Skip to main content

1e klas met een SRP naar België

Robert B
Forum|alt.badge.img+3

Op X een (inmiddels deels verwijderd, de poster vond het prima beantwoord) topic:

Ene Bram: ik ben student met een SRP en reis vrij in NL, kan ik 1e klas naar Antwerpen/Brussel met 100% korting in NL?

NS International: je kunt geen korting van jouw Studentenreisproduct toepassen op een eerste klas ticket.

IK: jawel hoor, je kunt een SRP gewoon upgraden naar 1e klas (doordeweeks 10 euro voor in de daluren en in het weekend 6 euro), bij een kaartautomaat! Dan heb je aantoonbaar 1e klas reisrecht en mag je een 1e klas ticket kopen met 100% korting binnen NL.

Tot zover prima, maar als je een internationaal 1e klas ticket koopt met 100% korting in NL zonder die upgrade op je SRP mag je met een EC direct toch ook al vanaf Rotterdam 1e klas reizen (want Rotterdam is het grenspunt dus daar eindigt je 100% korting in NL) ❓

Met een ‘gewone’ EC (via Breda) zul je de upgrade wel moeten regelen voor tot de grens, en dan reis je vanaf thuis de hele reis 1e klas op je SRP. Ik denk dat dat zelfs goedkoper is dan een 1e klas internationaal ticket vanaf Rotterdam.

1e klas terug op een andere dag hetzelfde, maar dan koop je gewoon een 1e klas ticket tot Rotterdam (EC direct) en reis je 2e klas verder op je SRP. De upgrade zou volgens mij dan mogen ontbreken want die kan je immers nergens laden (vergelijk Keuzedag voor 100% binnen NL).

Je moet het maar weten… 🤔

16 reacties

Daniël NS
Moderator
  • Moderator
  • 1398 reacties
  • 5 maart 2025

Ik ga even voor je op onderzoek uit Robert B. Ik dubbel check het intern even en kom hier zo snel mogelijk hier op terug!

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2656 reacties
  • 5 maart 2025
Robert B schreef:

Op X een (verwijderd) topic:

Schaamde NSI zich voor het tentoonstellen van het gebrek aan kennis?

Volgens mij heb je gewoon gelijk.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • 30085 reacties
  • 5 maart 2025
rvdborgt schreef:

Schaamde NSI zich voor het tentoonstellen van het gebrek aan kennis?

Volgens mij heb je gewoon gelijk.

Dank, maar vroeg me eigenlijk af wat personeel in een ‘gewone EC’ zou vinden van een 1e klas internationaal ticket zonder 1e klas upgrade (dus eigenlijk geen 100% korting) binnen NL.

Apart is natuurlijk dat als je vanuit Rotterdam een EC direct neemt, de geldigheid van een SRP (of Keuzedag of welk abonnement ook) daar ophoudt. Maar goed daar betaal je gewoon voor, dus:

• Met een EC direct naar België reis je vanaf Rotterdam internationaal, hoe je in Rotterdam komt (1e klas of 2e klas) maakt niets uit.
  • Met een ‘gewone’ EC zul je voor het deel van je reis binnen NL tot de grens 1e klas reisrecht moeten regelen.
  • Bij vertrek uit Amsterdam met een internationaal ticket zul je in alle gevallen 1e klas reisrecht binnen NL moeten regelen (dus een SRP of 2e klas Keuzedag upgraden bij een automaat)

Het rekensommetje heb ik nog niet gemaakt, maar bij 2e klas vrij reizen in NL en 1e klas reizen naar België heb je dus de keuze tussen een upgrade tot de grens regelen of gewoon 1e klas met een EC direct vanaf Rotterdam. 🤣

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • 30085 reacties
  • 6 maart 2025

Blijkbaar… 

Goh, je zou maar een discussie aan willen gaan als student tegen een conducteur of zo 🤣

Opgelost dus!

Een StudentenReisProduct (of ander "gewoon" abonnement) geeft in de Eurocity Direct tussen Rotterdam en Hazeldonk (grens) geen reisrecht, en dus ook geen kortingsrecht bij aankoop van een ticket wat over dat traject voert.

Pieter van Ieperen schreef:

Een StudentenReisProduct (of ander "gewoon" abonnement) geeft in de Eurocity Direct tussen Rotterdam en Hazeldonk (grens) geen reisrecht, en dus ook geen kortingsrecht bij aankoop van een ticket wat over dat traject voert.

Als ik op nsinternational.com vergelijk wat de Eurocity Direct prijzen zijn van Rotterdam-Antwerpen en van Amsterdam-Antwerpen met en zonder 100% NL korting, dan lijkt het dat automatisch geen korting wordt gegeven over Rotterdam-Hazeldonk (grens).

Heb ik dat goed begrepen?

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 3632 reacties
  • 6 maart 2025

Correct, want abonnementen zijn niet geldig in deze trein.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2656 reacties
  • 6 maart 2025
Keuzereiziger schreef:

Pas sinds half februari overigens want de boekingspagina gaf daarvoor bij 100% korting in Nederland en België aan dat je geen kaartje nodig had...

EUreiziger24
  • Reisleider*
  • 323 reacties
  • 6 maart 2025

Eind oktober 2024 nam ik deze trein voor het eerst met mijn partner, die geen NS-abbonnement of chipkaart heeft en geen Nederlands spreekt, tussen Antwerpen en Schiphol. Er was toen nog een andere opzet waarbij er proef werd gereden.

Bij controle kregen we van de eerste conducteur te horen dat we niet welkom waren, omdat onze 1e klas kaartjes IC Brussel niet geldig waren, en dat er geen kaartjes te koop waren voor deze trein, en dat we beter hadden moeten weten, en dit en dat en zus en zo.....de tweede conducteur zei simpelweg dat we #1 lekker mochten negeren en dat deze persoon niet bepaald de baas op deze trein was.

Nu zijn we bijna een halfjaar verder en het klinkt alsof de hele opzet nog steeds even onduidelijk en verwarrend is. 

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2656 reacties
  • 6 maart 2025
EUreiziger24 schreef:

Nu zijn we bijna een halfjaar verder en het klinkt alsof de hele opzet nog steeds even onduidelijk en verwarrend is. 

Dat zou ik niet zeggen. Tickets voor de ECD zijn gewoon te koop.

Alleen voor houders van trajectabonnementen en netkaarten had NS tot voor kort een zeer verwarrende communicatie, waarbij verschillende kanalen verschillende dingen zeiden. De houders van trajectabonnementen hebben overigens geen enkele informatie over de wijzigingen gekregen (NS heeft hun mailadressen), dus konden zich ook alleen maar op tegenstrijdige online informatie van NS baseren.

Zie via https://www.ns.nl/abonnementen/ de diverse bestelpagina's van de NS abo's,

waar nog op vele plaatsen wordt medegedeeld dat een abo geldig is in:

treinen van alle vervoerders, of:

treinen van alle Nederlandse vervoerders, of:

treinen van alle Nederlandse vervoerders behalve Eurostar.

De afwijkende Eurocity Direct regeling tussen Rotterdam en Hazeldonk (grens) moet nog steeds in de teksten verwerkt worden.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • 30085 reacties
  • 6 maart 2025
Keuzereiziger schreef:

Als dit topic een vraag was zou dit het beste antwoord zijn! Precies wat ik (voor ene Bram) zocht.

Wil je als student dus 1e klas naar België dan mag je vanaf Rotterdam met een internationaal 1e klas ticket voor een EC direct dus gewoon vanaf Rotterdam 1e klas. Rotterdam is het grenspunt.

De 100% korting binnen NL voor een 1e klas ticket vanaf je vetrekstation kan je dus gewoon aangeven, maar je abonnement is zichtbewijs dus tot Rotterdam moet je zonder 1e klas reisrecht dan gewoon 2e klas reizen (je toont een geldige 2e klas incheck met een SRP, Keuzedag of ander vrij reizen abonnement en gebruikt je internationale ticket om poortjes te openen). Een Keuzedag moet (uitreizend) wél geactiveerd zijn!

EUreiziger24
  • Reisleider*
  • 323 reacties
  • 6 maart 2025
rvdborgt schreef:
EUreiziger24 schreef:

Zijn EuroCity en EuroCity Direct geen twee verschillende producten, waarvoor tickets apart worden verkocht, en niet geldig zijn op beide treinsoorten, en zelfs bij verstoringen nog voorwaarden hebben? Een conductrice in de Thalys (tegenwoordig Eurostar) vertelde me vorige week zelfs dat ze nu te maken krijgt met verwarde EuroCity-reizigers aan boord van haar trein die bij controle een totaal verkeerd ticket blijken te hebben. 3 keer Euro, 3 verschillende tarieven en voorwaarden. En dan is het tussen Eurostar en EuroCity nog een verschillend bedrijf, de laatste twee zijn zelfs beide NS/NMBS. 

Aan mij is het niet uit te leggen, en ik reis makkelijk 30.000km per trein, jaarlijks in verschillende landen. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • 30085 reacties
  • 6 maart 2025
EUreiziger24 schreef:

Zijn EuroCity en EuroCity Direct geen twee verschillende producten, waarvoor tickets apart worden verkocht, en niet geldig zijn op beide treinsoorten […]

Ja dus!

EUreiziger24 schreef:

Een conductrice in de Thalys (tegenwoordig Eurostar) vertelde me vorige week zelfs dat ze nu te maken krijgt met verwarde EuroCity-reizigers aan boord van haar trein die bij controle een totaal verkeerd ticket blijken te hebben.

Eurostar (naar Londen) staat er los van, maar naar Antwerpen/Brussel heb je te maken met EC (via Breda) en EC direct. En daar begint de verwarring dus al.

Voor 1e klas Rotterdam - Antwerpen met een EC direct ticket met 100% korting in NL maakt het helemaal niet uit of je een (studenten) abonnement of helemaal geen abonnement hebt. Hoe je naar Rotterdam komt (met 100% aantoonbare korting) zoek je zelf maar uit.

Voor 100% korting binnen NL met een ‘gewone’ EC moet je als NS abonnementhouder (of student) 1e klas reisrecht tot de grens regelen, Keuzedag ook. Voor studenten en Keuzedag, een 1e klas upgrade via de kaartautomaat nodig dus.

Gerelateerd: de volgende, maar dat gaat over 40% korting in NL

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2656 reacties
  • 6 maart 2025
EUreiziger24 schreef:
rvdborgt schreef:
EUreiziger24 schreef:

Zijn EuroCity en EuroCity Direct geen twee verschillende producten, waarvoor tickets apart worden verkocht, en niet geldig zijn op beide treinsoorten, en zelfs bij verstoringen nog voorwaarden hebben? Een conductrice in de Thalys (tegenwoordig Eurostar) vertelde me vorige week zelfs dat ze nu te maken krijgt met verwarde EuroCity-reizigers aan boord van haar trein die bij controle een totaal verkeerd ticket blijken te hebben. 3 keer Euro, 3 verschillende tarieven en voorwaarden.

Mijn opmerking ging er meer over dat er nu wél kaartjes te koop zijn voor de nieuwe treindienst, i.p.v. dat de boekingspagina beweert dat je een speciaal ticket nodig hebt.

Dat de verschillende trein- en kaartsoorten voor de reiziger niet duidelijk zijn, verbaast me helemaal niks.

Bij verstoringen mogen EC-reizigers overigens wel de ECD nemen en omgekeerd. Ook via Roosendaal is dan een optie, als dat dan sneller is.

Terzijde: voor de reiziger zijn treinen of treinsoorten geen producten, want de reiziger koopt ze niet.

EUreiziger24 schreef:

En dan is het tussen Eurostar en EuroCity nog een verschillend bedrijf, de laatste twee zijn zelfs beide NS/NMBS.

In Nederland is Eurostar gewoon NS met een ander tariefsysteem. In België echter is Eurostar geen NMBS meer.

EUreiziger24 schreef:

Aan mij is het niet uit te leggen, en ik reis makkelijk 30.000km per trein, jaarlijks in verschillende landen. 

Dat neem ik je niet kwalijk. De spoorwegen moeten blijkbaar eerst zelf ondervinden wat voor chaos ze gecreëerd hebben met die verschillende treinsoorten en verschillende voorwaarden en tarieven.

Daniël NS
Moderator
  • Moderator
  • 1398 reacties
  • 10 maart 2025
Robert B schreef:
Keuzereiziger schreef:

Als dit topic een vraag was zou dit het beste antwoord zijn! Precies wat ik (voor ene Bram) zocht.

Wil je als student dus 1e klas naar België dan mag je vanaf Rotterdam met een internationaal 1e klas ticket voor een EC direct dus gewoon vanaf Rotterdam 1e klas. Rotterdam is het grenspunt.

De 100% korting binnen NL voor een 1e klas ticket vanaf je vetrekstation kan je dus gewoon aangeven, maar je abonnement is zichtbewijs dus tot Rotterdam moet je zonder 1e klas reisrecht dus gewoon 2e klas reizen (je toont een geldige 2e klas incheck met een SRP, Keuzedag of ander vrij reizen abonnement of gebruikt je internationale ticket om poortjes te openen). Een Keuzedag moet (uitreizend) wél geactiveerd zijn!

Klopt helemaal! Dit antwoord heb ik ook gekregen vandaag, maar ik kan me zeker inzien dat het niet compleet duidelijk is als je even rondkijkt op de website. Ik heb intern even aangekaart of dit duidelijker aangegeven kan worden bij de pagina over de EC direct bijvoorbeeld. 

Reageer