beantwoord

Surfboard in de trein


Eindelijk is het weer goed en kan ik surfen in Nederland. Nu is mijn vraag of het is toegestaan om mijn surfboard (6'6) in de trein mee te nemen.
Zo ja, waar zou ik dan het beste kunnen zitten in de intercity? En zijn hier nog verdere regels aan verbonden?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 17 July 2017, 19:34

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 3
Hey Thyrza. Aan het meenemen van bagage zijn inderdaad regels verbonden. De maximale afmeting is 85cm en mag de bagage geen hinder veroorzaken. Het surfboard gaat over die maximale afmeting heen en mag dus helaas niet mee de trein in.
Badge +3
Die 85 cm is inderdaad lengte/breedte, maar een surfboard neemt nauwelijks vloeroppervlak in, dus als je het rechtop zet op een balkon (bijv tussen de trappen, of tegen de wand van een WC) en er zelf bij blijft staan of zitten (op een klapstoeltje) zal het niet zo'n probleem zijn.

Enorme XL koffers mogen immers ook, en geven veel meer overlast.
85 cm is 85 cm Robert.
Badge +3
Misschien dat een HC uitsluitsel kan geven. Heb wel gekkere bagage gezien zoals complete IKEA bouwpakketten, enorme muziekinstrumenten zoals een contrabas e.d.

Ligt natuurlijk ook wel een beetje aan de drukte in de trein. Of teken er een gezichtje op, koop een extra kaartje en zeg dat het je beste vriend is. 😃
Hallo Thyrza en welkom op het NS Serviceforum. Goed dat je ons hebt gevonden!

Zoals je in de discussie hierboven kunt zien is dit niet echt een simpele zwart/wit situatie.

Uiteindelijk komt het er op neer dat dit een oordeel is van de conducteur. Je kan geweigerd worden of verplicht worden de trein te verlaten wanneer je bagage hinder veroorzaakt of kan veroorzaken. Als voornaamste richtlijn daarbij hanteren we dan de 85 centimeter voor hoogte, breedte of diepte van een voorwerp. Wanneer het de 85 centimeter overschrijdt, is de kans groot dat het niet mee mag. Dat gezegd hebbende zijn er voldoende voorwerpen die deze richtlijn overschrijden en prima mee kunnen in de trein zonder hinder te veroorzaken, zeker wanneer het rustig is in de trein. Het is daarom altijd verstandig om, voordat je de trein in stapt, te overleggen met de conducteur of je de surfplank mee mag nemen. Hij of zij geeft namelijk het eindoordeel.
Badge +3
Ten overvloede, 6'6 is 198 cm, dus kan met gemak rechtop tegen een wand of in een hoekje, voor zover dat uitmaakt. Een (kleine) trolley met wieltjes neemt meer ruimte in.
Badge +3
Heeft NS nog een officieel antwoord over die 85×85 ruimte (op de vloer) voor een object?

Anders is ook een kinderfiets wat mij betreft handbagage hoor.. en Thyrza is het gelukt?
Reputatie 2
muziek instrumenten mogen altijd mee is mij net meegedeeld door de NS (international, dat wel) aan de telefoon. Geen afmetingen restricties.
muziek instrumenten mogen altijd mee is mij net meegedeeld door de NS (international, dat wel) aan de telefoon. Geen afmetingen restricties.
Dat is onzin, een vleugel komt de trein echt niet in.
Reputatie 2
ik heb het opgenomen ze zei het echt 🙂 maar bizar is het wel
Reputatie 7
Badge +4
Mogelijk gaat het om draagbare muziekinstrumenten. Met een cello zou ik de drukte mijden 😉
Reputatie 7
Badge

muziek instrumenten mogen altijd mee is mij net meegedeeld door de NS (international, dat wel) aan de telefoon. Geen afmetingen restricties.Dat is onzin, een vleugel komt de trein echt niet in.


Hé, wat jammer. Ik wou binnenkort namelijk mijn pijporgel met maar liefst 52 buizen meenemen! 😉
Reputatie 7
Badge +4
Een uitzondering op de 85 cm zijn ski's. Formeel kan ik geen uizondering vinden voor iets waarbij een van de maten groter is dan 85 cm. Het is inderdaad aan de conducteur om het te beoordelen, maar dan moeten de maten niet te ver afwijken. Een surfplank is te groot, los nog van het overlast- en veiligheidsaspect. Vraag het voor het instappen, je kunt geluk hebben als het rustig is.
Reputatie 2
ik heb het gewoon geprobeerd, in de spits. Mijn digitale piano mee (150 hoog). Was geen probleem. Even geoefend voordat ik hem mee MOET.
Reputatie 7
Badge +4
Successen behaald in het verleden, zijn geen garantie voor de toekomst, maar je kunt best weer geluk hebben. 😇
Reputatie 2
Yep. Gewoon positief blijven en het gewoon gaan DOEN is mijn conclusie nu.
Badge +3
Ski's, een strijkplank of een flightcase met een keyboard die je rechtop kunt zetten zullen ze echt niet moeilijk over doen.

Een flinke rolkoffer/trolley of kinderwagen neemt veel meer ruimte in (vloeroppervlak), en mogen ook mee. Wel op het balkon natuurlijk.

Reageer