Ernstige vertrging gehad intercity Amsterdam CS- Berlijn Hauptbahnhof | NS Community
beantwoord

Ernstige vertrging gehad intercity Amsterdam CS- Berlijn Hauptbahnhof

  • 19 November 2022
  • 7 reacties
  • 322 Bekeken

Gisteren, 18 november naar Berlijn met de intercity vanaf Hilversum. Er bleek die nacht een ongeluk te zijn gebeurd tussen Hannover en Berlijn. We werden verzocht er bij de grens uit te gaan, en de app van DB (deutsche bahn) te downloaden en verder kon iedereen het uitzoeken. Het ongeluk was honderden kilometers verderop. Was alles goed gegaan, dan waren we om 13.30 uur in Berlijn, nu om 19 uur met 5 keer overstappen. Ik heb gegoogled, en bij de DB kun je 50% retour krijgen van je tickets bij langer dan 4 uur vertraging. Dat willen we doen, want dit had ook anders gekund. We hadden door kunnen rijden tot Hannover en daar uitstappen. Op Google kan ik alleen een formulier vinden dat ingevuld moet worden én opgestuurd, op de site van DB. Maar ik wil mailen en alles bijvoegen. De tickets, de reserveringen van de stoelen. De aankomst waar we een foto van hebben. Kan iemand me helpen. Of zijn er mensen die hetzelfde hebben meegemaakt. Momenteel rijdt de intercity niet meer, als ik het goed heb. Gisteren wel nog, met andehalf uur vertraging werd vermeld. Dat was dus    5 ½ uur. Alvast bedankt.

 

icon

Beste antwoord door Tomas NS 19 November 2022, 12:21

Bekijk origineel

7 reacties

Hoi Dyonne en welkom bij onze Community.

Wat jammer om te lezen dat je je bestemming uiteindelijk met zo'n forse vertraging hebt bereikt! Het klopt inderdaad dat het gisteren niet helemaal lekker ging op het traject naar Berlijn, en dan druk ik mij erg zacht uit. Je wens om compensatie is natuurlijk volledig logisch.

Je kunt de compensatie aanvragen bij de organisatie waar je de tickets hebt geboekt. Mocht dat gaan om NS International, dan is de de pagina om een compensatie aan te vragen hier te vinden. Daar kun je inderdaad geen documenten bijvoegen, maar voor de afhandeling van je compensatieverzoek is dat op zich ook niet nodig. Alle belangrijke zaken zijn namelijk verzameld in je boeking en zijn voor mijn collega's inzichtelijk op basis van je boekingscode (DNR). Mocht je toch graag willen mailen met de mogelijkheid documenten bij te voegen, dan kan dat via dit formulier, maar ik benadruk nogmaals dat dat voor het grootste deel van de gevallen niet noodzakelijk is.

Reputatie 7
Badge +4

U moet de vergoeding aanvragen waar u het kaartje heeft gekocht, en dat is niet automatisch de maatschappij waar u mee reist. Als u het kaartje bij DB heeft gekocht, zit u vast aan hun procedure.

Reputatie 7
Badge +1

Als je via DB hebt geboekt, dan kun je compensatie ook online aanvragen:

https://www.bahn.de/service/ueber-uns/inside-bahn/tipps-tricks/fahrgastrechte-online

Gewoon formulier invullen; je hoeft verder niks mee te sturen.

Reputatie 7
Badge +1

Overigens is het deelstuk H-B voorlopig flink gestoord-zelfs in die mate dat DB zelf ruim de helft van de normaal rijdende treinen heeft moeten cancellen en vele andere omleiden via langer durende routes.

Dat is een van de grote bezwaren aan treintje rijden: als er ergens iets echt goed mis gaat (het betreft hier niet zo maar een aanrijding, maar ook weer niet die storing bij Dronten van de e-kabels) dan zijn de alternatieven zo enorm beperkt (zeker vergeleken met de lucht en over de weg), dat vele reisplannen in duigen vallen.

Reputatie 6

Ik heb ook eens flinke vertraging gehad bij DB en omdat tickets daar gekocht waren, van hun regeling gebruik gemaakt. Ik ben toen nog naar loket geweest omdat ik "zugbindung" had en dat moest worden "opgeheven". Ben erg goed geholpen.

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb ook eens flinke vertraging gehad bij DB en omdat tickets daar gekocht waren, van hun regeling gebruik gemaakt. Ik ben toen nog naar loket geweest omdat ik "zugbindung" had en dat moest worden "opgeheven".

Treinbinding is in Duitsland automatisch opgeheven bij vertraging van meer dan 1 uur. Alhoewel een stempel wel handig kan zijn en iedere discussie vermijdt. Maar ik zou alleen een stempel gaan halen als ik er mijn volgende trein niet door mis.

Reputatie 6

Ik heb ook eens flinke vertraging gehad bij DB en omdat tickets daar gekocht waren, van hun regeling gebruik gemaakt. Ik ben toen nog naar loket geweest omdat ik "zugbindung" had en dat moest worden "opgeheven".

Treinbinding is in Duitsland automatisch opgeheven bij vertraging van meer dan 1 uur. Alhoewel een stempel wel handig kan zijn en iedere discussie vermijdt. Maar ik zou alleen een stempel gaan halen als ik er mijn volgende trein niet door mis.

Het werd me toen geadviseerd want had nog 2 overstappen. En had gelukkig 2 uur de tijd ;) anders zou ik het ook niet doen. Voordeel was dat meteen alle formulieren enz werden gedeeld.

Reageer