Overlast van reizigers die telefoon willen opladen | NS Community
beantwoord

Overlast van reizigers die telefoon willen opladen

  • 7 August 2022
  • 18 reacties
  • 2364 Bekeken

Ik begin me steeds meer te erger aan reizigers die wel of niet een 2e klas kaartje hebben en in de 1e klas (voornamelijk stilte coupé ) zo nodig hun telefoon moeten opladen . Als deze reizigers zich dan ook zouden aanpassen , zou ik er meer vrede mee hebben (hoewel dit kost ons allemaal geld)  maar helaas  is dit vaak niet het geval.

Laatst zelfs jullie alarm centrale ingelicht omdat het uit de hand ging lopen aangezien ik bedreigd werd.

Deze lieden kijkt  bewust waar de conducteur in stapt. 
 

ik reis meestal traject Zwolle naar Amsterdam.

ik ga bewust een 1e klas treinkaartje kopen om rustiger te zitten enorm evt mijn telefoon op te laden. Daar betaal ik graag de meerkosten voor.

 

Een oplossing zou kunnen zijn dat alleen 1e klas reigers met een geldig kaartje hun telefoon ed kunnen opladen.

 

 

 

icon

Beste antwoord door Sander-VH 7 August 2022, 14:49

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 6

Hoi @ZwolleGuy,

Als frequent eerste klas reiziger begrijp ik jouw frustratie erg goed. Ik zie het zelf ook regelmatig tussen Utrecht en Rotterdam. Het probleem is dat wij als reizigers hier niks aan kunnen doen. 

Ik ben zelf stationsmedewerker bij NS en ik wil je er op wijzen dat het telefoonnummer 06-13181318 alleen bedoeld is voor onveilige situaties. Waarschijnlijk hebben ze je in dit geval ook doorgestuurd naar de conducteur en ik denk dat daar het probleem zit: de conducteur zie je niet altijd meer.

Wanneer je een enkel treinstel hebt, kan je de conducteur vinden in het speciale hokje of in de achterste cabine van de trein (als deze niet door de trein loopt)

Het is uiteindelijk de keuze van de conducteur om hier wel of niet tegen op te treden. Ik zou zelf in zo'n situatie niet de confrontatie opzoeken als reiziger, omdat je niet wil dat jij gezeik krijgt of agressie.

Verder is het aan de conducteur om zichtbaar te zijn in de trein en kaartjes te controleren. Je ziet vaak dat mensen naar de 2e klas gestuurd worden, maar ik zie persoonlijk liever dat er voor mensen die dit vaker doen gewoon een kaartje geschreven wordt, zodat ze doorhebben dat dit gedrag niet ongestraft blijft.

 

Één voordeel voor ons als reizigers: steeds meer treinen krijgen ook USB poorten in de 2e klas, net als de nieuwste intercity van NS die uiteindelijk de ICM, die nu voornamelijk rijdt in de noordelijke regio's, moet gaan vervangen.

 

Moreel van het verhaal: zoek de conducteur op, meldt het bij hem/haar en laat de conducteur de keuze maken om wel of niet op te treden. Mocht je het er niet mee eens zijn, kan je altijd een klacht indienen bij NS via de klantenservice

 

Dat kan je doen via Twitter (@NS_online), via de chat of Telefonisch via 030-7515155

Reputatie 7
Badge +3

Een veel betere oplossing voor iedereen zou zijn om ook stopcontacten in de 2 klas te plaatsen. Dat zal bij ouder materieel wel niet meer gebeuren. In de SNG zitten in ieder geval USB-poorten om je telefoon te kunnen opladen.

Reputatie 6

Een veel betere oplossing voor iedereen zou zijn om ook stopcontacten in de 2 klas te plaatsen. Dat zal bij ouder materieel wel niet meer gebeuren. In de SNG zitten in ieder geval USB-poorten om je telefoon te kunnen opladen.

Eens, maar moderniseren kost geld en heb je personeel voor nodig wat er in deze tijd moeilijk te krijgen is

Reputatie 7
Badge +3

Een veel betere oplossing voor iedereen zou zijn om ook stopcontacten in de 2 klas te plaatsen. Dat zal bij ouder materieel wel niet meer gebeuren. In de SNG zitten in ieder geval USB-poorten om je telefoon te kunnen opladen.

SNG heeft naast USB poorten ook stopcontacten in de 2e klas, 1 per 2 stoelen.

Reputatie 7
Badge +2

Een veel betere oplossing voor iedereen zou zijn om ook stopcontacten in de 2 klas te plaatsen. Dat zal bij ouder materieel wel niet meer gebeuren. In de SNG zitten in ieder geval USB-poorten om je telefoon te kunnen opladen.

Eens, maar moderniseren kost geld en heb je personeel voor nodig wat er in deze tijd moeilijk te krijgen is

Geld en personeel is nog niet eens het grootste probleem. Meen me te herinneren dat bij de revisie van VIRM-1 bijvoorbeeld geen stopcontacten in de 2e klas ingebouwd werden omdat het boordnet daarvoor onvoldoende capaciteit had. Wat ook de reden is dat VIRMm-2/3 alleen USB-poorten in de 2e klasse heeft.

Reputatie 7
Badge +3

Die stopcontacten heb ik nog nooit gebruikt. Ik laat de oplader thuis maar heb wel een kabel bij me. 

Reputatie 7
Badge +4

Met een accu hoeft niemand meer op te laden in de trein. Het is niet zo moeilijk dat te bedenken en nagenoeg iedereen heeft een mobiel. 

De rotsmoes om door op te laden onbetaald eerste klas te reizen is zeer doorzichtig en kan in de grote bak.

 

Een diabeet die haar glucosemeter moest opladen vroeg dat, en de conducteur vond dat goed totdat hij voor dat doel voldoende gevuld was. Dat mag natuurlijk best, maar je mobiel moeten opladen met alle overlast van dien is flauwekul.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Die stopcontacten heb ik nog nooit gebruikt. Ik laat de oplader thuis maar heb wel een kabel bij me. 

Ik moet eerlijk zeggen dat in de tijd dat ik nog dagelijks reisde ik ook maar heel weinig zag dat die stopcontacten in de SNG gebruikt werden. Eén keer tijdens de werkzaamheden in Leiden waarbij de treinen erg vol zaten omdat er minder treinen reden zat ik eens in een werkelijk overvolle SNG naar Haarlem omdat tot overmaat van ramp ook de IC naar Haarlem nog eens uitviel en er zaten tegenover me in het vierzitje studenten die aan de verhalen te horen al een groot deel van de dag op pas waren. Bij één van die studenten was de mobiel zo ongeveer leeg en plots viel zijn oog op het stopcontact onder de tegenoverstaande stoelen, hij was nogal verbaasd dat er in die trein in de 2e klas een stopcontact was (zo lang reden de SNG's toen nog niet) en maakte er dankbaar gebruik van. 

@ Sander VH : Helaas veroorzaakten deze 2 heren op 19 juni jl wel degelijk overlast en werd het spannend in de coupe omdat meerdere mensen in deze coupe er zich mee bemoeiden.

Als het gebeurd op dit traject, is dit telkens vanaf Lelystad en Almere waar bepaald soort lieden wonen die andere normen en waarden hebben.

Ik heb zelf meer dan 25 jaar in Almere Stad gewoond en daar was het zwart rijden (hoor je aan de poortjes) bij dat NS station dagelijkse praktijk waarbij toezichthouders een andere kant op keken/kijken.

 

Wellicht meer camera's plaasen, ook dan maar in alle coupe's ?

Reputatie 7

Zeer herkenbaar verhaal. Telefoon opladen is nooit een excuus, ga je 1e klas zitten dan betaal je er ook voor. En anders maar even zonder telefoon! Was vroeger ook zo en gaat niemand dood aan😆

Moet wel zeggen dat conducteurs heel veel door de vingers zien. Als er eens controle is en de smoes van het opladen gebruikt wordt, hoor ik vaak ' je hebt een 2e klasvervoerbewijs, nou ja vooruit, heel even opladen dan, eigenlijk mag dit niet, tot waar reis je? Oh tot het volgende station, nou voor nu oké dan" etcetera. Niet fijn.

Denk dat ik ook maar omschakel van 1e naar 2e klasabonnement en dan structureel mijn telefoonoplaadkabel meeneem.....😉

Reputatie 7

Daar gaan we weer. Trein Breda - Nijmegen 10.50 uur. Een los stel ICM, vrij veel reizigers en 1e klas vol jongeren die even hun telefoon komen opladen. Twee oudere dames konden niet zitten, twee jongeren stonden na enig morren op en bleven 1e klas staan met hun Jongerendal kaart, en hielden de telefoonoplader bovenin het rek. Het wordt echt tijd dat in beide klasses stopcontacten komen.

Reputatie 5

Het wordt echt tijd dat in beide klasses stopcontacten komen.

Ik denk dat het goedkoper zou zijn voor NS om eindelijk de mindset switch te maken en hun personeel aan te moedigen om op te treden tegen dergelijk gedrag van reizigers. Maar ik denk dat bijna iedere frequente gebruiker van deze community wel weet dat dit nooit gaat gebeuren.

De enige andere reële oplossing is wachten op nieuw/gemoderniseerd materieel dat wel overal stopcontacten heeft. Zoals de ICNG en later de DDNG. Hopelijk zijn alle frequente 1e klas reizigers niet al weggepest tegen de tijd dat dit materieel instroomt…

Het wordt echt tijd dat in beide klasses stopcontacten komen.

 

De vraag is of opladen niet slechts een smoes is om eerste klas te gaan zitten. Het onderliggende probleem is dat een steeds groter deel van de reizigers principieel tegen de eerste klas is en daarom vindt dat ze ook met een tweede klas kaartje het volste recht hebben om daar te gaan zitten.

Reputatie 7
Badge +3

Daar gaan we weer. Trein Breda - Nijmegen 10.50 uur. Een los stel ICM, vrij veel reizigers en 1e klas vol jongeren die even hun telefoon komen opladen. Twee oudere dames konden niet zitten, twee jongeren stonden na enig morren op en bleven 1e klas staan met hun Jongerendal kaart, en hielden de telefoonoplader bovenin het rek. Het wordt echt tijd dat in beide klasses stopcontacten komen.

Het wordt echt tijd dat er structureel gecontroleerd gaat worden in de 1e klas.

Reputatie 7
Badge +3

Het wordt echt tijd dat in beide klasses stopcontacten komen.

 

De vraag is of opladen niet slechts een smoes is om eerste klas te gaan zitten. Het onderliggende probleem is dat een steeds groter deel van de reizigers principieel tegen de eerste klas is en daarom vindt dat ze ook met een tweede klas kaartje het volste recht hebben om daar te gaan zitten.

Meestal vindt men 1e klas niet meer van deze tijd om legitiem in de 1e klas te zitten in een drukke trein.

Reputatie 7

Op die principiële protestridders is ook het antwoord: meer controle.

Dan fixt de controleur even een correctietarief voor ze en dan is het archaïsche verschil tussen de eersteklas en de tweedeklas meteen opgeheven. Ze mogen dan gaan zitten waar ze maar willen.

Badge +3

De vraag is of opladen niet slechts een smoes is om eerste klas te gaan zitten. Het onderliggende probleem is dat een steeds groter deel van de reizigers principieel tegen de eerste klas is en daarom vindt dat ze ook met een tweede klas kaartje het volste recht hebben om daar te gaan zitten.

Dat eerste, want ‘wat men vindt’ of zelfs ‘principieel tegen is’ geeft niemand het ‘volste recht’ om zomaar iets te doen natuurlijk, zeker niet als anderen daar last van hebben.

“Hey boomer, waar staat (joh, waar wil je dat hebben, bij het stopcontact?) dat ik hier mijn telefoon niet mag opladen!?”

Tja, dat staat nergens en sterker nog, dat mag gewoon! Moet je natuurlijk wel een geldig plaats/vervoerbewijs hebben (toegang tot dat stopcontact).

Men neme https://www.ns.nl/binaries/_ht_1675156047190/content/assets/ns-nl/voorwaarden/ns-algemene-voorwaarden-avr.pdf art. 2.4 sub 2 van de Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS):

U bevindt zich in de klasse die vermeld is op uw Vervoerbewijs, of waarop u recht heeft op basis van uw Vervoerbewijs. Dit houdt onder andere in dat u geen geldig Vervoerbewijs heeft als u met een Vervoerbewijs voor de tweede klasse plaatsneemt in de eerste klasse.

Maar oh jee, dan krijgen we de discussie over het verschil tussen zich bevinden/ophouden en/of plaatsnemen.

Maar er staat ook ‘onder andere’, dus je daar bevinden mag al niet en plaatsnemen al helemaal niet.

“Als een boomer of conducteur die plaats/stopcontact wil ga ik wel weg” telt dus niet. 🤣

De vraag is of opladen niet slechts een smoes is om eerste klas te gaan zitten. Het onderliggende probleem is dat een steeds groter deel van de reizigers principieel tegen de eerste klas is en daarom vindt dat ze ook met een tweede klas kaartje het volste recht hebben om daar te gaan zitten.

Dat eerste, want ‘wat men vindt’ of zelfs ‘principieel tegen is’ geeft niemand het ‘volste recht’ om zomaar iets te doen natuurlijk, zeker niet als anderen daar last van hebben.

Er zijn dagelijks mensen die ergens 'principieel tegen zijn' en daarom vinden dat zij het "volste recht" hebben om iets te doen wat verboden is en waar anderen last van hebben. Denk bijv. aan de recente blokkades van de A2.

 

Reageer