Hoe betrouwbaar zijn de Italiaanse FS?

  • 30 November 2022
  • 4 reacties
  • 270 Bekeken

Reputatie 5

Ik heb nooit eerder in Italië met de trein gereisd en ik vroeg me af hoe betrouwbaar de Italiaanse spoorwegen zijn mbt dienstregeling (vertragingen, uitval treinen, stakingen etc.). Is het zoals bij DB dat je bij lange trajecten standaard op (uren) vertraging, plotselinge omleidingen en uitval van treinen moet rekenen of valt het daar wel mee? 

Zijn er mensen die ervaringen hebben met treinreizen in Italië?


4 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Ten opzichte van DB dit jaar valt het bij Trenitalia wel mee.

Reputatie 7
Badge +1

FS is al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaren niet meer, het is trenItalia-maar vanwege de regionalisering in bepaalde regio´s nu bvb TreNord (MIlano) of anders.

ER is groot/enorm verschil tussen de lange afstand; Frecce (=hi speed) en IC (al jaren enkel met reserveren, ook een heel pak duurder als de regionale), die naar mijn recente, maar wat beperkte ervaring (InterRail-begin oct.) nu prima functioneren met opvallend snelle controles met QR-codes. Grote stazione hebben ingangscontroles-vooral om dak&thuislozen en bedelaren te weren. Inderdaad-zoals rian ook al opmerkt: een heel pak beter als de eeuwige ritardo bij de DB. Een vaak voorkomend naar ding is bvb wel dat in de zucht naar wat bijverdiensten ´hulp´ wordt geboden bij bedienen van automaten.

Er geldt nog steeds masker-draagplicht die ook wordt gecontroleerd, maar als er geen controle is (metro) dan vergeet zeker de helft dat of heeft geen zin meer erin. Het lijkt erop dat her en der ook nog steeds stoelen zijn afgekruisd vanwege afstand houden

Reis je met bvb InterRail: je kan simpel zelf reserveren via -vreemd maar waar- oebb.at- zie community.eurail.com

Naast Tr-It is er op de nieuwe HS-lijnen ook concurrent Italo-mogelijk blijkt dit soort competitie op het spoor dus toch tot betere dienstverlening te leiden, zoals de bonden altijd hardnekkig ontkennen.

De lokale/regionale varieren nogal en omdat er 19 regio´s zijn, die inmiddels ook elk hun eigen tariefsysteem hebben is dat hier niet samen te vatten en ontbreekt mij ook de kennis. Minpuntje dat ik toen ook mocht ondervinden: staking (sciopere) volop, en dan vooral bij de regionale. Betekent anders als in NL niet dat niks rijdt, maar onvoorspelbaar wat wel/waar. Maar inmiddels is er buiten Scandinavie eigenlijk geen land meer waar zo af en toe vervoer recent niet bestaakt werd.

Reputatie 7
Badge

Mijn ervaring is dat het huidige Trenitalia iets betrouwbaarder is dan de vroegere FS. Toch bij aansluitingen geen krappe overstaptijden kiezen.

Reputatie 7
Badge +1

Er geldt nog steeds masker-draagplicht

Die is in Italië op 1 oktober opgeheven. Opmerkelijk dat je dat niet is opgevallen.

De lokale/regionale varieren nogal en omdat er 19 regio´s zijn, die inmiddels ook elk hun eigen tariefsysteem hebben is dat hier niet samen te vatten en ontbreekt mij ook de kennis. Minpuntje dat ik toen ook mocht ondervinden: staking (sciopere) volop, en dan vooral bij de regionale. Betekent anders als in NL niet dat niks rijdt, maar onvoorspelbaar wat wel/waar.

In de dienstregeling staat welke treinen er in geval van staking moeten rijden. Dat lijkt me redelijk voorspelbaar.

Reageer