Skip to main content
beantwoord

Stoptrein RB 51 (Duitsland -> Enschede): Omgang met de poortjes in Enschede bij gebruik van Deutschlandticket voor dit traject

Glasia

Goedenavond,

Eerst: Ik kom niet uit Nederland en het is mogelijk dat mijn Nederlands niet zo goed klinkt. Ook ben ik niet zeker in welke categorie mijn vraag moet gaan.

Ik ga over een maand naar Enschede met de stoptrein RB 51 vanuit Duitsland voor een dagje uit. Ik heb op de websites van de Duitse Spoorwegen (DB) gelezen dat het Deutschlandticket, dit mijn universiteit voor alle studenten beschikbaar stelt, op deze traject geldig is. De ticket is een digitale ticket met een qr-code op mijn mobieltje. 

Hetzelfde informatie over de geldigheid van het Deutschlandticket op de stoptrein RB 51 naar Enschede heb ik ook gelezen in het 2e antwoord onder de post in https://community.ns.nl/internationaal-reizen-37/osnabruck-hengelo-86057. 

Mijn vraag is nu: Als ik in Enschede uit de stoptrein RB 51 uitstap, gaan de poortjes, om de perron te verlaten, mijn ticket herkennen? Wat zal ik doen, als de poortjes mijn ticket niet herkennen willen, hoewel dit ticket volgens meerdere bronnen op dit traject geldig zal zijn? 

Ik heb verzocht, de vraag over de omgang met de poortjes in Enschede op de traject met de stoptrein RB 51 aan de Duitse Spoorwegen (DB) te stellen, maar hun service kon me niet verder helpen. Daarom vraag ik de community van de Nederlandse Spoorwegen hier.

Bedankt voor uw antwoord

Beste antwoord door henkputs

Inderdaad, je kunt bij aankomst in Enschede met de Duitse trein uit Gronau gewoon uitstappen en de stad in lopen. Poortjes staan daar alleen voor de Nederlandse treinen. En later stap je gewoon weer in. Je hoeft je ticket ook niet bij een paaltje te scannen. Hou het gewoon in het zak. Een verademing...

Aardig dat je universiteit het D-ticket voor alle studenten beschikbaar stelt.

Bekijk origineel

4 reacties

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2643 reacties
  • 26 maart 2025

Ik dacht dat het aankomstspoor in Enschede (4b) buiten de poortjes is. Zo niet, en als de scanner de QR-code niet kan lezer, dan kun je altijd op de blauwe i-knop op de informatiezuil drukken en zeggen dat het poortje je internationale ticket niet herkent. Dan wordt het op afstand geopend.

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4067 reacties
  • 26 maart 2025

Ik dacht ook dat de trein naar/van Duitsland op een perron komt waar geen poortjes staan. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 3626 reacties
  • 26 maart 2025

Klopt. Op het perron waar de trein uit Gronau aankomt staan alleen paaltjes. Slechts voor overstap naar een NS trein richting Hengelo moet je door een poortje.

henkputs
  • Reisleider**
  • 213 reacties
  • Antwoord
  • 26 maart 2025

Inderdaad, je kunt bij aankomst in Enschede met de Duitse trein uit Gronau gewoon uitstappen en de stad in lopen. Poortjes staan daar alleen voor de Nederlandse treinen. En later stap je gewoon weer in. Je hoeft je ticket ook niet bij een paaltje te scannen. Hou het gewoon in het zak. Een verademing...

Aardig dat je universiteit het D-ticket voor alle studenten beschikbaar stelt.

Reageer