Skip to main content
beantwoord

internationaal fietskaartje

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Mag op Koningsdag ein Fiets mee in de Trein met een internationaal Fietskaartje? Ik reis van Duitsland met de ICE naar Amsterdam, en ansluitend naar Hoorn. 

Beste antwoord door Henkpeetersen

Volgens mij zijn internationale fietskaartjes van dit soort regels uitgesloten. Dus die fiets zou dan ook mee naar Hoorn mogen. Afhankelijk van het tijdstip dat je naar Hoorn gaat kan het wel een grote uitdaging zijn. Als je laat in de middag of in de avond in Amsterdam aankomt denk ik niet dat het je gaat lukken. (veel reizigers op de terugweg). Als je in de oochtend of vroeg in de middag vanaf Amsterdam gaat maak je veel meer kans.

Bekijk origineel

16 reacties

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7331 reacties
  • 13 maart 2025

Hoi Amtrak,

Op Koningsdag mogen er geen fietsen mee in binnenlandse treinen. Van Amsterdam naar Hoorn mag dus sowieso niet. Hoe het precies zit met de ICE naar Amsterdam weet ik eerlijk gezegd niet. Ik zie in de voorwaarden van NS International niks staan over Koningsdag.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3758 reacties
  • Antwoord
  • 13 maart 2025

Volgens mij zijn internationale fietskaartjes van dit soort regels uitgesloten. Dus die fiets zou dan ook mee naar Hoorn mogen. Afhankelijk van het tijdstip dat je naar Hoorn gaat kan het wel een grote uitdaging zijn. Als je laat in de middag of in de avond in Amsterdam aankomt denk ik niet dat het je gaat lukken. (veel reizigers op de terugweg). Als je in de oochtend of vroeg in de middag vanaf Amsterdam gaat maak je veel meer kans.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7331 reacties
  • 13 maart 2025
Henkpeetersen schreef:

Volgens mij zijn internationale fietskaartjes van dit soort regels uitgesloten. Dus die fiets zou dan ook mee naar Hoorn mogen.

Goed punt. Maar vraag me toch af hoe het personeel op Amsterdam Centraal reageert als je op Koningsdag met een fiets door het station loopt.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3758 reacties
  • 13 maart 2025
mrfreeze schreef:
Henkpeetersen schreef:

Volgens mij zijn internationale fietskaartjes van dit soort regels uitgesloten. Dus die fiets zou dan ook mee naar Hoorn mogen.

Goed punt. Maar vraag me toch af hoe het personeel op Amsterdam Centraal reageert als je op Koningsdag met een fiets door het station loopt.

Is er dan personeel op Amsterdam Centraal……….😁. Tsja ik zelf zou het ook niet doen, maar als je in de ochtenduren in Amsterdam aankomt dan gaat het wel lukken denk ik omdat de grote stroom reizigers richting Amsterdam gaat. Persoonlijk zou ik mijn fiets dan stallen in een station in de buurt van Amsterdam en dan de volgende dag ophalen. Maar ja dat brengt wel weer extra kosten mee. Het is van TS niet handig om deze reis op 27 april te plannen. 

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 25106 reacties
  • 13 maart 2025

Het is sowieso al zo dat als een conducteur vindt dat je fiets de trein uit moet, je dat altijd hebt te doen. Een verhaal van uw kant dat het wel mag, doet er dan ook niet toe. Zo lang de veiligheid niet in gevaar is, gebeurt dat wellicht niet, maar de treinen van en naar Amsterdam zitten die dag bomvol. Als je weigert kun je trouwens nog beboet worden, vanwege het niet opvolgen van een maatregel van de conducteur en dat is zelfs als het wel zou mogen - wat ik niet denk. Een fiets meenemen rond Amsterdam en dan nog op een dag dat het binnenlands niet mag ook, is gewoon onverantwoordelijk handelen in drukke treinen, met vaak nog een halfdronken feestpubliek ook. Alleen daarom zou je het niet moeten doen. Mensen struikelen er over, zeker als ze in een alcoholisch bewustzijnsvacuüm verkeren. 🍷🍺

Ik zie overigens op dit moment zo snel ook geen optie om de fiets mee te nemen op 27 april vanuit Frankfurt, ik zoek nog even.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2657 reacties
  • 13 maart 2025
mrfreeze schreef:

Op Koningsdag mogen er geen fietsen mee in binnenlandse treinen.

NS heeft de dienstregeling daarvoor niet aangepast. Je kunt gewoon een internationaal fietskaartje boeken, bv. via DB (en dat werkt alleen voor treinen waarin fietsvervoer expliciet is toegestaan volgens de dienstregeling):

Of het verstandig is, dat is een andere vraag natuurlijk. Maar NS vindt het kennelijk geen probleem.

(Edit: op zondag 27/4 precies hetzelfde)

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3758 reacties
  • 13 maart 2025

@Amtrak 27 april valt dit jaar ook nog op een zondag dus het zal ongetwijfeld een drukke koningsdag gaan worden in den lande. Veel mensen die normaal wel moeten werken zijn nu vrij. Tot Amsterdam zal het allemaal wel lukken. (ik denk niet dat reizigers in Arnhem en Utrecht de ICE mogen betreden). Na Amsterdam heb je een groot probleem denk ik. 

Tijd lijkt mij dat TS ​@Amtrak even reageert.

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 25106 reacties
  • 13 maart 2025

Ze zijn denk ik vergeten het te melden. Dank ​@rvdborgt , hoef ik niet meer te zoeken, ;-)

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3758 reacties
  • 13 maart 2025
Thom schreef:

Ze zijn denk ik vergeten het te melden. Dank ​@rvdborgt , hoef ik niet meer te zoeken, ;-)

27 april vieren we ook maar één keer in de 5 jaar toch? Oh nee…. (sarcasme on)

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2657 reacties
  • 13 maart 2025
Henkpeetersen schreef:

@Amtrak 27 april valt dit jaar ook nog op een zondag dus het zal ongetwijfeld een drukke koningsdag gaan worden in den lande.

Op 27 april is het gewoon toegestaan. Op de 26e (viering koningsdag) niet.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3758 reacties
  • 13 maart 2025
rvdborgt schreef:
Henkpeetersen schreef:

@Amtrak 27 april valt dit jaar ook nog op een zondag dus het zal ongetwijfeld een drukke koningsdag gaan worden in den lande.

Op 27 april is het gewoon toegestaan. Op de 26e (viering koningsdag) niet.

Ik ben niet zo'n koningsdag-vierder (ook geen republikein), maar dit verandert de zaak misschien wel. Ik vraag mij nu af of TS op 26 april of op 27 april gaat reizen. Koningsdag is ook dit jaar gewoon op 27 april dat we het blijkbaar vieren op 26 april is een andere zaak. 

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13534 reacties
  • 13 maart 2025

Koningsdag wordt op 26-4-2025 gevierd en dit jaar niet op 27 april.

@Amtrak op welke dag wil je met de fiets reizen?

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 3634 reacties
  • 13 maart 2025

Wat u zou kunnen proberen is om Amsterdam heenreizen. Maar dan moet u voor uzelf eigenlijk extra betalen (of reizen op uw abonnement).

Bijvoorbeeld door vanaf Utrecht een Intercity te nemen naar Schiphol en vanaf daar de Sprinter naar Hoorn te nemen (die niet via Amsterdam C rijdt), of van Utrecht naar Leiden, dan via Haarlem en Alkmaar naar Hoorn

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7331 reacties
  • 13 maart 2025

Ja, maar dat mag dus sowieso niet op Koningsdag (26 april).

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3758 reacties
  • 13 maart 2025
Keuzereiziger schreef:

Wat u zou kunnen proberen is om Amsterdam heenreizen. Maar dan moet u voor uzelf eigenlijk extra betalen (of reizen op uw abonnement).

Bijvoorbeeld door vanaf Utrecht een Intercity te nemen naar Schiphol en vanaf daar de Sprinter naar Hoorn te nemen (die niet via Amsterdam C rijdt), of van Utrecht naar Leiden, dan via Haarlem en Alkmaar naar Hoorn

Ook die treinen zitten overvol op koningsdag (Leiden en Alkmaar zijn ook zeer populaire steden op Koningsdag). TS heeft niet gereageerd op welke dag hij nu precies gaat reizen. (26 of 27 april) dat maakt voor een goede reactie nogal uit. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30103 reacties
  • 13 maart 2025

https://www.ns.nl/kaartjes/bestellen/fietskaart-dal impliceert dat fietsen op 26 april niet zijn toegestaan (Jongeren Dagkaart ook niet). 27 april is geen probleem.

Maar als jij een internationaal ticket hebt voor de 26e naar Hoorn waar een fiets inbegrepen is… 🤔

Keuzereiziger schreef:

Probeer het maar niet… 

Reageer