Skip to main content

Verbinding Groningen/Leeuwarden - Rotterdam vja hsl

Hanzeboog

Er was gecommuniceerd dat de verbinding Groningen/Leeuwarden - Rotterdam via HSL afhankelijk was van het herstel van HSL Zuid: 

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2025/03/20/stand-van-zaken-herstel-viaducten-hsl-zuid

Het is zeer de vraag of dat zo blijft. De reparatie van HSL tussen Hoofddorp - Groene Hart tunnel is minstens uitgesteld tot 2027. En de einddatum van reparatie van HSL is zoal niet bekend. 

Ze kunnen niet tot 2030 of daarna wachten met de verbinding Groningen/Leeuwarden - Rotterdam via HSL. Dan zullen alle 109 ICNG treinstellen zijn ingestroomd. En de ICM-M zal op een gegeven moment ook vervangen moeten worden. Ook in verband met uitrol van ERTMS. 

35 reacties

• Koploper****
  • 20343 reacties
  • 22 maart 2025
Hanzeboog schreef:

Ze kunnen niet tot 2030 of daarna wachten met de verbinding Groningen/Leeuwarden - Rotterdam via HSL. 

Ik zou niet weten waarom niet 

MCN 2021
  • Reisleider*
  • 179 reacties
  • 22 maart 2025
Hanzeboog schreef:

Er was gecommuniceerd dat de verbinding Groningen/Leeuwarden - Rotterdam via HSL afhankelijk was van het herstel van HSL Zuid: 

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2025/03/20/stand-van-zaken-herstel-viaducten-hsl-zuid

Het is zeer de vraag of dat zo blijft. De reparatie van HSL tussen Hoofddorp - Groene Hart tunnel is minstens uitgesteld tot 2027. En de einddatum van reparatie van HSL is zoal niet bekend. 

Ze kunnen niet tot 2030 of daarna wachten met de verbinding Groningen/Leeuwarden - Rotterdam via HSL. Dan zullen alle 109 ICNG treinstellen zijn ingestroomd. En de ICM-M zal op een gegeven moment ook vervangen moeten worden. Ook in verband met uitrol van ERTMS. 

Er mag nu wel eindelijk 120 km/h gereden worden 

• 2086 reacties
  • 22 maart 2025
Hanzeboog schreef:

Dat klopt niet, het voorstel voor dienstregeling 2027 is inclusief snelheidsbeperking. Zie https://www.ns.nl/binaries/_ht_1741354739511/content/assets/ns-nl/over-ns/productiemodel-2026-en-2027.pdf pagina 24, vertrektijd Rotterdam richting Groningen is :31 terwijl de IC Groningen nu om :59 in Schiphol begint, dat is zelfs een minuut meer dan de huidige ICD’s hebben.

Hanzeboog
  • Auteur
  • Reisleider**
  • 1066 reacties
  • 23 maart 2025
Tamzin schreef:
Hanzeboog schreef:

Ze kunnen niet tot 2030 of daarna wachten met de verbinding Groningen/Leeuwarden - Rotterdam via HSL. 

Waar zetten ze dan de 109 ICNG dan in? Alleen op de huidige series 1100, 1800, 2400 en 9500? Al is dat bepaald geen bezwaar. Want dan kunnen er lange samenstellingen gemaakt worden. Bij ROVER is te lezen over te volle ICNG. 

Hanzeboog
  • Auteur
  • Reisleider**
  • 1066 reacties
  • 23 maart 2025
MCN 2021 schreef:
Hanzeboog schreef:

120 km p/u i.p.v. 200 km p/u maximaal tussen Hoofddorp - Groene Hart tunnel is nog te overzien. Hoeveel minuten vertragingen levert dat op? 2 - 3 minuten? Bij Rotterdam Centraal kan de vertraging worden ingelopen. 

Maar zou beter zijn als er met 200 km p/u gereden kan worden. We zullen nog geduld moeten hebben. 

Hanzeboog
  • Auteur
  • Reisleider**
  • 1066 reacties
  • 23 maart 2025
Bemined schreef:
Hanzeboog schreef:

Dat klopt niet, het voorstel voor dienstregeling 2027 is inclusief snelheidsbeperking. Zie https://www.ns.nl/binaries/_ht_1741354739511/content/assets/ns-nl/over-ns/productiemodel-2026-en-2027.pdf pagina 24, vertrektijd Rotterdam richting Groningen is :31 terwijl de IC Groningen nu om :59 in Schiphol begint, dat is zelfs een minuut meer dan de huidige ICD’s hebben.

Bedankt voor je link en toelichting. Gelukkig is het inclusief snelheidsbeperking. Nu afwachten hoe snel de ICNG geleverd worden. Zie dat de instroom niet snel gaat. 

Betrouwbaarheid is belangrijk met ICNG. Krijg het idee dat het gefaseerd beter gaat. Maar bepaalde hardnekkige problemen zoals tussendeuren bij coupes is nog niet opgelost. Wanneer zou er nieuwe software voor komen? 

• Koploper****
  • 20343 reacties
  • 23 maart 2025
Hanzeboog schreef:
Tamzin schreef:
Hanzeboog schreef:

Waar zetten ze dan de 109 ICNG dan in? Alleen op de huidige series 1100, 1800, 2400 en 9500? Al is dat bepaald geen bezwaar. Want dan kunnen er lange samenstellingen gemaakt worden. Bij ROVER is te lezen over te volle ICNG. 

Die kunnen in principe overal ingezet worden. 

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4079 reacties
  • 23 maart 2025

Het blijft een hoofdpijndossier. En het duurt nog wel even voordat de problemen opgelost zijn. Als ze ooit opgelost worden.

Hanzeboog
  • Auteur
  • Reisleider**
  • 1066 reacties
  • 23 maart 2025
Tamzin schreef:
Hanzeboog schreef:
Tamzin schreef:
Hanzeboog schreef:

Die kunnen in principe overal ingezet worden. 

De ICNG is qua inzet wat veelzijdiger dan de ICM-M, V-IRM-M en DDZ. 

Maar in principe is ICNG qua specificaties vooral gemaakt voor rijden op HSL in combinatie met delen van klassieke spoorlijnen. Ze kunnen natuurlijk tussen Groningen/Leeuwarden - Schiphol via Hanzelijn & Flevolijn worden ingezet. Hopelijk kan dan een keer 180 km p/u gereden worden op Hanzelijn. Maar de ERTMS op Hanzelijn wordt nog steeds niet gebruikt. 

Maar dat is geen optimale rendement. En wat te duur. 99 ICNG waren al aangeschaft voor € 1,1 miljard. En daar zijn nog 10 achtdelige ICNG bijgekomen. 

Hanzeboog
  • Auteur
  • Reisleider**
  • 1066 reacties
  • 23 maart 2025
Vareo schreef:

Het blijft een hoofdpijndossier. En het duurt nog wel even voordat de problemen opgelost zijn. Als ze ooit opgelost worden.

Linksom of rechtsom zal het worden opgelost. Wij hebben als belastingbetalers zoal minstens € 7,2 miljard aan de deels kreupele HSL betaald. 

In Japan hebben ze soms aardbevingen. Maar ze repareren die HSL na de aardbevingen. In Nederland is er een andere volgorde. Eerst eindeloos praten over financiën. Pas daarna gaan repareren. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2512 reacties
  • 23 maart 2025

Gewoon de HSL uit de dienstregeling houden totdat alles is opgelost, wedden dat er dan opeens haast achter zit. 🤪

Niemand wordt er slechter van, want de HSL op zichzelf is al slecht.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1680 reacties
  • 23 maart 2025
Hanzeboog schreef:

Maar de ERTMS op Hanzelijn wordt nog steeds niet gebruikt. ​​​​​​ 

Ik begreep dat o.a. SNG op de Hanzelijn inmiddels, mits de machinist daar voor bevoegd is, onder ERTMS reden en dan dus ook 160km/u mogen.

MCN 2021
  • Reisleider*
  • 179 reacties
  • 23 maart 2025
Hanzeboog schreef:
MCN 2021 schreef:
Hanzeboog schreef:

120 km p/u i.p.v. 200 km p/u maximaal tussen Hoofddorp - Groene Hart tunnel is nog te overzien. Hoeveel minuten vertragingen levert dat op? 2 - 3 minuten? Bij Rotterdam Centraal kan de vertraging worden ingelopen. 

Maar zou beter zijn als er met 200 km p/u gereden kan worden. We zullen nog geduld moeten hebben. 

Het was eerst 80 km/h en nu is het 120 km/h trouwens die 2-3 zijn opgenomen in de vertrektijd en aankomst tijd en vanaf Hoofddorp mag je harder dan 120 km/h, maar wel de snelheid die de ATB aangeeft voor de baanvak waar je op rijdt

Tomas
  • Machinist NS
  • 49 reacties
  • 23 maart 2025

Sinds wanneer rijden we op de HSL onder ATB?

MCN 2021
  • Reisleider*
  • 179 reacties
  • 23 maart 2025
Tomas schreef:

Oh sorry ik had vergist het moet namelijk ERTMS zijn. Ik zit niet veel op de HSL 

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper*
  • 740 reacties
  • 23 maart 2025
MCN 2021 schreef:
Tomas schreef:

Oh sorry ik had vergist het moet namelijk ERTMS zijn. Ik zit niet veel op de HSL 

Maar wat heb je als reiziger met de beveiligingssystemen te maken? Ik zou m'n god niet weten welk beveiligingssysteem waar precies gebruikt wordt. 

MCN 2021
  • Reisleider*
  • 179 reacties
  • 23 maart 2025
Isitimela schreef:
MCN 2021 schreef:
Tomas schreef:

Maar wat heb je als reiziger met de beveiligingssystemen te maken? Ik zou m'n god niet weten welk beveiligingssysteem waar precies gebruikt wordt. 

Ik wel mits je weet op welke traject je zit. Ik vetrek zelf veel vanuit Amsterdam centraal dus

MCN 2021
  • Reisleider*
  • 179 reacties
  • 23 maart 2025
JurgenH schreef:
Hanzeboog schreef:

Maar de ERTMS op Hanzelijn wordt nog steeds niet gebruikt. ​​​​​​ 

Ik begreep dat o.a. SNG op de Hanzelijn inmiddels, mits de machinist daar voor bevoegd is, onder ERTMS reden en dan dus ook 160km/u mogen.

Klopt het hangt af hoeveel machinisten ervoor bevoegd zijn, maar goed , want zelf zit ik veel in de Randstad dus waar Amsterdam centraal ondervalt. Dus zelf zit ik niet op Hanzelijn 

Hanzeboog
  • Auteur
  • Reisleider**
  • 1066 reacties
  • 23 maart 2025
Gorott schreef:

Gewoon de HSL uit de dienstregeling houden totdat alles is opgelost, wedden dat er dan opeens haast achter zit. 🤪

Niemand wordt er slechter van, want de HSL op zichzelf is al slecht.

Zal er geen moeite mee hebben. Geen een aantal maanden uit de dienstregeling halen totdat het gerepareerd is. 

Maar dan zullen ze in de Randstad niet mee eens zijn. Goes - Vlissingen vier maanden non actief is blijkbaar geen probleem. 

Hanzeboog
  • Auteur
  • Reisleider**
  • 1066 reacties
  • 23 maart 2025
MCN 2021 schreef:
Hanzeboog schreef:
MCN 2021 schreef:
Hanzeboog schreef:

Het was eerst 80 km/h en nu is het 120 km/h trouwens die 2-3 zijn opgenomen in de vertrektijd en aankomst tijd en vanaf Hoofddorp mag je harder dan 120 km/h, maar wel de snelheid die de ATB aangeeft voor de baanvak waar je op rijdt

Tot en met opstelterrein Hoofddorp rijden de HSL treinen vanaf Schiphol met ATB. Zo gauw de treinen de fly-over bij Hoofddorp oprijden volgt ERTMS. En dan krijg je na de fly over de spanningssluis. Na de spanningssluis is er omgeschakeld van ATB naar ERTMS. En van 1500 volt naar 25 KV. 

Hanzeboog
  • Auteur
  • Reisleider**
  • 1066 reacties
  • 23 maart 2025
Isitimela schreef:
MCN 2021 schreef:
Tomas schreef:

- Amsterdam Centraal/Amsterdam Zuid tot en met opstelterrein Hoofddorp: ATB

- Na opstelterrein Hoofddorp via fly-over tot en met Rotterdam Noord tunnel (onder vliegveld Zestienhoven en bebouwing Rotterdam Noord): ERTMS. 

- Na tunnel Rotterdam Noord via dierentuin Blijdorp tot overdekte kap Barendrecht: ATB 

- Na overdekte kap Barendrecht tot verbindingspoorlijn bij Zevenbergse Hoek: ERTMS. Intercity Direct via Breda maken gebruik van verbindingspoorlijn met spanningssluis. De internationale treinen blijven gebruik maken van ERTMS richting Belgische grens/Antwerpen. 

- Vanaf station Breda richting HSL van/naar Antwerpen (alleen Eurocity) eerst ATB. Ter hoogte van IKEA eerst nog een spanningssluis. En daarna ERTMS ter hoogte van knooppunt Princeville. 

MCN 2021
  • Reisleider*
  • 179 reacties
  • 23 maart 2025
Hanzeboog schreef:
Isitimela schreef:
MCN 2021 schreef:
Tomas schreef:

- Amsterdam Centraal/Amsterdam Zuid tot en met opstelterrein Hoofddorp: ATB

- Na opstelterrein Hoofddorp via fly-over tot en met Rotterdam Noord tunnel (onder vliegveld Zestienhoven en bebouwing Rotterdam Noord): ERTMS. 

- Na tunnel Rotterdam Noord via dierentuin Blijdorp tot overdekte kap Barendrecht: ATB 

- Na overdekte kap Barendrecht tot verbindingspoorlijn bij Zevenbergse Hoek: ERTMS. Intercity Direct via Breda maken gebruik van verbindingspoorlijn met spanningssluis. De internationale treinen blijven gebruik maken van ERTMS richting Belgische grens/Antwerpen. 

- Vanaf station Breda richting HSL van/naar Antwerpen (alleen Eurocity) eerst ATB. Ter hoogte van IKEA eerst nog een spanningssluis. En daarna ERTMS ter hoogte van knooppunt Princeville. 

Dank voor de toelichting 

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 3629 reacties
  • 23 maart 2025

Nog twee misvattingen uit de weg ruimen:

- De snelheidsbeperking over een lengte van 12 km rond de Groene Harttunnel is 120 km/u. Maar de normale snelheid is 300 en geen 200 km/u. De ICNG is gebouwd voor 200, dus vandaar misschien de misvatting. Maar Eurostar kan 300 en heeft dus nog iets meer last van de beperkingen dan de 3 tot 3,5 minuten die de ICNG extra nodig heeft.

- Wat er niet kan zolang de snelheidsbeperking niet is opgelost is niet de doorkoppeling naar Groningen, maar de versnelling naar Noord-Nederland. In eerdere plannen was de rit Groningen/Leeuwarden-Schiphol zo'n 6 minuten sneller en tot Rotterdam zelfs 10 minuten sneller door de trein uit Zwolle harder te laten rijden en minder lang stil te laten staan. Dát plan is nu doorgeschoven. Beter overigens voor Amersfoort en Twente, want in het nieuwe plan (versnelling naar het noorden) zou de reis naar Amersfoort juist langer worden.

Hanzeboog
  • Auteur
  • Reisleider**
  • 1066 reacties
  • 23 maart 2025
Keuzereiziger schreef:

Nog twee misvattingen uit de weg ruimen:

- De snelheidsbeperking over een lengte van 12 km rond de Groene Harttunnel is 120 km/u. Maar de normale snelheid is 300 en geen 200 km/u. De ICNG is gebouwd voor 200, dus vandaar misschien de misvatting. Maar Eurostar kan 300 en heeft dus nog iets meer last van de beperkingen dan de 3 tot 3,5 minuten die de ICNG extra nodig heeft.

- Wat er niet kan zolang de snelheidsbeperking niet is opgelost is niet de doorkoppeling naar Groningen, maar de versnelling naar Noord-Nederland. In eerdere plannen was de rit Groningen/Leeuwarden-Schiphol zo'n 6 minuten sneller en tot Rotterdam zelfs 10 minuten sneller door de trein uit Zwolle harder te laten rijden en minder lang stil te laten staan. Dát plan is nu doorgeschoven. Beter overigens voor Amersfoort en Twente, want in het nieuwe plan (versnelling naar het noorden) zou de reis naar Amersfoort juist langer worden.

6 minuten tijdswinst lijk me reëel tussen Zwolle - Schiphol als er gereden kan worden met 180 km p/u tussen Zwolle - Lelystad en 160 km p/u tussen Lelystad - Almere Oostvaarders. En een goede rijpad zoals je al aangeeft. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 3629 reacties
  • 24 maart 2025

160 km/u Lelystad-Almere kan pas na de aanleg van ETCS. De 6 minuten winst zit deels.in 180 op de Hanzelijn en deels in kortere stationnementen op Amsterdam Zuid en Schiphol.

Reageer