beantwoord

Zijn stoelen 1e en 2e klas hetzelfde?


Reputatie 6

Niet alleen heb ik het mezelf wel eens afgevraagd, maar het er ook wel eens met andere treinreizigers over gehad. Volgens mij zijn de stoelen in 1e en 2e klasse tegenwoordig gewoon dezelfde stoelen, alleen misschien met een ander kleurtje bekleding. Is dat nou echt zo of beeld ik me dat gewoon in?

icon

Beste antwoord door Robert B 27 June 2021, 19:23

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Dat hangt van het type trein af. In stoptreinen is het vaak zo. De discussie daarover is hier wel meer gevoerd.

Reputatie 6

Dat hangt van het type trein af. In stoptreinen is het vaak zo. De discussie daarover is hier wel meer gevoerd.

OK, zelf vind ik ze in intercity's vaak ook niet echt anders in de 1e klasse vergeleken met de 2e klasse (behalve dan de kleur van de bekleding), maar dat kan mijn indruk zijn en wellicht geheel onterecht.

Badge +3

Bij intercity’s meestal nog wat meer beenruimte.

En stopcontacten en zo, of een armleuning, of dat je de stoel ietwat kunt verstellen (onderuit zakken).

Bij sprinters (stopteinen haha @Thom) houdt het al gauw op bij de kleur van de stoel inderdaad.

Reputatie 7

In veel Sprinters van NS heb je tenminste nog wel een echt afgescheiden gedeelte, als de automatische schuifdeur werkt want die is vaak defect. De stoelen zijn behalve de kleur verder exact hetzelfde.

Bij bijv. Breng hebben ze 1e klas gemaakt door een glazen tussenschot tussen een rij stoelen te zetten, achter het glazen schotje is het opeens 1e klas geworden. Lachwekkend. Iedereen gaat er gewoon zitten want buiten de aanduiding op het raam is er niets dat onderscheid maakt en je zit eigenlijk nog gewoon in de 2e klas. Bij Arriva in Gelderland is dat ook het geval.

Badge +3

Boze tongen zeggen dat die schuifdeur in Flirt (en SNG?) bewust open bleef wegens corona en/of ventilatie.

Of geen knopjes hoeven aanraken en zo… Zie hier :joy:

Reputatie 1

1e klas moet wel 1e klas blijven ... hoeft geen heel rijtuig maar een aparte ruimte met een aantal rijen goede stoelen is toch het minimale! niemand zal vragen om gratis kranten en een croissant in de sprinter naar Uitgeest. een respectabele zitplek met ruimte voor gemakkelijk reizen is de 1e klas reiziger toch wel gegund? 

Reputatie 7
Badge

Ik vind de 1e klasse nogal karig vergeleken met vroeger.

Reputatie 7
Badge +1

Maar dan moet je wel weten dat HEEL vroeger er 3 klassen waren en wat nu 2e heet toen 3e was-houten banken, veelal houten bakken en slaande deuren. Zo in de jaren 50 is Europabreed de 1 afgeschaft (wat destijds/daarvoor de superdeluxe Pullmann etc was) uit 2 1 en uit 3 2 geworden.

In DE-bij de DB in die door velen zo geroemde ICE is overigens de stoel in erster Kl. gleich=hetzelfde als die in zweiter, maar er staan er 2+1 naast elkaar en de afstand=pitch is groter en er is Bedienung am Platz door de Zugbegleiter=hun conducteur, die dan wel een Trinkgeld erwartet. Verder is het publiek vaak wat Kir Royal haute fine vleur.

Reputatie 6

Ik vind de 1e klasse nogal karig vergeleken met vroeger.

Dat niet alleen, maar ik snap de pláátsing van de eerste klasse in de sprinters niet. Het is het minst comfortabele deel van de trein, in die koppen, en het minst goed toegankelijk (met allerlei treden die je op en af moet). Indachtig het feit dat het merendeel der 1e klasse reizigers niet uit jongeren mensen/tieners bestaat, maar veelal uit wat ouder publiek, vind ik die keuze nogal merkwaardig. Dus je betáált meer, je zit in het meest oncomfortabele deel van de trein en het is ook nog eens het slechtst toegankelijke deel van de trein. Wie snapt dit?

Het is een beetje alsof je in een hotel de budgetkamers gelijkvloers met directe toegang tot het terras plaatst, en voor de suites waar je 2 keer meer voor betaalt moet je via een smal trapje naar zolder...

Reputatie 7
Badge

Voordeel is wel, dat er door de eerste klas niet gelopen wordt. In de Flirt zit een trede maar in de SNG is dat opgelost door de trede pas na de eerste rij stoelen te doen.

De opmerking hierboven over de croissant en krant vind ik briljant. Zou trouwens wat zijn: niet controleren maar wel serveren! (Ik zie, eh ruik, mogelijkheden NS… zodat er wat meer activiteit plaatsvindt door conducteurs..)

Reputatie 1

uit ervaring vandaag: ja de sprinter SNG is luidruchtig en zeer oncomfortabel in de 1e klas. Aan het uiteinde van de trein bij de wielen voelt men alle schokken en stoten. De stap omhoog is minstens even onlogisch. Werkelijk te tragisch voor woorden dat sommige reizigers hier de volle mep voor moeten betalen. Wat een klant onwaardig stuk schroot.…

 

NS designafdeling leest u mee? 

Reputatie 6

Voordeel is wel, dat er door de eerste klas niet gelopen wordt. In de Flirt zit een trede maar in de SNG is dat opgelost door de trede pas na de eerste rij stoelen te doen.

De opmerking hierboven over de croissant en krant vind ik briljant. Zou trouwens wat zijn: niet controleren maar wel serveren! (Ik zie, eh ruik, mogelijkheden NS… zodat er wat meer activiteit plaatsvindt door conducteurs..)

Dat kan toch voorkomen worden door de eerste klasse in het midden te plaatsen en desnoods zonder schuifdeur naar de 2e klasse?

Reageer