Skip to main content

Verbinding Groningen/Leeuwarden - Rotterdam vja hsl

Toon eerste bericht

35 reacties

• 2086 reacties
  • 24 maart 2025

Die 6 minuten tijdwinst is ook wat vertekend omdat de IC's uit Groningen en Leeuwarden dit jaar juist trager gemaakt zijn. In vergelijking met de dienstregeling van vorig jaar is de beoogde winst maar zo’n 3 minuten. Richting Rotterdam klopt het wel dat het 10 minuten sneller geweest zou zijn dan de oude route via Utrecht.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 3629 reacties
  • 24 maart 2025

Het is maar net hoe je het framet inderdaad...

• Reisleider*
  • 151 reacties
  • 25 maart 2025

Volgens het productiemodel 2026/2027 is nu het plan dat in dienstregeling 2027 de 700 serie (Groningen - Schiphol v.v.) alleen overdag doordeweeks wordt doorgetrokken naar Rotterdam C. via de HSL. Tijdens de overige tijden rijdt hij alsnog alleen tot Schiphol. Eerst zien dan geloven, want zal vast verder uitgesteld worden.

De 800 serie (Leeuwarden - Schiphol v.v.) rijdt sowieso nog altijd tot Schiphol en is dan later aan de beurt.

Er wordt overigens verder met geen woord gerept over het herstellen van de rechtstreekse verbinding Enschede - Schiphol, welke sinds dienstregeling 2025 is vervallen en heel Twente in opstand heeft doen brengen.

https://www.ns.nl/over-ns/de-spoorsector/concessie-en-vervoerplan.html zie helemaal onderaan.

Daniel
Forum|alt.badge.img+2
  • Koploper****
  • 2032 reacties
  • 25 maart 2025
Jody1991 schreef:

Er wordt overigens verder met geen woord gerept over het herstellen van de rechtstreekse verbinding Enschede - Schiphol, welke sinds dienstregeling 2025 is vervallen en heel Twente in opstand heeft doen brengen.

Heel Twente? Ik dacht toch dat uit alle data bleek dat de meeste reizigers vanuit Twente richting Utrecht reizen en juist niet naar Schiphol.

• Reisleider*
  • 151 reacties
  • 25 maart 2025

Nou ja, ondanks dat er meer mensen naar Utrecht ipv Schiphol reizen kan ik me in elk geval herinneren dat veel ophef was. 

https://www.1twente.nl/artikel/4551922/stevige-twentse-lobby-voor-behoud-rechtstreekse-treinverbinding-amsterdam-schiphol-levert-weinig-op

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 3629 reacties
  • 25 maart 2025

Ja veel ophef van mensen die zelf geen gebruik maken van de trein. Iedere burgermeester wil een IC stop in zijn stad en een rechtstreekse snelle trein naar Schiphol…

Het aantal reizigers Twente-Schiphol is simpelweg niet groot genoeg om doorslaggevend te zijn...

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2512 reacties
  • 26 maart 2025

Ik denk dat de elke station wel een rechtstreekse verbinding wil met Schiphol 🤣.

En wanneer blijkt dat die verbinding verdwijnt doordat er niet genoeg vraag naar is dan komt er opeens een opstand.

"Ja maar, wat nou als ik een keer naar Schiphol moet!!!"

• Reisleider*
  • 776 reacties
  • 26 maart 2025

Je mag die van mij hebben (rechtstreekse verbinding naar Schiphol) 😉 Ik maak er nooit gebruik van. Het enige voordeel wat ik er aan heb is dat er meestal wat overbemeten treinen rijden voor het stuk van het traject waar ik wél gebruik van maak.

• Reisleider*
  • 151 reacties
  • 26 maart 2025

En wat vorig jaar wel een punt was, is het nu blijkbaar niet. De consumentenorganisaties gaan namelijk voor dienstregeling 2026 niet meer in protest en er wordt geen woord meer over gesproken. Dus dan gewoon permanent 2x per uur naar Utrecht, waar überhaupt ook meer vraag voor is. Probleem opgelost.

Maar on topic. De consumentenorganisaties willen wel dat NS de 5e trein over de HSL als in 2026 ipv 2027 invoeren mits er genoeg ICNG is. Die 5e trein over de HSL gaat dan door naar Groningen dus is Rotterdam C weer rechtstreeks met Groningen verbonden. Leeuwarden heeft pech en moet wachten. In de avonden en in het weekend rijdt die 5e trein niet en rijdt het zaakje dus alleen Groningen - Schiphol v.v.

Ik ga er maar vanuit dat het niet eerder dan 2027 zover is..

Hanzeboog
  • Auteur
  • Reisleider**
  • 1066 reacties
  • 27 maart 2025
Jody1991 schreef:

De consumentenorganisaties willen wel dat NS de 5e trein over de HSL als in 2026 ipv 2027 invoeren mits er genoeg ICNG is. Die 5e trein over de HSL gaat dan door naar Groningen dus is Rotterdam C weer rechtstreeks met Groningen verbonden. Leeuwarden heeft pech en moet wachten. In de avonden en in het weekend rijdt die 5e trein niet en rijdt het zaakje dus alleen Groningen - Schiphol v.v.

Ik ga er maar vanuit dat het niet eerder dan 2027 zover is..

Dat idee heb ik ook. Zeker na dit bericht: 

https://www.treinenweb.nl/nieuws/11071/opnieuw-vertraging-voor-levering-van-coradia-stream-voor-lnvg.html

Alstom heeft ook al vertraging met Avelia Liberty (Amerika), TGV-M. Is de overname van Bombardier door Alstom een zware last? Hoe het ook zij. De levering van ICNG gaat tergend langzaam. 

Reageer