Overlast andere reizigers in stiltecoupé | NS Community
beantwoord

Overlast andere reizigers in stiltecoupé

  • 20 December 2018
  • 8 reacties
  • 1380 Bekeken

Ik zit in de trein van Rotterdam naar Leiden (vertrokken om 11.42). In de 1e klas - stilte - zit een groep jongeren die zich niet weten te gedragen. Ook niet na verzoek. Hoe bereik ik de conducteurs?
icon

Beste antwoord door Jouke NS 20 December 2018, 11:56

Bekijk origineel

8 reacties

Hallo arkolk en welkom bij de NS Community.

Wanneer je een ervaring hebt tijdens de reis kun je het beste contact opnemen via onze Sociale Media kanalen, bij voorkeur via Twitter. Via die weg kunnen we direct ingrijpen. De meldingen in deze Community worden helaas niet altijd direct opgepakt. In dit geval heb ik gelukkig wel iets voor je kunnen doen. De Conducteur is ingeseind en komt, als het goed is, zo snel mogelijk je kant op.

Dank. We zagen het. Helaas bleef het bij een waarschuwing. En dat begrijp ik ook. Het is triest dat mensen zich niet weten te gedragen. Volgende keer gebruik ik de sociale media.

Hi, in de trein van eindhoven richting den helder (nu bijna bij Utrecht centraal) , 2e klas treinstel 9596 is ontzettend veel overlast in een stilte coupe van zowel een gezin, als bellende mensen, er is meerdere malen iets van gezegd maar er wordt niks mee gedaan. Erg vervelend helaas.

 

Hopelijk kan er voor de reizigers die er last van hebben iets aan gedaan worden. (kan helaas niet inloggen bij de Twitter community) 

Het spijt me om te lezen dat er meerdere reizigers zijn die zich niet aan de stiltcoupé houden, Tessa.123. Het is goed dat er door andere reizigers al actie ondernomen is, maar uiteraard erg jammer dat hier geen gehoor aan is gegeven.

Ik heb de situatie zojuist doorgegeven, naar ik begreep wordt de conducteur op de hoogte gesteld. Ik weet niet in hoeverre het nu nog gaande is, gezien de trein Utrecht al is gepasseerd en er daar vaak veel reizigers in- en uitstappen. Mocht er wel nog iets gaande zijn kan de conducteur hopelijk iets betekenen!

Nu ook inderdaad groepje jongeren in traject blaak Dordrecht, die muziek keihard aan hebben en bij herhaling deze niet willen uitzetten. Het is eerste klas stilte coupe. Hier betaal ik niet hoge tarief voor. 

Reputatie 7
Badge

Nu ook inderdaad groepje jongeren in traject blaak Dordrecht, die muziek keihard aan hebben en bij herhaling deze niet wilIlen uitzetten. Het is eerste klas stilte coupe. Hier betaal ik niet hoge tarief voor. 

Helaas zijn sommige mensen hardleers en willen ze niet luisteren.
Je kan een bericht op Twitter naar @ns_online sturen, wat vaak snel wordt opgepakt. Maar je kan bij het eerstvolgende station ook uitzoeken waar de conducteur is als hij de trein ‘af-fluit’.

Reputatie 7
Badge +3

Nu ook inderdaad groepje jongeren in traject blaak Dordrecht, die muziek keihard aan hebben en bij herhaling deze niet willen uitzetten. Het is eerste klas stilte coupe. Hier betaal ik niet hoge tarief voor. 


Begrijp dat die jongeren reizen voor woon/werk-verkeer of een praktijkopdracht op de opleiding?

tja zolang ze alles bij NS eigen verantwoording noemen (mondkapjes, noodzakelijk reizen, zwart reizen, overlast) blijf je dit houden.

Reputatie 2

Ik heb zo'n soort probleem ook een paar keer geprobeerd aan te kaarten bij de NS-Veilig App, alleen krijg je dan doodleuk te horen dat dit niet onder veiligheid valt en ze er verder niets mee gaan doen, tsja, waar is de App dan nog voor? Dit geeft wel degelijk een onveilig gevoel bij sommige reizigers en uitgerekend de reiziger die wel netjes voor de 1e klas betaald heeft, voelt zich zo totaal niet serieus genomen. Het wordt hoog tijd dat NS dit probleem eens echt serieus bij de wortel gaat aanpakken en stopt met het laten bij waarschuwingen. Denk eens aan (zoals je bij de ÖBB in Oostenrijk hebt) boetes die direct opeisbaar zijn (naderhand betalen kost € 30 extra, maar bezwaar maken kan naderhand altijd nog, ook als er al direct betaald is), of wat de SBB in Zwitserland kent bij wie niet mee wilt werken aan het kenbaar maken van zijn/haar identiteit (kosten voor het natrekken ervan worden per aangebroken kwartier aan de overtreder doorberekend), of - om even dichterbij huis te zijn - Blauwnet rekent de kosten middels een overlastboete aan de overlastpleger door (en dan praat je over € 313!). De conducteur is een BOB-er, heeft dus opsporingsbevoegdheid en kan (én mag!) hiervoor bonnen uitschrijven, dus daarom snap ik het verhaal niet dat een conducteur er altijd politie erbij moet halen als iemand z'n ID niet wil tonen. Wil iemand, of een groep niet meewerken, kun je altijd versterking oproepen. Van dit handvat wordt nog altijd veel te weinig gebruikgemaakt. Kortom, van uitstel komt afstel; het tegengaan van overlast kan veel beter en er zijn middelen genoeg, of kunnen ervoor in het leven geroepen worden.

Reageer