Skip to main content
beantwoord

‘zwartrijden’ eerste klasse.

Goedemorgen,

ik reis nu sinds een half jaar dagelijks van Krommenie naar Den Haag. 
Bewust voor eerste klasse gekozen omdat ik de rust en ruimte fijn vind en dan ook rustig kan werken. 

Wat opvalt is dat er vooral tijdens drukte veel mensen eerste klasse gaan zitten zonder kaartje omdat de tweede klasse te vol/druk zou zijn. 
Vaak wordt dit oogluikend toegestaan door de conducteur.

Af en toe worden de mensen die ‘verkeerd’ zitten verzocht te verplaatsen naar de tweede klasse. Ik heb nog nooit gezien dat iemand een boete kreeg. 

Dit is toch niet eerlijk voor de mensen die  best fors extra  betalen om eerste klas te reizen. 
Ik zou graag zien dat dit meer gecontroleerd wordt zodat ik rustig kan zitten in de trein. 

Beste antwoord door Thom

U heeft helemaal gelijk, maar het is hier helaas al vele malen aan de orde geweest. U zult de meeste argumentatie of wat daar voor door moet gaan wel in deze topics lezen.

Voor veel mensen is de verleiding om eerste klas te reizen zonder ervoor te betalen te groot. De controle, als die er is, bestaat doorgaans niet uit handhaven en beboeten en dat is gezien de mentaliteit van veel zwartrijders weliswaar niet te rechtvaardigen, maar wel te begrijpen. 

Bekijk origineel

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • 13 juli 2023

U heeft helemaal gelijk, maar het is hier helaas al vele malen aan de orde geweest. U zult de meeste argumentatie of wat daar voor door moet gaan wel in deze topics lezen.

Voor veel mensen is de verleiding om eerste klas te reizen zonder ervoor te betalen te groot. De controle, als die er is, bestaat doorgaans niet uit handhaven en beboeten en dat is gezien de mentaliteit van veel zwartrijders weliswaar niet te rechtvaardigen, maar wel te begrijpen. 

• 13 juli 2023

Het probleem is bekend bij NS, maar de wil om er iets aan te doen ontbreekt. Het is op dit forum al keer op keer op keer op keer op keer op keer op keer op keer op keer op keer op keer op keer op keer aangekaart.

Wellicht komt een moderator met een slappe reactie dat er toch echt wel wordt gecontroleerd, gelet op het aantal coulanceverzoeken. Het topic zal dan als beantwoord worden gemarkeerd, dit forum zal weer volkomen nutteloos blijken en dan gaan we weer over tot de orde van de dag bij de spoorwegen: slap optreden.  

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 13 juli 2023
VIRM schreef:

Het probleem is bekend bij NS, maar de wil om er iets aan te doen ontbreekt. Het is op dit forum al keer op keer op keer op keer op keer op keer op keer op keer op keer op keer op keer op keer op keer aangekaart.

Wellicht komt een moderator met een slappe reactie dat er toch echt wel wordt gecontroleerd, gelet op het aantal coulanceverzoeken. Het topic zal dan als beantwoord worden gemarkeerd, dit forum zal weer volkomen nutteloos blijken en dan gaan we weer over tot de orde van de dag bij de spoorwegen: slap optreden.  

Exact. Om moedeloos van te worden vind ik het. @AndreSwart, u hebt vanzelfsprekend helemaal gelijk en NS weet dit ook echt wel. Dit gebeurt al jaren maar ik heb de hoop allang opgegeven dat er structureel iets verandert. 

• Op het juiste spoor
  • 10 april 2025

Ik vind het juist wel goed dat mensen dat doen. Eersteklas zo niet meer van deze tijd. Hoop dat jullie hier vaker last van gaan krijgen!

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 10 april 2025

Dat je het idee van eerste en tweede klas niet meer van deze tijd vindt, prima. Dat je dat liever afgeschaft ziet worden, prima. Maar om anderen dan ‘last’ toe te wensen en mensen zo'n beetje aan te sporen de huidige regels te overtreden, niet zo prima.

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • 10 april 2025

Ik heb RogierNimma via een privébericht laten weten dat het niet is toegestaan om mensen aan te sporen om de regels te overtreden in de trein. Dit is uiteraard niet de bedoeling.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 10 april 2025
RogierNimma schreef:

Ik vind het juist wel goed dat mensen dat doen. Eersteklas zo niet meer van deze tijd. Hoop dat jullie hier vaker last van gaan krijgen!

Goed? Dat is gewoon asociaal, om.wel de lusten willen hebben, maar niet de lasten. Iedereen mag een 1e klas kaartje kopen en met flex kun je binnen een kwartier na incheck upgraden naar de 1e klas. Niks geen klasseverschil, maar kwestie van keuzes maken. Er zijn nog steeds mensen die het er voor hebben voor een grotere zitplaatskans en om rustig te kunnen reizen. Alleen door degenen die niet wensen te betalen voor de 1e klas wordt wordt dit zitplaats en rustig reizen  steeds moeilijker.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 10 april 2025

Ik zou er vooral op in blijven gaan, daar kickt deze forumlid namelijk nogal op zoals ik het lees. 😉

GSN64
  • Reisadviseur***
  • 10 april 2025

anoniempje RogierNimma is aan het rage-baiten

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 10 april 2025
RogierNimma schreef:

Eersteklas zo niet meer van deze tijd. 

Want...??

De Eurostar heeft bijvoorbeeld ook verschillende prijzen en klasses hoor. Vliegen kan je economy of businessclass, of je kiest voor een prijsvechter. En hotels hebben verschillende geprijsde kamers van verschillende grootte en comfort. De keuze is reuze. Ook voor de écht rijke lui. Allemaal absoluut niet meer van deze tijd 🤣

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 10 april 2025

*edit

Philned
  • Reisadviseur*
  • 10 april 2025
MoDe schreef:
RogierNimma schreef:

Goed? Dat is gewoon asociaal, om.wel de lusten willen hebben, maar niet de lasten. Iedereen mag een 1e klas kaartje kopen en met flex kun je binnen een kwartier na incheck upgraden naar de 1e klas. Niks geen klasseverschil, maar kwestie van keuzes maken. Er zijn nog steeds mensen die het er voor hebben voor een grotere zitplaatskans en om rustig te kunnen reizen. Alleen door degenen die niet wensen te betalen voor de 1e klas wordt wordt dit zitplaats en rustig reizen  steeds moeilijker.

Ik vind de eerste klasse zo langzamerhand on-nederlands te worden. Nederlanders zijn meestal nogal op de penning. en als je voor de zelfde dienst (vervoer van A naar B) verschillende tarieven hebt terwijl de kostprijs het zelfde is…..Het vervoer van een lege of volle zitplaats, een eerste of tweede klasse zitplaats kost hetzelfde, net zoals een volle trein per gereden kilometer evenveel kost als een lege. En echt comfort zoals vroeger toen de eerste klasse zo ongeveer voorzien was van het trijpen bankstel van thuis is ook ver te zoeken. Bij vervoer over de weg heb je meer keuze, bus of taxi, taxibusje. Het verschil in prijs tussen een taxibusje met 7 of 8 personen en de eerste klasse trein is niet zo groot….

EUreiziger24
RogierNimma schreef:

Wat een complete onzin. De eerste klas is nodiger dan ooit met het slechte gedrag van velen in de samenleving.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 11 april 2025
EUreiziger24 schreef:
RogierNimma schreef:

Wat een complete onzin. De eerste klas is nodiger dan ooit met het slechte gedrag van velen in de samenleving.

Hier is de logica weer ver te zoeken, kan je ook uitleggen waarom?

In iedergeval heel fijn dat iedereen toch op de troll in gaat.

henkputs
  • Reisleider**
  • 11 april 2025

Ha, weer een topic over de eerste klas. Het wordt reizigers met tickets tweede klas wel erg makkelijk gemaakt om al dan niet met opzet in de eerste klas te gaan zitten:

- De eerste klas verschilt in de treinen van NS nauwelijks nog van de tweede klas. Geen pluche meer, geen gordijnen, geen andere tierlantijnen. Alleen zijn de stoelen rood in plaats van blauw. Hoe vaak heb ik conducteurs niet horen verwijzen "naar de blauwe stoelen!"

- De eerste klas bevindt zich in intercity-treinen van NS ergens in het midden, vaak grenzend aan een coupé tweede klas. Reizigers zien een hoop lege stoelen, lopen er vaak doorheen en kunnen de verleiding niet weerstaan, of lopen gefrustreerd terug uit de propvolle tweede klas ernaast. In de meeste lange-afstandstreinen in het VK bijvoorbeeld vind je de eerste klas doorgaans aan één eind van de trein. Wanneer je de tussendeur zonder raam opent kom je in een andere wereld.

- In de sprinters vind je de piepkleine eerste klasjes wel aan het eind, open en bloot, maar daar zijn de stoelen helemaal identiek aan die in de tweede klas, op de kleur na.

- Het negentiende-eeuwse begrip "klas" lijkt irritatie op te roepen, zoals bij RogierNimma. Een andere benaming kan beter zijn, iets zonder "eerste", "tweede" of “klas”. Ik pleit niet voor "seniorencoupé" (wat het deels is), maar met zo'n soort benaming houd je misschien een hoop lieden weg.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 11 april 2025

In klein, druk Nederland wordt de trein vaak als een soort metro gebruikt. Veel door jongeren bijvoorbeeld, die even van stad naar stad hoppen. Dat strookt niet helemaal prettig met het 1e klas systeem. Daarbij inderdaad vaak de zeer ongunstige plaatsing van de 1e klas in Nederlandse intercity's en de drukte, vaak veroorzaakt door te korte treinen. Een recept voor problemen van deze aard. 1e klas werkt veel beter bij bijvoorbeeld lange-afstandstreinen die niet om de 10 minuten stoppen, met reserveringen, zoals je in het VK ziet. In dat soort treinen heb je ook een ander publiek over het algemeen.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • 11 april 2025

Ik pleit niet voor "seniorencoupé" (wat het deels is), maar met zo'n soort benaming houd je misschien een hoop lieden weg.

Je houdt de genoemde types alleen weg door ze te grijpen op het enige wat voor hen telt en dat is de eigen portemonnee. Zwartijders zijn dat echt niet uit principe en als ze dat suggereren, dan liegen ze gewoon. Vooraf berekend eigenbelang in de hoop niet gepakt te worden en verder niks. Het is gewoon luxer reizen zonder ervoor te willen betalen.

Gewoon het Franse Comfort 1 en Comfort 2. Dat duidt  ook precies aan waar het om gaat. .De eerste klas is erg duur en het is overwegend een lees- en werkpubliek dat klaarblijkelijk bereid en in staat is om dat wel te willen en te kunnen betalen, dan wel een dusdanige functie hebben dat het betaald wordt.

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 12 april 2025
Rene74 schreef:

1e klas werkt veel beter bij bijvoorbeeld lange-afstandstreinen die niet om de 10 minuten stoppen, met reserveringen, zoals je in het VK ziet. In dat soort treinen heb je ook een ander publiek over het algemeen.

Ook in het VK meerdere keren meegemaakt dat mensen met 2e klasse in de 1e klasse zaten. Werden gewoon weg gestuurd zonder verdere consequenties.

• Intercity
  • 13 april 2025

Vorige week sprak ik een vrouw die haar 1e-klaskaart maar opgegeven had, omdat ze hier niet meer aan mee wilde betalen.
Het gesprek n.a.v. een (dronken) idioot die in die trein wel 1e-klas zat.

Meest brutaal zijn echte zwartrijders die helemaal niet betalen,  ook nog eens 1e-klas gaan zitten, en ook nog eens asociaal gedraag vertonen.
Onder het motto ‘maakt toch niet meer uit.’
En oja, waarschijnlijk agressief worden bij controle.

En daarbij het algemene probleem dat conducteurs bijna niet controleren.
Alleen op hun kont zitten in de 1e klas (jawel), of in een of andere cabine.

Zwartrijders hebben dat donders goed door.
Zie ze tactisch instappen, door de trein lopen, op de uitkijk staan (let eens op in dubbeldekkers), en er zelfs over pochen.

Reageer