beantwoord

Rock Werchter 2023: reizen in NL met NS dalvoordeel en in Belgie met gratis treinticket

  • 18 June 2023
  • 18 reacties
  • 758 Bekeken

Hoi, op woensdag 28 juni reis ik met de trein naar het festival Rock Werchter. In Belgie heb ik met mijn festivalticket recht op een “gratis heen- en terugreis met de gewone treinen tussen eender welk Belgisch station en Leuven of Aarschot” aldus https://www.belgiantrain.be/nl/leisure/music-events/rock-werchter. Ik vraag mij alleen af hoe het precies werkt met het reizen in NL en waar ik dan in en uit moet checken.

Volgens het reisadvies voor de heenreis, reis ik met de IC naar Brussel waar ik met mijn NS Flexdalvoordeel abonnement geen toeslag voor hoef te betalen. Ik check dus op Rotterdam centraal in met mijn ov chipkaart, en reis zo met de trein door naar Mechelen, Belgie. Ik vraag me dan alleen af of ik dan in Breda snel zou moeten uitstappen om uit te checken voor ik in Belgie ben? Of gaat dat dan automatisch?

En voor de terugreis op maandag 3 juli geldt hetzelfde probleem maar dan met inchecken in NL: ren ik dan in Breda de trein uit om in te checken met mijn OV-chipkaart? Of hoef ik dit pas in Rotterdam te doen bij het uitstappen?

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen!

 

 

icon

Beste antwoord door rvdborgt 20 June 2023, 16:23

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Je festivalticket geldt vanaf Noorderkempen. Je hebt dus een kaartje nodig naar Noorderkempen (staat ook op de URL die je gaf). Met Dal Voordeel betaal je dan alleen het stuk tussen de grens en Noorderkempen. Op de website van NS International kies je "100% korting in Nederland”.

In Nederland check je nergens in of uit.

Badge +3

Op de website van NS International kies je "100% korting in Nederland”.

Myrna7 reist met 40% korting, dus er moet gekozen worden voor 40% korting in Nederland.

Reputatie 7
Badge +1

Op de website van NS International kies je "100% korting in Nederland”.

Myrna7 reist met 40% korting, dus er moet gekozen worden voor 40% korting in Nederland.

Oeps, voutje, geen idee hoe ik bij Dal Vrij kwam...

Je festivalticket geldt vanaf Noorderkempen. Je hebt dus een kaartje nodig naar Noorderkempen (staat ook op de URL die je gaf). Met Dal Voordeel betaal je dan alleen het stuk tussen de grens en Noorderkempen. Op de website van NS International kies je "100% korting in Nederland”.

In Nederland check je nergens in of uit.

Dankjewel voor je reactie! Ik heb volgens de site idd een geldig vervoersbewijs nodig tot aan de Nederlandse grens, volgens NS kan ik echter wel gewoon met mijn OV chipkaart in de IC reizen, dus vandaar dat ik me dan afvraag waar ik dan IN/UIT check bij de grens. Volgens NS (via chat) moet ik uitchecken bij het laatste Nederlandse station, en daar inchecken met mijn Belgische vervoersbewijs. Dat zal dan in Breda zijn. Toch vraag ik me dan wel af of het daar dan echt de bedoeling is dat ik de trein dan uitren en weer in ren. Zal je zien dat de trein dan zonder mij verder rijdt..

Reputatie 7
Badge

Er is hier al duidelijk uitgelegd hoe je dat kan doen zonder in/uitchecken. En je hebt een vervoersbewijs tot de eerstvolgende Belgische station nodig, niet tot de grens.

Reputatie 7
Badge +1

Dankjewel voor je reactie! Ik heb volgens de site idd een geldig vervoersbewijs nodig tot aan de Nederlandse grens, volgens NS kan ik echter wel gewoon met mijn OV chipkaart in de IC reizen, dus vandaar dat ik me dan afvraag waar ik dan IN/UIT check bij de grens. Volgens NS (via chat) moet ik uitchecken bij het laatste Nederlandse station, en daar inchecken met mijn Belgische vervoersbewijs. Dat zal dan in Breda zijn. Toch vraag ik me dan wel af of het daar dan echt de bedoeling is dat ik de trein dan uitren en weer in ren. Zal je zien dat de trein dan zonder mij verder rijdt..

Op internationale reizen is de standaardregel dat je in Nederland nergens in- of uitcheckt. Niet op het laatste/eerste station in Nederland, niet op het station waar je in de internationale trein stapt/verlaat en niet op het station waar je je reis begint/eindigt. Je koopt daarbij een kaartje vanaf je Nederlandse vertrekstation naar je Belgische bestemming, waarbij je je Nederlandse korting aangeeft (100% of 40%). Met dat internationale kaartje (als PDF of in de NSI-app) kun je eventuele poortjes in Nederland openen. Je chipkaart neem je wel mee want daarop staat je abonnement. Met je Belgische vervoerbewijs kun je niet inchecken. Je kunt in Breda (en in Noorderkempen) dus gewoon in de trein blijven. In/uitchecken met je OV-chipkaart zal alleen maar extra kosten opleveren en is dus geen goed idee.

De NS chat heeft je volledig verkeerde informatie geleverd. Was dat de chatbot of een echte mens?

Zie ook:

https://www.nsinternational.com/nl/tickets/ns-abonnement-en-internationaal-reizen

Dankjewel voor je reactie! Ik heb volgens de site idd een geldig vervoersbewijs nodig tot aan de Nederlandse grens, volgens NS kan ik echter wel gewoon met mijn OV chipkaart in de IC reizen, dus vandaar dat ik me dan afvraag waar ik dan IN/UIT check bij de grens. Volgens NS (via chat) moet ik uitchecken bij het laatste Nederlandse station, en daar inchecken met mijn Belgische vervoersbewijs. Dat zal dan in Breda zijn. Toch vraag ik me dan wel af of het daar dan echt de bedoeling is dat ik de trein dan uitren en weer in ren. Zal je zien dat de trein dan zonder mij verder rijdt..

Op internationale reizen is de standaardregel dat je in Nederland nergens in- of uitcheckt. Niet op het laatste/eerste station in Nederland, niet op het station waar je in de internationale trein stapt/verlaat en niet op het station waar je je reis begint/eindigt. Je koopt daarbij een kaartje vanaf je Nederlandse vertrekstation naar je Belgische bestemming, waarbij je je Nederlandse korting aangeeft (100% of 40%). Met dat internationale kaartje (als PDF of in de NSI-app) kun je eventuele poortjes in Nederland openen. Je chipkaart neem je wel mee want daarop staat je abonnement. Met je Belgische vervoerbewijs kun je niet inchecken. Je kunt in Breda (en in Noorderkempen) dus gewoon in de trein blijven. In/uitchecken met je OV-chipkaart zal alleen maar extra kosten opleveren en is dus geen goed idee.

De NS chat heeft je volledig verkeerde informatie geleverd. Was dat de chatbot of een echte mens?

Zie ook:

https://www.nsinternational.com/nl/tickets/ns-abonnement-en-internationaal-reizen

Dankjewel! Dan doe ik dat maar denk ik. Met OV chipkaart in Nederland reizen lijkt wel goedkoper te zijn dan een ticket kopen via NS international, vandaar dat ik dat liever doe als het mogelijk is.

En ja ik heb 2x met een echt mens gepraat via de NS chatfunctie. Ze zeiden beiden dat ik dan in Breda uit moet checken. De chatbot snapte mijn vraag helemaal niet hahah. 

Er is hier al duidelijk uitgelegd hoe je dat kan doen zonder in/uitchecken. En je hebt een vervoersbewijs tot de eerstvolgende Belgische station nodig, niet tot de grens.

“..in combinatie met een vervoersbewijs (H/T) dat geldig is op het buitenlandse spoorwegnet tot de Belgische grens.” → dus ik heb een geldig vervoersbewijs in NL nodig tot aan de Belgische grens. 

Ik ben me bewust van hoe ik met NS international kan reizen zonder OV chipkaart. Ik vroeg me alleen af hoe het werkt als ik met OV chipkaart wil reizen, wat volgens NS mogelijk is.

Reputatie 7
Badge +3

Festivalticket is inderdaad geldig vanaf de grens. Maar met een OV-chipkaart kun je niet tot de grens reizen, maar slechts tot het laatste Nederlandse station.
 

Reputatie 7
Badge +1

Festivalticket is inderdaad geldig vanaf de grens.

Nee, de NMBS schrijft expliciet dat het pas geldt vanaf het eerste station in België:

https://www.belgiantrain.be/nl/leisure/music-events/rock-werchter

(Onder de vraag: "Ik kom uit het buitenland, kan ik ook een Gratis Treinticket Rock Werchter kopen?”)

Reputatie 7
Badge +3

Daaronder staat letterlijk:

Je kan een Gratis Treinticket Rock Werchter kopen:

in combinatie met een vervoersbewijs (H/T) dat geldig is op het buitenlandse spoorwegnet tot de Belgische grens. Van daar is het Treinticket Rock Werchter geldig naar het station Leuven of Aarschot. Bij de aankoop van je treinticket vul je als vertrekstation een van de volgende eerste Belgische stations in:

  • vanuit Nederland: Essen (via Roosendaal), Noorderkempen (via Breda) of Visé (via Maastricht – Eijsden)

 

 

Daar maak ik uit op, dat het ticket wel geldig is vanaf de grens, maar moet je als vertrekstation Noorderkempen opgeven.

Reputatie 7
Badge +1

De NS chat heeft je volledig verkeerde informatie geleverd. Was dat de chatbot of een echte mens?

Dankjewel! Dan doe ik dat maar denk ik. Met OV chipkaart in Nederland reizen lijkt wel goedkoper te zijn dan een ticket kopen via NS international, vandaar dat ik dat liever doe als het mogelijk is.

Ik zal het even voorrekenen, op basis van Dal Voordeel. Het Nederlandse traject kost:

  • aan 1 stuk bij NSI: €9,40.
  • in Breda geknipt: €6,60 (Rotterdam C - Breda) + €3 (Breda-Hazeldonk Grens) = €9,60

Het Belgische traject kost daarbij steeds even veel (€6,50). Rotterdam-Noorderkempen kost aan 1 stuk dus in totaal €15,90 enkel.

Edit: alleen het Nederlandse deel is nodig, dus dat kost €9,40 enkele reis vanaf Rotterdam C.

En ja ik heb 2x met een echt mens gepraat via de NS chatfunctie. Ze zeiden beiden dat ik dan in Breda uit moet checken. De chatbot snapte mijn vraag helemaal niet hahah. 

@moderators: kan er een signaal naar de klantenservice ze geen onzin moeten verkopen over internationale reizen in combinatie met de OV-chipkaart? Misschien kan er nog eens een interne herhalingscursus worden georganiseerd?

Badge +3

Festivalticket is inderdaad geldig vanaf de grens. Maar met een OV-chipkaart kun je niet tot de grens reizen, maar slechts tot het laatste Nederlandse station.

Iemand met een vrij reizen abonnement (zoals een student of met Weekend/Dal Vrij) heeft inderdaad geen grensoverschrijdend ticket nodig, en kan dan:

  • Inchecken (of niet, dat mag ook als er geen poortjes zijn) met je vrij reizen ov-chipkaart (buiten de spits) en niet uitchecken, of
  • Voor € 1,00 een e-ticket kopen bij NMBS (b-europe.com) met 100% korting in NL en BE

Voor iemand met 40% korting is wél een ticket nodig. Dat is duurder dan met een ov-chipkaart reizen in Nederland omdat het stukje Breda - Hazeldonk (grens) erbij zit en omdat er € 1,00 voor het ticket zelf gerekend wordt. Hazeldonk (grens) is géén station en kan je dus ook niet kiezen als eindpunt van een reis.

In je openingspost staat ‘tussen eender welk Belgisch station en Leuven of Aarschot’, maar uit de voorwaarden blijkt dus dat het ook een grenspunt mag zijn.

Het ligt er aan wat je vertrekstation is of je wel een ticket moet kopen. Als je namelijk niet uitcheckt onderweg naar België kost dat je € 12,00 en dat kan minder zijn dan de kosten voor een reis mét uitcheck of het internationale ticket. Edit: als dat Rotterdam Centraal is dan werkt dit natuurlijk niet, want dat kost minder dan € 12,00 maar vanuit bijv. Amersfoort of verder is dat prima.

Voor de terugreis heb je wel een ticket nodig (100% in BE en 40% in NL), anders reis je van de grens tot in ieder geval Breda zonder geldig vervoerbewijs omdat je geen incheck hebt.

Reputatie 7
Badge +1

In je openingspost staat ‘tussen eender welk Belgisch station en Leuven of Aarschot’, maar in de voorwaarden staat dus dat het ook een grenspunt mag zijn.

Waar heb je die voorwaarden gevonden dan?

Reputatie 7
Badge +3

In de link die je zelf gaf. Zie mijn eerdere post.

Reputatie 7
Badge +1

In de link die je zelf gaf. Zie mijn eerdere post.

Right, na 3x lezen viel het me eindelijk op.

Dat betekent idd dat hier een kaartje met 40% korting in Nederland en 100% korting in België voldoende is.

Reputatie 7
Badge +1

Iemand met een vrij reizen abonnement (zoals een student of met Weekend/Dal Vrij) heeft inderdaad geen grensoverschrijdend ticket nodig, en kan dan:

  • Inchecken (of niet, dat mag ook) met je vrij reizen ov-chipkaart (buiten de spits) en niet uitchecken, of

Inchecken is af te raden op een internationale reis.

  • Voor € 1,00 een e-ticket kopen bij NMBS (b-europe.com) met 100% korting in NL en BE

Het is volstrekt onnodig om extra betalen alleen om een PDF voor de poortjes te hebben. Dat kan ook anders. De i-knop heeft bij mij altijd erg snel gewerkt.

Reputatie 7
Badge +2

Voor iemand met 40% korting is wél een ticket nodig. Dat is duurder dan met een ov-chipkaart reizen in Nederland omdat het stukje Breda - Hazeldonk (grens) erbij zit en omdat er € 1,00 voor het ticket zelf gerekend wordt. Hazeldonk (grens) is géén station en kan je dus ook niet kiezen als eindpunt van een reis.

Je kunt Hazeldonk grens niet kiezen nee, maar je kunt wel een kaartje Breda - Noorderkempen kopen met 100% korting in België.

Als je dat kaartje via NS International koopt zit die euro toeslag er niet op trouwens, die heb je alleen bij de webshop van de NMBS.

Overigens is er één uitzondering op het feit dat een doorgaand internationaal kaartje van je vertrekstation naar de grens de voordeligste optie is. Wanneer je voor 6.30 uur vertrekt kan je afhankelijk van je vertrekpunt het best inchecken en in Breda uitchecken, zodat je alleen van Breda naar de grens in de spits en dus tegen vol tarief reist. In de middagspits hebben internationale kaartjes juist een voordeel omdat die geen spitsbeperkingen kennen.

 

Reageer