Overstap van Eurostar op ICE/Thalys in Brussel

  • 19 August 2022
  • 12 reacties
  • 487 Bekeken

Binnenkort reis ik vanuit Noord-Limburg via Aachen naar Brussel-Zuid. Daar overnachten we en pakken we ‘s ochtends de Eurostar naar Londen en dan verder Engeland in. Het Eurostar-traject heb ik een tijd geleden al rechtstreeks geboekt bij Eurostar. Aanvankelijk was het plan om met de trein vanuit mijn woonplaats naar Brussel-Zuid te reizen met de NS via Breda. Vanwege de stakingen in Nederland overweeg ik nu naar Aachen te rijden en daar de ICE naar Brussel te pakken, en op de terugweg op diezelfde manier terug naar Aachen te gaan.

Hoeveel tijd moet ik op de terugweg reserveren voor de overstap van Eurostar op ICE in Brussel-Zuid? Is 19 minuten voldoende? Of kan ik beter 79 minuten aanhouden? Ik begrijp dat ik in het geval van een gemiste aansluiting in principe wel een volgende trein (dat is dan een Thalys) kan nemen vanwege de HOTNAT-regeling van Railteam.

Ik heb ook nog overwogen niet naar Aachen maar naar Turnhout te rijden en daar de trein naar Brussel te pakken. Op de heenweg zou dat prima zijn, maar op de terugweg lopen we dan tegen werkzaamheden aan waardoor er geen directe trein gaat, maar enkel een verbinding met drie overstap waaronder een vervangende bus. Dus vandaar dat we nu Aachen overwegen.


12 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Is ipv Turnhout Luik ook geen optie dan? Vanaf Luik gaan er ook rechtstreekse IC's naar Brussel. Volgens mij zal de afstand naar Aachen of Luik vanuit Noord Limburg ongeveer hetzelfde zijn. Last minute ICE kaarten zijn vaak peperduur vandaar de vraag?

 

Bedenk ook nog even dat er momenteel heel veel problemen zijn met de ICE-treinen. 

Dank voor de tip. Dat lijkt inderdaad ook een goede optie te zijn. Nu valt de prijs van de ICE me nog mee (circa 110 euro voor 2 personen retour inclusief zitplaats), maar de IC vanaf Luik is inderdaad goedkoper (circa 45 euro voor 2 personen retour), mede dankzij de speciale zomertarieven die we voor de heenreis kunnen benutten.

Ik zou me alleen nog wel even moeten verdiepen in de parkeermogelijkheden bij het station van Luik. In de garage bij het station van Aachen kan ik onze auto twee weken parkeren voor 75 euro, wat me best een nette prijs lijkt.

Ik heb ook nog overwogen niet naar Aachen maar naar Turnhout te rijden en daar de trein naar Brussel te pakken. Op de heenweg zou dat prima zijn, maar op de terugweg lopen we dan tegen werkzaamheden aan waardoor er geen directe trein gaat, maar enkel een verbinding met drie overstap waaronder een vervangende bus. Dus vandaar dat we nu Aachen overwegen.

Vanuit Noord-Limburg lijken me Hamont, Genk of Hasselt me meer logische alternatieven dan Turnhout.

Reputatie 7
Badge +1

Dank voor de tip. Dat lijkt inderdaad ook een goede optie te zijn. Nu valt de prijs van de ICE me nog mee (circa 110 euro voor 2 personen retour inclusief zitplaats), maar de IC vanaf Luik is inderdaad goedkoper (circa 45 euro voor 2 personen retour), mede dankzij de speciale zomertarieven die we voor de heenreis kunnen benutten.

Ik zou me alleen nog wel even moeten verdiepen in de parkeermogelijkheden bij het station van Luik. In de garage bij het station van Aachen kan ik onze auto twee weken parkeren voor 75 euro, wat me best een nette prijs lijkt.

 

Voor parkeertarieven:

https://www.belgiantrain.be/nl/station-information/car-or-bike-at-station/b-parking/my-b-parking/liege-guillemins

 

De optie Hasselt van Tamzin lijkt mij ook wel iets om naar te kijken. Hamont vind ik wat minder. Ik ben daar nu een paar keer vandaan gereisd. Trein één keer per uur en vrij vaak vertraging.

Dat scheelt allemaal niet zoveel. Genk, Turnhout en Hamont allemaal ongeveer anderhalf uur rijden. Hasselt een kwartiertje langer. Maar op de dag dat wij terugreizen uit Engeland is Hasselt de enige van die vier die zonder veel overstaps en/of busvervoer bereikbaar is vanuit Brussel-Zuid. Dus dat is nog wel het overwegen waard.

Dus dan hebben we als opties Hasselt, Luik en Aachen. Ik zal eens kijken naar de parkeermogelijkheden in Luik en Aachen want we willen wel graag enigszins veilig onze auto twee weken parkeren. In Aachen lijkt dat in elk geval geen probleem te zijn. Ik zie net de reactie van @Henkpeetersen, waarvoor dank. Ik had die pagina net zelf ook gevonden. Maar het lijkt er op dat die voorkeurstarieven voor treinreizigers alleen te gebruiken zijn door mensen die een treinabonnement hebben. Dat gaat voor ons niet op, dus zullen we volgens mij de niet-treinreiziger-tarieven moeten betalen, toch? Een maandabonnement voor niet-treinreizigers is op zich wel betaalbaar, maar zo te zien moet je dan eerst aan een loket in het station een pasje kopen om dat parkeerabonnement op te laten zetten. Weet iemand of dat makkelijk / snel te regelen is als we eenmaal daar zijn? Dit zou zowel in Hasselt als Luik kunnen zo te zien, waarbij Hasselt de voorkeur geniet vanwege dichterbij.

Terug naar de oorspronkelijke vraag: als we een ICE naar Aachen zouden boeken, met hoeveel overstaptijd moeten we dan rekening houden in Brussel-Zuid (komende vanaf de Eurostar)?

Reputatie 7
Badge +3

Ik weet niet of het makkelijk te regelen is maar een abonnement voor een maand kost in de parkeergarage van Liège-Guillemins €73,60. Je hebt er wel een MOBIB-kaart voor nodig die €5 kost.

https://www.belgiantrain.be/nl/station-information/car-or-bike-at-station/b-parking/products/abo

Het zou bij een loket op het station te regelen moeten zijn.

Als je valt onder de categorie 'niet treinreiziger’ kost het abonnement €128,70 voor een maand.

Reputatie 7
Badge +1

Ik weet niet of het makkelijk te regelen is maar een abonnement voor een maand kost in de parkeergarage van Liège-Guillemins €73,60. Je hebt er wel een MOBIB-kaart voor nodig die €5 kost.

https://www.belgiantrain.be/nl/station-information/car-or-bike-at-station/b-parking/products/abo

Het zou bij een loket op het station te regelen moeten zijn.

 

In Garage P2 kost het maar € 36,80. In P3 € 41,50 voor een maand.

De treinreiziger-tarieven kan ik volgens mij niet benutten omdat een voorwaarde voor dat tarief is dat je een treinabonnement hebt. Dat hebben wij niet. We hebben in het beste geval een retourtje naar Brussel.

 

Op P2 en P3 in Luik en op P1 in Hasselt is het niet-treinreizigertarief echter ook wel betaalbaar (iets meer dan 70 euro). Maar dan moet ik dus eerst zo’n pas regelen aan het loket. Ik vraag me af hoe eenvoudig dat gaat. Zeker omdat ik eerst de auto moet parkeren voor ik naar het loket kan. ;-)

In Aachen kost het parkeren hetzelfde, maar heb ik niet zo’n pas nodig.

Reputatie 7
Badge +1

De treinreiziger-tarieven kan ik volgens mij niet benutten omdat een voorwaarde voor dat tarief is dat je een treinabonnement hebt. Dat hebben wij niet. We hebben in het beste geval een retourtje naar Brussel.

 

Op P2 en P3 in Luik en op P1 in Hasselt is het niet-treinreizigertarief echter ook wel betaalbaar (iets meer dan 70 euro). Maar dan moet ik dus eerst zo’n pas regelen aan het loket. Ik vraag me af hoe eenvoudig dat gaat. Zeker omdat ik eerst de auto moet parkeren voor ik naar het loket kan. ;-)

In Aachen kost het parkeren hetzelfde, maar heb ik niet zo’n pas nodig.

Dat zal wel alleen die mobib kaart zijn waar iMark het over heeft. Ik denk dat @bahnrider hier wel meer van weet.

Reputatie 7
Badge +2

Zie ook hier: https://mobib.be/nl.html#q3

Zover ik weet kan je die kaart direct bij het loket verkrijgen voor 5 euro. Bovengenoemde site suggereert dat je ze bij De Lijn ook online kunt bestellen, maar ik vind zogauw niet hoe.

 Bovengenoemde site suggereert dat je ze bij De Lijn ook online kunt bestellen, maar ik vind zogauw niet hoe.

Voor een persoonlijke Mobib waar abonnementen op geplaatst kunnen worden moet je je altijd identificeren. Zonder IED (Belgische elektronische identiteitskaart) kan dit alleen aan het loket van een vervoerder.

Verder kun je ook niet zomaar een Mobib bij de ene vervoerder kopen en die meteen voor een abonnement bij een andere vervoerder gebruiken. Ik moe(s)t met mijn Mobib van MIVB eerst langs een loket op een station om de Mobib voor een abonnement voor de trein te kunnen gebruiken en als ik een abonnement van De Lijn wil, moet ik alsnog eerst naar een Lijnwinkel. Ik ben bang dat je voor een parking abonnement van NMBS hoe dan ook eerst langs een loket op het station moet.

Reputatie 4

Terug naar de oorspronkelijke vraag: als we een ICE naar Aachen zouden boeken, met hoeveel overstaptijd moeten we dan rekening houden in Brussel-Zuid (komende vanaf de Eurostar)?

Ik zou 19 minuten aanhouden. Er is vaak wel Zugbindung bij een ICE, maar die vervalt bij +20 minuten vertraging, dus dat maakt niet uit. Je bent hooguit je zitplaatsen kwijt, maar die kun je voor 4 euro per stuk los nog bijboeken via bahn.de en dat kan ook als je wacht op het station, kort voor vertrek.

Reageer