Tips voor het reizen per trein door Europa


Reputatie 7
Badge +3
  • Koploper****
  • 12275 reacties

https://www.volkskrant.nl/beter-leven/reizen-per-trein-door-europa-zo-doe-je-dat~b1867bb0/

Een extra tip: stel een vraag in deze community voordat je iets gaat boeken. Alle kans dat iemand een tip heeft waardoor een reis goedkoper, makkelijker of sneller kan.


22 reacties

Reputatie 7
Badge +1

OF-voor gans EUropa-met die passen:

community.eurail.com

met heel vaak de gekende rian v.d. borgt

Reputatie 7

Kijktip: Gisteravond een mooie uitzending van VPRO Tegenlicht. " Europa spoort niet". Over nachttreinen en de ingewikkelde hobbels en stroperige problematiek m.b.t. Europese samenwerking op het spoor. 

Reputatie 7
Badge +4

Boek:

Perron Europa, verschenen bij Fjord

 

Mooie rondreizen of over een lange afstand, op thema en land geordend. Heerlijk inspirerend boek met veel informatie.

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Vandaag de laatste kans om met korting van 15 procent een Interrailkaart te bestellen. Interrail is tegenwoordig voor alle leeftijden. Prachtig voor de veelreizigers in het buitenland en zij die dat betaalbaar wensen te worden:

 

https://www.interrail.eu/en/interrail-passes/global-pass?utm_medium=email&utm_campaign=FebSpring-DO-March2024-EU-4&utm_source=newsletter

Senioren die drie maanden onafgebroken eerste klas willen reizen pakker meer dan 150 euro.

Ikzelf heb onlangs, tijdens die ‘voorjaarsaanbieding’ ook weer eens twee interrailpassen aangeschaft om te gebruiken in juni dit jaar. 

Ik heb een paar keer eerder gebruik gemaakt van Interrail, maar de laatste keer was wel al meer dan zeven jaar geleden. Ik heb dus bovengemiddelde belangstelling in het reizen door Europa met verschillende vormen van openbaar vervoer. Ik ben bekend met het boeken van internationale treinreizen en de strubbelingen die daarbij horen voor treinreizigers. 

 

Op dit moment zit ik in de fase van het uitwerken van een maar mogelijke routes voor de interrail van juni. Ik ben daarbij eerlijk gezegd onaangenaam verrast door de hoogte van de supplementen/reserveringen voor bepaalde treinen(!) 

Nu weet ik zelf ook heel goed dat de bestemmingen die ik tot nu toe in gedachten heb een wat ‘duurder’ reisplan oplevert, maar toch...! 

 

Ik reis bijvoorbeeld op één dag vanuit Breda naar Paris Gare du Nord, en voor het stukje Brussel Zuid - Paris Nord bedraagt de toeslag 29,00 euro p.p. 

Veel toeslag voor 86 minuten.

Later verloopt mijn reis via Dole naar Zwitserland (Lausanne). Ook daarbij zie ik redelijk veel reizen met een verplichte reservering van 31,00 euro p.p. voor een treinreis van minder dan 2 uur. Om later Zwitserland uit te reizen heb je natuurlijk ook weer de kosten voor de reserveringen. Ik heb nu al bepaald bedrag betaald voor de Interrail-pas. Daar dreigt nu 115,00 euro p.p. aan kosten voor reserveringen bovenop te komen. Een aantal van die reserveringen lijken me echt onvermijdelijk. 

Ik kan mij voorstellen dat dit voor startende Interrailers, die nog amper ervaring hebben, helemaal een tegenvaller is!! 

Reputatie 7
Badge +1

Er zijn manieren om minder aan reserveringen kwijt te zijn:

  • Niet via Interrail reserveren. Dat scheelt minstens €2 per persoon per trein. Voor Eurostar en TGV (ook internationale TGV's) is www.raileurope.com een goed alternatief (alleen desktopwebsite). Kijk verder op Seat61.
  • Breda-Parijs: reis via Lille. Lille-Parijs is vaak beschikbaar voor €10.
  • Parijs-Zwitserland: boek je reservering tot het laatste station in Frankrijk: tot Mulhouse (of Straatsburg) voor reizen via Basel, tot Bellegarde voor reizen naar Genève, tot Frasne voor Lausanne via Frasne. Dat reduceert de reservering van €29 naar €20 of €10.
  • Naar Lausanne kun je ook via Luxemburg of via Keulen-Basel reizen, geheel zonder reserveringen, of met alleen een goedkope resevering via DB of ÖBB.
Reputatie 7
Badge

Er rijden toch geen locale treinen Frasne-Lausanne? Wel Frasne-Neuchatel. Een andere overstapverbinding met TGV en locale trein is Paris Gare de Lyon-Meroux-Delemont. Ook rijden er TER-treinen tussen Paris Est en Belfort van waaruit je via Mulhouse naar Basel kan.

Reputatie 7
Badge +1

Er rijden toch geen locale treinen Frasne-Lausanne? Wel Frasne-Neuchatel.

Ik schreef niet dat het via precies dezelfde route zou zijn :)

Reputatie 7

Waarom vaak zulke hoge bedragen om alleen een stoel te reserveren? Dat je iets bijlegt kan ik begrijpen, maar soms wel 40 euro extra? Van veel reviews op trustpilot word ik niet echt blij. Veel wisselende ervaringen, reserveren schijnt vaak lastig te zijn of er is helemaal geen plaats meer. Afhankelijk van land en traject natuurlijk. En wat bij stakingen?

Reputatie 7
Badge +1

Waarom vaak zulke hoge bedragen om alleen een stoel te reserveren?

Welkom bij de SNCF. Die ziet internationale reizigers en Interrailers als melkkoe. Voor internationale pasreserveringen betaal je bij de SNCF dus de hoofdprijs.

Reputatie 7
Badge +4

Bij stakingen wordt er zoals te verwachten toch echt gestaakt, en dan kun je het reizen met de trein wel vergeten. Veel mensen realiseren zich niet dat Nederland een paradijs van arbeidsvrede is, al suggereert een deel van de pers anders. Kijk naar Duitsland, België en Frankrijk, en u snapt wat ik bedoel. Daar heb je er echt regelmatig mee te maken, in Duitsland rommelt het al een tijd.

Op tijd weg zijn, dan wel ruim voor de staking vertrekken. Anders wordt het  een hotel boeken, daar komt het op neer.

Badge +3

Kreeg deze 

 

Reputatie 2

Vorig met veel plezier gereisd met 50% korting jubileum aanbieding. Belangrijke tip: niet een bestemming in gedachten hebben en vervolgens hoe daar per trein naar toe te reizen maar juist omgekeerd- wáár kan ik makkelijk en relatief toeslagvrij naar toe reizen per trein. Spanje en in mindere mate Frankrijk vermeed ik daarom. Door de flexibiliteit op laatste moment kan zelfs het weerbericht of de overnachtingsprijzen voor bepaalde plaatsen erbij betrokken worden. Met je eigen auto kun je naar plaatsen die per trein onbereikbaar zijn maar omgekeerd kun je per trein bepaalde reizen maken die per auto niet te doen zijn. 

Gezien alle gestaak bij de spoorwegen overal in Europa kun je je afvragen of internationaal treinreizen niet vragen om problemen is.

Reputatie 7

Gezien alle gestaak bij de spoorwegen overal in Europa kun je je afvragen of internationaal treinreizen niet vragen om problemen is.

Juist daarom durf ik nu eigenlijk geen doorgaande tickets door Duitsland te boeken voor onze komende vakantie in juni in Oostenrijk. Vorig jaar al veel gedoe gehad met het Duitse spoor, niet bepaald het gevoel van een onbezorgde vakantiereis, in tegendeel. Al dat gestaak van nu levert ook geen vertrouwen. Ondanks dat ik de trein een warm hart toedraag, denk ik er toch over te gaan vliegen 🫣

Reputatie 7

Tip voor een fraaie en goedkope reis is de dagtrein van Trondheim naar Bodø in Noorwegen. Ik heb deze enkele jaren geleden 2x gedaan, zowel in de winter als zomer. Hoe mooi is Europa wel niet!

Een dagrit van van 729 kilometer, 10 uur lang in een mooie, moderne en schone trein door schitterende natuur en langs wouden, meren en fjorden. Vanaf 60 dagen voor vertrek te boeken op vy.no en dan voor omgerekend 38 euro (Minipris). Hoe langer je wacht, hoe meer de prijs stijgt natuurlijk.

Ik wil deze rit toch onder de aandacht brengen, alle aandacht gaat altijd uit naar de rit Oslo - Bergen (Bergensbaan) maar deze rit in Noord- Noorwegen vind ik persoonlijk nog mooier én vele malen minder toeristisch!

Tip voor een fraaie en goedkope reis is de dagtrein van Trondheim naar Bodø in Noorwegen. 

Ik wil deze rit toch onder de aandacht brengen, alle aandacht gaat altijd uit naar de rit Oslo - Bergen (Bergensbaan) maar deze rit in Noord- Noorwegen vind ik persoonlijk nog mooier én vele malen minder toeristisch!

Oslo en Bergen zijn beide toeristisch dus het traject Oslo-Bergen verkoopt commercieel veel makkelijker. Vandaar dat daar zo de nadruk op ligt.

Trondheim vind ik persoonlijk nogal saai (dat is nog netjes gezegd) en Bodø is natuurlijk wel een beetje het einde van de bewoonde wereld wat het als bestemming wat minder praktisch maakt. De verlenging naar Narvik was lang gepland maar is vanwege de hoge kosten uiteindelijk nooit gebouwd. Jammer want dan was een rondrit via Kiruna naar Stockholm mogelijk geweest.

De treinreis naar Bodø is inderdaad schitterend maar voor veel toeristen wellicht wat minder praktisch dan Oslo-Bergen tenzij je bijv. verder naar de Noordkaap wil.

Reputatie 7

Ik vond Trondheim ook niet daverend (voor steden moet je toch niet in Noorwegen zijn), maar wel leuk voor een keer. Het ging mij ook niet om de stad (dat was puur voor een overnachting om de dagtrein te halen), maar om de treinreis. Hou er wel van om wat van de gebaande paden te gaan en nog voor het grote publiek onontdekte pareltjes te ervaren. Bodø is ook allemaal na-oorlogs en niet spannend. Maar wel de plek om met de veerboot naar Moskenes op de Lofoten  te gaan. Echt een plaatje als je daar aanmeert. Een paar dagen daar verbleven en toen van daar met de directe lijnbus naar Narvik. Wederom een vele uren lange fantastische rit dwars over de Lofoten en een deel van de Vesteralen. De meest geweldige uitzichten over eindeloos helderblauw water, rotsen en watervallen, ruige bergen met besneeuwde toppen. De bus had een maximumprijs…. dus uiteindelijk gezien de afgelegde afstand zeer voordelig. Vanuit Narvik toen met de nachttrein naar Stockholm. 

Had ook Tromsø toen willen bezoeken maar dat lag niet praktisch. Heb ik later nog eens apart bezocht. Dat vond ik na Bergen de leukste én bijzonderst gelegen stad van Noorwegen. De Noordkaap overgeslagen, in mijn ogen niets bijzonders te zien daar. 

Enkele jaren eerder had ik de Bergensbaan “gedaan” en de Flamsbana. Lyrisch is men over deze laatste, maar ik zag massavervoer van mensen van over de hele wereld in dat treintje. Veel Aziaten ook. Een Instagramplek. Het dorpje in het dal werd door mensen overspoeld - weet niet hoe het nu is, maar kan me voorstellen dat het toerisme daar inmiddels ook allang (na corona) weer uit de klauwen is gelopen. Aan de ene kant leeft zo'n klein dorpje van het toerisme, aan de andere kant is overtoerisme natuurlijk een plaag.

 

De Noordkaap overgeslagen, in mijn ogen niets bijzonders te zien daar. 

Dat kan ik uit eigen ervaring beamen. De rit er naar toe langs de fjorden is echter wel heel mooi, maar het is zelfs vanuit Narvik nog heel ver (twee dagen met de bus) en kost dus heel veel vakantie. Terug ben ik toen met de bus van de Noordkaap naar Rovaniemi gegaan (koste weer twee dagen) en daar weer op de trein gestapt.

Reputatie 7
Badge +4

Aardig filmpje over de slaaptrein van Narvik naar Stockholm van Bart Kromwijk. Ben er zelf nog nooit geweest.

 

 

Alternatief is Narvik-Gaellivare-Ostersund-Stockholm via de Inlandsbane. Kost wel een dag extra maar dan zie je wel veel meer dan met de nachttrein.

Reputatie 7
Badge +4

Een aantal van die reserveringen lijken me echt onvermijdelijk. 

Soms moet je wel. Ik reis eerste klas,  en dan lukt het al helemaal niet om naar Parijs nog een kaartje te krijgen. Tweede klas kan tijden van te voren nog wel eens gaan. De toeslag is bijna net zo hoog als de voordeligste kaartjes die je drie maanden van te voren kunt kopen. Frankrijk is een wat moeilijk land. Sommige toeslagen naar Italië zijn niet alleen hoog, maar de treinen blijken ook nog eens zeer rustig. 

Reserveer de zitplaatsen bij de DB.

Reageer