Skip to main content
beantwoord

Geen terugbetaling extra kosten internationale trein

• 3 februari 2025
  • 9 reacties
  • 202 Bekeken

Ik ben vorige maand met de trein van Utrecht naar Bern gegaan. Helaas is er tussen Freiburg en Basel iemand voor de trein gesprongen waardoor er geen treinen mee reden.

Afgezien van de waardeloze informatievoorziening van de NS waarbij ze de eerste 2 keer aangaven dat ik een ander trein kon pakken terwijl er helemaal geen treinen meer reden vanwege die aanrijding.

Nadat ik nog een keer had gebeld gaven ze aan dat ik ervoor kon kiezen om te wachten of om te kijken of ik ander vervoer kon pakken naar Basel. Ik vroeg toen of deze kosten vergoed werden en de medewerker gaf aan dat ik die kon indienen als ik terug was.

Ik ben toen met 2 bussen naar Basel SBB gegaan en die kosten heb ik zelf betaald. Nu heb ik deze ingediend en krijg ik te horen dat deze niet worden vergoed en ze verwijzen naar de algemene voorwaarden. 
Ik snap niet dat de NS medewerker mij informatie geeft die volgens de algemene voorwaarden niet mogelijk zijn. Ik zou het fijn zijn als de NS gewoon dat uitvoert wat de medewerker aan de telefoon zegt. Ik check niet de algemene voorwaarden als ik in Freiburg met 1000 man sta en moet uitzoeken hoe ik mijn reis moet voortzetten, ik ga ervan uit dat de medewerker aan de telefoon mij goed adviseert over mijn rechten en plichten.
Mijn vraag is dus of ik deze kosten niet alsnog terug kan krijgen.

Beste antwoord door rvdborgt

In principe moest DB ter plaatse vertellen hoe het verder zou gaan (wat werd daar gezegd?). Maar na 100 minuten mag je dat inderdaad zelf organiseren en NS moet daarvoor dan de redelijke kosten vergoeden, want daarmee heb je een overeenkomst. Het probleem bij dit soort toezeggingen is dat dat helaas vaak niet wordt vastgelegd.

Ik zou in ieder geval nog 1 keer op de afwijzing van NS reageren.

Bekijk origineel

9 reacties

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12618 reacties
  • 3 februari 2025

Als er later op de dag weer treinen reden dan is er geen sprake van een stranding. Het land waar je strandt moet dan zorgen voor de opvang en de vergoeding van extra kosten. Mogelijk is DB bereid om de extra kosten te betalen.
https://int.bahn.de/en/booking-information/passenger-rights

DB zegt het als volgt op hun website:

Dus als je binnen 100 Minuten na de geplande vertrektijd nog steeds niet verder kunt met de trein mag je kiezen voor ander vervoer (trein of bus) om je reis voort te zetten en de kosten te claimen bij DB.

Voor geld terug bij vertraging geldt dan weer dat je dat kunt claimen bij degene bij wie je het ticket hebt gekocht.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2614 reacties
  • Antwoord
  • 3 februari 2025

In principe moest DB ter plaatse vertellen hoe het verder zou gaan (wat werd daar gezegd?). Maar na 100 minuten mag je dat inderdaad zelf organiseren en NS moet daarvoor dan de redelijke kosten vergoeden, want daarmee heb je een overeenkomst. Het probleem bij dit soort toezeggingen is dat dat helaas vaak niet wordt vastgelegd.

Ik zou in ieder geval nog 1 keer op de afwijzing van NS reageren.

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12618 reacties
  • 3 februari 2025

Dat is niet correct. Het land waar de verstoring plaatsvindt moet eventuele extra kosten vergoeden. Zoals eerder uitgelegd moet je voor geld terug bij vertraging bij de verkopende partij zijn.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2614 reacties
  • 4 februari 2025
iMark schreef:

Dat is niet correct. Het land waar de verstoring plaatsvindt moet eventuele extra kosten vergoeden.

Het land gaat niks vergoeden, de spoorwegen die je hadden moeten helpen misschien wel.

Maar waar staat dan beschreven dat je niet bij de verkopende partij mag aankloppen?

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4033 reacties
  • 4 februari 2025

Je moet de claim indienen bij waar je je ticket kocht. Toch?

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12618 reacties
  • 4 februari 2025

Niet bij verstoringen. 

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4033 reacties
  • 4 februari 2025

Mijn ervaringen zijn anders.

• Reisleider*
  • 72 reacties
  • 4 februari 2025

Ik had vorige maand hetzelfde probleem. In dit geval is NS International de reisagent. Niet de vervoerder.

NS Int zal wel de compensatie voor het tijdsverlies vergoeden. De verstoring was rondom Freiburg dus de Deutsche Bahn is verantwoordelijk. Stuur een claimformulier per post (!) naar het Servicecenter Fahrgastrechte, 60647 Frankfurt am Main samen met je oorspronkelijk treinticket en buskaartjes. Het is handig om op een apart vel papier de situaties te beschrijven. Een week later heb je de terugbetaling.

• Reisleider*
  • 72 reacties
  • 4 februari 2025
rvdborgt schreef:
iMark schreef:

Dat is niet correct. Het land waar de verstoring plaatsvindt moet eventuele extra kosten vergoeden.

Het land gaat niks vergoeden, de spoorwegen die je hadden moeten helpen misschien wel.

Maar waar staat dan beschreven dat je niet bij de verkopende partij mag aankloppen?

In Duitsland wel. Zie de „Besondere Internationale Beförderungsbedingungen der Deutschen Bahn AG für Reisen mit Fahrkarten ohne (integrierte) Reservierung (SCIC-NRT)“

19.1.4

Für Ansprüche auf Erstattung von Kosten für eine Übernachtung oder eine Weiterbeförderung (Hilfeleistung) gilt: Diese Ansprüche bearbeitet das Servicecenter Fahrgastrechte dann, wenn ein Beförderer auf einer DB-Strecke zur Hilfeleistung an Ort und Stelle verpflichtet war (im Allgemeinen der Ort der Reiseunterbrechung). Dabei kommt es nicht darauf an, ob es sich um eine DB-Fahrkarte oder die Fahrkarte eines anderen ausgebenden Unternehmens handelt.

Reageer