beantwoord

Hoe reis in binnen België?

  • 4 July 2021
  • 5 reacties
  • 8544 Bekeken

In augustus ben ik van plan een aantal Belgische steden te bezoeken. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Ik heb namelijk twee vragen.

Allereerst, als ik in de intercity naar Antwerpen stap, hoe check ik dan in België weer uit met mijn OV chipkaart? Moet ik dan ook nog een toeslag betalen, en zo ja, gaat dat automatisch?

Als tweede, ik zie dat België een hele aantrekkelijke reispas heeft voor Jongeren voor slechts €18,-. Weet iemand of je hier als Nederlander ook gebruik van mag maken? Ik zie dat je de reispas via de NMBS app kan aanschaffen maar hoe gaat dat dan in zijn werk? Moet ik hiervoor ook nog iets van een Belgische OV-chipkaart hebben? (ik las iets over een Mobib kaart?)

Ik had al contact gezocht met de klantenservice van NMBS maar daar heb ik tot op heden geen reactie op ontvangen, vandaar dat hier het hier vraag. 

icon

Beste antwoord door loklok8 4 July 2021, 17:40

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Omdat je een reis naar het buitenland maakt check je niet in met je OV-Chipkaart, maar koop je een internationaal ticket via NS International of B-Europe (NMBS Internationaal). Je ticket bevat dan een code waarmee je de poortjes kunt openen als je die tegenkomt tijden je reis. De IC Direct toeslag is inbegrepen bij internationale tickets.

Eventuele abonnementskortingen waarop je recht hebt kunnen ook aangegeven worden tijdens het kopen van het ticket. Belangrijk is dan wel dat je je OV-Chipkaart mee neemt waarop het abonnement of reisproduct op staat zodat je bij controle kan tonen dat je recht op de korting hebt.

 

Iedereen onder de 26 jaar mag het Youth Holidays ticket kopen, dus ook Nederlanders. Sinds kort is deze ook verkrijgbaar binnen de vernieuwde NMBS app. Hoe dat in zijn werk gaat staat op de website. In dat geval is het niet nodig om ook nog een MoBIB-kaart aan te schaffen. Het vervelende aan het kopen via de app is wel dat iedere keer als je een nieuwe reis maakt, je opnieuw een vertrek- en eindstation moet invullen en de datum, waarna je een QR-code krijgt die je bij controle kunt tonen. Een internetverbinding is hoogstwaarschijnlijk dan ook noodzakelijk.

De optie om het ticket op een MoBIB-kaart te zetten bestaat ook nog steeds. Deze kaart kan bij elk NMBS loket aangeschaft worden, kost €5 en is 5 jaar geldig. Een pasfoto meenemen is niet nodig, er wordt een foto gemaakt met een webcam. Dit is de makkelijkere manier, omdat je hier simpelweg gewoon kan instappen met je MoBIB-kaart en bij controle deze toont. Geen gedoe met het invullen van trajecten in de app.

Tijdens de zomervakantie (01/07 t/m 31/08) kan je kiezen voor een weekticket van €18 of een maandticket van €29. Tijdens alle andere vakantie is alleen het weekticket beschikbaar.

Het ticket is geldig vanaf/tot het laatste Belgische station of stopplaats. Dat betekent dat als je richting Nederland reist je een extra ticket moet kopen dat geldig is vanaf Noorderkempen (IC Brussel), Essen (Stoptrein Roosendaal - Puurs) of Visé (Stoptrein Maastricht - Luik). Andersom koop je dus een ticket tot aan de hier voorgenoemde stations, waarna je verder reist met je Youth Holiday ticket.

Reputatie 7
Badge +3

Antwoord op jouw 1e vraag: je kunt niet met jouw Nederlandse OV chipkaart in Antwerpen uitchecken. Een Nederlandse OV-chipkaart is tot de grens geldig. Voor Antwerpen kun je een internationaal ticket kopen.

Ik kan je niet verder helpen met info over een jongeren reispas in België.

Reputatie 7
Badge +4

Als u wat jonger bent, is er gedurende de Belgische schoolvakanties vaak een spotgoedkope aanbieding, ik meen tot 18 jaar. Alleen in de schoolvakantie en net er voor op de site van NMBS.

 

@loklok8 Ontzettend bedankt voor de uitgebreide uitleg! Dit heeft zeker geholpen. 

Reputatie 7
Badge +1

als je af en toe ook nog wel eens met de bustram van deLIJN of de TEC denkt te gaan, dan is die MobiB (mobile in Belgique) dubbel handig omdat je dan ook die tiketjes erop kan laden. MoBiB werkt NOOIT met saldo zoals in NL enkel met vooraf erop geplaatste reisbewijzen en er is dus ook voor de trein nooit in/uitsjekken, voor bustram enkel INsjekken

Het spreekt nu dus hopelijk voor zich dat je de eerste stop wat langer moet maken teneinde de winket te bezoeken-dat in Noorderkempen is inmiddels al helemaal toe of zo beperkt open dat je heel precies moet uitkienen.

je kan evt. voor de aanreis ook de bus van deLIJN nemen, bvb Tilburg-Turnhout, kost 3 eurie/enkel

Reageer