beantwoord

Met vrije keuzedag + 9-euro maandabonnement in augustus naar Duitsland via Heerlen-Aken

  • 7 August 2022
  • 8 reacties
  • 408 Bekeken

Ben nieuw op dit forum…

Als ik de informatie vanuit het forum goed begrepen heb kan ik vanuit mijn woonplaats in NL met een Vrije keuzedag naar Heerlen reizen, daar uitchecken bij NS-automaat, en vervolgens met 9-euro maandabonnement (augustus) voor Duitsland met regionale treinen verder reizen naar bv. Frankfurt am Main. Klopt dit, of moet ik toch nog apart inchecken bij Arriva met OV-kaart? (en dan kost een enkele reis nog 3,60 euro)

En aanvullend de vraag: kan ik dan in Heerlen uit een (DB-?)automaat het 9-euro abonnement kopen of moet ik dit vooraf via internet aanschaffen?

icon

Beste antwoord door Thom 7 August 2022, 18:56

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 6

Ik weet niet precies hoe het zit met de keuzedagen, maar volgens mij kan je die ook gewoon gebruiken op de trein tot Aachen. Vanaf Aachen kan je dan doorreizen met je 9 euro ticket. Niet vergeten uit te checken in Aachen of Herzogenrath dan😉

Reputatie 6

Aanvulling op bovenstaande: als het goed is kan je het 9 euro ticket alleen in Duitsland aanschaffen 

Reputatie 7
Badge +4

Met de keuzedag mag u gratis naar Aken. U moet in Heerlen uitchecken bij NS, en inchecken bij Arriva. Dat kan op het aankomstperron; de trein naar Duitsland staat op hetzelfde perron aan de overkant.  In de grote hal in Aken voor het Reisezentrum bij Arriva uitchecken en dan staan er voor de uitgang automaten waar u de negen euroticket eventueel nog aan kunt schaffen.

De negen euro ticket is niet geldig vanaf Heerlen. Uitchecken in Herzogenrath is nergens voor nodig als u een keuzedag heeft.

 

Het negeneuroticket is ook binnen Nederland aan te schaffen op een automaat van DB of VRR, bijvoorbeeld in Arnhem. 

Ik raad de app DB Navigator aan als u vaker naar Duitsland gaat, dat is het snelste en handigste. 

Naar Frankfurt vanaf Aken gaat nog redelijk met de RE-treinen. Vanaf Bonn ongeveer ook nog een aardige route. De ICE vanuit Nederland gaat niet zo lekker af en toe, dus de extra reistijd bespaart fors.

Reputatie 6

Let er op dat u met het 9 euro ticket alleen met regionale treinen mag reizen. Vaak vertraging en in het weekend superdruk, iets om rekening mee te houden!

Reputatie 7
Badge +1

Aanvulling op bovenstaande: als het goed is kan je het 9 euro ticket alleen in Duitsland aanschaffen 

Het is bij DB ook online te koop of in de DB Navigator-app. En bij Arriva in Limburg bij de buschauffeur.

Dank voor alle reacties.

@Thom op https://support.nsinternational.com/app/answers/detail/a_id/12937/~/internationaal-reizen-met-een-keuzedag lees ik onder ‘Voorwaarden’ dat een keuzedag geldig is tot aan de grens. Het lijkt erop dat het traject van de grens tot aan Aken dan alsnog betaald moet worden.

Onder ‘Hoe verder’ staat dat een internationaal treinkaartje moet worden aangeschaft etc. Blijkbaar is dus nog aanvullende actie nodig.

Ik raak nu een beetje in de war.

Reputatie 7
Badge +4

 

 

lees ik onder ‘Voorwaarden’ dat een keuzedag geldig is tot aan de grens. Het lijkt erop dat het traject van de grens tot aan Aken dan alsnog betaald moet worden.

Een keuzedag is geldig tot aan de grens als er in het buitenland niet uitgecheckt kan worden. Daarom moet u bijvoorbeeld als u via Hazeldonk onder Breda verder België in wilt een kaartje worden betaald voor het Belgische deel van de grens naar bijvoorbeeld Noorderkempen of Antwerpen. Als u met de keuzedag bent ingecheckt, heeft u op die internationale kaart 100 procent korting op het Nederlandse gedeelte tot de grens en dan eindigt de geldigheid, en over de grens moet u betalen. Dat wordt er mee bedoeld en daar verwijst dit bericht naar. Dat is ook juist.

Maar u checkt in in Heerlen en uit in Aken. U heeft vrij reizen op alle trajecten waarbij in- of uitgecheckt mag worden. Dat is ook de reden dat uw keuzedag ook een klein stukje over de grens geldig is. Zeer veel bejaarden en houders van vrij-abonnementen maken hier al jaren gebruik van en reizen zo gratis naar het Duitse Leer, Gronau en Aken.

Het is volkomen legaal en het bericht van NSInternational is op zich niet onjuist, maar wel onvolledig.

U hoeft geen internationaal kaartje aan te schaffen. Uw keuzedag is na inchecken in Heerlen geldig tot Aken. Velen gingen u voor, onder andere Bommel en niet voor een of twee keer. Het is volkomen rechtmatig. Het is een Nederlandse vervoerder die een verbinding verzorgt met een stad net over de grens waar uitgecheckt kan worden. En dus reist u met uw keuzedag gratis, ook al ligt het net over de grens met het buitenland.

 

De communicatie is op dit forum vaak veel helderder dan bij NSInternational. 

Het is echt zoals ik het schrijf. Er is geen argument om in de war te zijn, al snap ik uw verwarring. Daarom zijn we hier zo helder en volledig mogelijk. 😇

Reputatie 7
Badge +1

Let bij de reisplanning erop dat er SEV-bus rijdt tussen Boxtel en Ehv-dat betreft dus vrijwel iedereen die van iets verder komt EN dat er geen direkte IC Ehv-Heerlen rijdt vanwege bouwvallige brug-in Sittard opnw overstappen.

Vandaag viel de over-drukte hier in DE/B-W enorm mee, hoewel het vakantie en prachtig zonnig en niet al te warm weer was.

De regio rond Köln-Düsseldorf etc is echter vooral de enorme hoop vertraging en vaak ook nog uitval van treinen een ramp. Vrijwel elk plan uit de bahn-planner wordt in de praktijk een farce. Van tijd tot tijd worden er hele S-bahnlinien gewoon uitgehaald en vaak ook wordt het allerlaatste stuk van lange lijnen niet meer gedaan=kort gekeerd, om de Verspätung enigszins in de hand te kunnen houden. Aachen is het eind van 2 zulke zeer lange lijnen-voor die RRX RE1 via de hele Rhein Ruhr tot Hamm-Bielefeld,

Reageer