https://nl.hg.eu/producten/toilet/hg-hygienische-toiletbril-snel-reiniger.html


Ik heb al genoeg spullen in mijn tas, haha! Ik hou het wel even op.

Reageer