smerige treinen

  • 22 June 2023
  • 9 reacties
  • 313 Bekeken

Ik zit afgelopen 2 weken in de meest smerige treinen. Waarom wordt er niet goed schoongemaakt?


9 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Welkom bij de Community.

Zie ook dit topic.

 

Reputatie 6
Badge +2

Hoi Mieke128393 en welkom op de NS Community! 

Jammer om te lezen dat je al twee weken in vieze treinen reist, dat is niet fijn! De treinen zouden zeker wel goed schoongemaakt moeten worden. Als het om de binnenkant van de treinen gaat, kun je tijdens de reis nog via Twitter het treinstelnummer doorgeven aan @schoonmaken zodat er zo snel mogelijk schoonmakers naartoe worden gestuurd. Ook kun je de vieze treinen (zowel binnen als buiten) via deze of de klantenservice melden.

Reputatie 3

na 2 weken interrail kan ik vertellen dat ik na terugkomst in Nederland schrok van de toestand van de treinen in Nederland!!!!!! heb nergens treinen gezien waar de toiletten op 3 rijtuigen afstand al te ruiken waren, bovendien volledig vervuild en besmeurd met graffiti. heb nergens gezien dat je op moest passen dat je schoenen aan de vloer bleven vastplakken. waar het afval in elk mogelijk hoekje gestopt zat. waar de kots op de treinbanken lag… kan zo wel even doorgaan

op de terugreis van de grens naar huis kwam ik 3!! treinen van NS tegen die er wel zo uit zagen!! conclusie van dit en van heel veel reizen daarvoor is dat er gewoon niet op niet goed schoongemaakt word!!! de vervuiling die je in een trein aantreft in Nederland is niet van vandaag of gisteren, dat kan niet veroorzaakt worden doordat er keer iemand iets niet opruimt!!!

de enige oplossing hiervoor is alle treinen echt een deep cleaning geven en daarna bijhouden!!

Ik schrik van je ervaring en zal er ook gelijk een melding van maken. Zoals Lorena al aangaf kan je dit zelf ook melden zodat de trein gelijk kan worden ingepland voor een schoonmaakbeurt. Ondanks dat je het vermoeden hebt dat er geen structuur bestaat in het schoonmaken is dit wel degelijk het geval. Hagorailservice probeert de treinen tijdens een stop op de grote stations de trein uitgebreid schoon te maken. Dit kan ook aan het einde van de rit zijn. Verder wil ik je wijzen naar het topic wat hierboven wordt genoemd waarbij mijn collega Stijn een uitgebreid antwoord geeft over het reinigen en schoonmaken van de trein. Hopelijk tref je de volgende keer een mooie schone trein.

Reputatie 3

blijkbaar gaat dit reinigen niet goed of klopt het protocol niet waar de schoonmaakbedrijven zich aan moeten houden. hoor zovaak verwijzingen naar Hago en standaard verhalen dat treinen zus en zo en hier en daar worden gereinigt. maar mijn conclusie is en blijft dat treinen van de NS de smerigste treinen zijn die je in heel Europa tegen kan komen. schoonmaken is meer dan met een vuil doekje links en recht door een trein heen zwaaien en dat doekje ook nog eens voor meerdere treinen gebruiken. de treinen zijn gewoon zo ernstig vervuild dat alleen profesioneel cleanen nog helpt!!!

 

 

Er is gewoon te weinig personeel om in de beperkte tijd die er is een trein goed schoon te maken en de keerpunt reiniging van Erryt is alleen nog maar prullenbakken legen en een toilet reinigen als daar nog tijd voor is.

Door de drang naar meer efficiency is staan treinen nog maar kort langs de perrons en dus geen tijd meer voor schoonmaak overdag.  Schoonmaak is nu nog voornamelijk in de paar uurtjes dat treinen in de nacht op een opstel terrein staan.

Reputatie 7

Er is gewoon te weinig personeel om in de beperkte tijd die er is een trein goed schoon te maken en de keerpunt reiniging van Erryt is alleen nog maar prullenbakken legen en een toilet reinigen als daar nog tijd voor is.

In Roosendaal staat de IC uit Zwolle 24 minuten stil voor hij terugkeert. Er komen dan af en toe (niet bij oedere trein) wat schoonmakers snel door een trein alleen her en der even prullenbakken legen en dat is het. Waar inmiddels al mensen zitten, laten ze ongemoeid. 

Ik ben al zover dat ik dezelfde vlekken en stofnesten herken op en onder stoelen. Blijkbaar zit ik vaak in dezelfde treinen.... die vlekken zitten er dus al erg lang.

TS maakt de vergelijking met het buitenland  Herkenbaar, ook daar is het soms wel vuil maar bij ons spant veruit de kroon. Met name ook die treinvloeren!

Bij SBB is het nog altijd behoorlijk netjes trouwens. In het buitenland is er kennelijk veel minder personeelstekort of ze zijn er lang niet zo superefficient qua treininzet als bij ons, dus daar is ontzettend veel tijd voor schoonmaak zoals ik het begrijp....😆

En dan die graffiti. Dat is een hardnekkig probleem. Laatst zat ik in een trein waarvan de ene kant helemaal onder zat en je in 2 rijtuigen aan één kant niet naar buiten kon kijken. Alle ramen zaten helemaal onder de verf. Ik word woest als ik dat zie, kan niet snappen dat mensen zomaar andermans spullen onderkliederen. Dan spoor je letterlijk niet in mijn ogen.

Vloeren worden voor zover ik weet 1 keer per week gedweild tenzij er reden is om het extra te doen maar dan hebben we het over vloeistof over de vloer wat plakt.

Graffiti is een blijvend probleem wat niet zomaar op te lossen is behalve als de overheid er enorme straffen op zet als je gepakt wordt, dan denken sommige misschien wat langer na voordat ze zulke dingen gaan doen.

Koning der kerende binnenlandse treinen is volgens mij de 700/1800 in Den Haag. Maar of de schoonmakers daar eens langs gaan…?
 

Reageer