Op X een (inmiddels deels verwijderd, de poster vond het prima beantwoord) topic:
Ene Bram: ik ben student met een SRP en reis vrij in NL, kan ik 1e klas naar Antwerpen/Brussel met 100% korting in NL?
NS International: je kunt geen korting van jouw Studentenreisproduct toepassen op een eerste klas ticket.
IK: jawel hoor, je kunt een SRP gewoon upgraden naar 1e klas (doordeweeks 10 euro voor in de daluren en in het weekend 6 euro), bij een kaartautomaat! Dan heb je aantoonbaar 1e klas reisrecht en mag je een 1e klas ticket kopen met 100% korting binnen NL.
Tot zover prima, maar als je een internationaal 1e klas ticket koopt met 100% korting in NL zonder die upgrade op je SRP mag je met een EC direct toch ook al vanaf Rotterdam 1e klas reizen (want Rotterdam is het grenspunt dus daar eindigt je 100% korting in NL) ❓
Met een ‘gewone’ EC (via Breda) zul je de upgrade wel moeten regelen voor tot de grens, en dan reis je vanaf thuis de hele reis 1e klas op je SRP. Ik denk dat dat zelfs goedkoper is dan een 1e klas internationaal ticket vanaf Rotterdam.
1e klas terug op een andere dag hetzelfde, maar dan koop je gewoon een 1e klas ticket tot Rotterdam (EC direct) en reis je 2e klas verder op je SRP. De upgrade zou volgens mij dan mogen ontbreken want die kan je immers nergens laden (vergelijk Keuzedag voor 100% binnen NL).
Je moet het maar weten… 🤔