Skip to main content

Toiletbezoek van €40 op Rotterdam Centraal

Via NS International heb ik treintickets geboekt van Utrecht, via Rotterdam naar Parijs (en vervolgens Barcelona).

Dat ticket stond in mn NS International app waarmee ik heb I gecheckt bij de poortjes op Utrecht Centraal.

Nu ben ik op Rotterdam Centraal naar de wc gegaan. Je moet hiervoor in en uitchecken met je ov kaart. Dat heb ik gedaan.

Tot mijn schrik heeft NS hierdoor 2x €20,- gerekend. Voor twee x niet uitchecken!

Kunnen jullie dit alsjeblieft rectificeren en ook rekening houden met internationale reizigers die naar t toilet moeten op Rotterdam Centraal?

Zo wordt t wel een heel duur toilet bezoekje…

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • 3 april 2025

U kunt het beste even contact opnemen met NS Klantenservice, 030 7515155 en het uitleggen.

Het is hier een reizigersforum en wij kunnen niet bij de administratie.

Toegevoegde uitleg:

Ik vrees dat u het ov-chipkaartsysteem vooral ziet om een poortje te openen. Dat is wel waar, maar het gaat er om dat u een geldige incheck heeft en daarmee een geldig vervoersbewijs. die moet altijd gepaard gaan met een uitcheck bij dezelfde vervoerder en dit is om de juiste prijs te berekenen. 

Als u vanuit buiten de poortjes passeert, checkt altijd in. Als u het station verlaat en door de poortjes gaat, checkt u altijd uit. Als u bij dit uitchecken geen incheck heeft, kost dat 20 euro. Omgekeerd geldt hetzelfde, dan is er een incheck zonder uitcheck en het systeem kan in beide gevallen de prijs niet eerlijk bepalen. Waarschijnlijk heeft u daardoor 2 x 20 euro correctietarief gekregen. Twee keer niet uitchecken levert hetzelfde beeld op. Het is wel zaak het systeem goed te begrijpen, want fouten ermee worden dus zo afgestraft. Het probleem is ook niet het toiletbezoek, maar de foute in- en uitcheck.

Zonder dat treedt massale fraude op. Een te groot deel van de bevolking grijpt iedere mogelijkheid aan om zonder het risico gepakt te worden zichzelf te bevoordelen. Dat kan nu nog, als de reiskosten hoger zijn dan 20 euro. Persoonlijk denk ik dat het goed zou zijn om die reden een hoger tarief aan te houden, maar in uw geval heeft u het fout gedaan maar het  is waarschijnlijk een vergissing of onwetendheid waarbij u NS niet heeft benadeeld. Dat laatste is dan ook waarschijnlijk het criterium dat NS hanteert, Het is weer gedoe, maar het gaat wel om veertig euro.

Ik zou het internationale vervoersbewijs bij de hand houden, Klantenservice bellen en het uitleggen. Zeker als u er in het verleden geen gewoonte van heeft gemaakt foutief in- of uit te checken zal Klantenservice er begrip voor hebben en wordt het denk ik kwijtgescholden.

Ik ben echter niet in de positie u een toezegging te doen, maar dit is wat u het beste kunt proberen.

U had met de vierkante code op uw internationale vervoersbewijs de poortjes in Rotterdam moeiteloos kunnen openen, en dan had u dit gedoe niet gehad. Zo doet Bommel het ook.

Zie verder de opmerkingen van ​@Robert B hieronder.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4

Welkom bij de NS Community!

Dat is foute boel inderdaad want door de poortjes naar buiten in Rotterdam levert je een reis zonder incheck en €20 correctie op (want je reist op je e-ticket!)

Vervolgens weer naar binnen (en nergens uitchecken) hetzelfde.Hoppa 20 euro erbij! 🙄

Je had de code op je internationale ticket moeten gebruiken voor de poortjes-passage of WC bezoek in Rotterdam (dat kan gewoon een paar keer), maar via de Klantenservice komt die 2×20 euro zeker goed! 😃

Automatisch rekening houden met een internationaal e-ticket terwijl je ook NS Flex hebt en voor een ‘omgekeerde’ (uit en weer in) stationspassage je ov-chipkaart gebruikt hebt is onmogelijk, maar de Klantenservice snapt dat dus wel als het gebeurd is.

“ik heb mijn ov-chipkaart gebruikt terwijl ik een internationaal e-ticket had” dus hoe lossen we dit op?

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4 april 2025

Dat is dus iets waar helemaal niet over nagedacht is toen die poortjes kwamen. Er zullen op een druk overstapstation best wel veel reizigers zijn die tijdens een overstap naar de WC willen. 

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 4 april 2025
Vareo schreef:

Dat is dus iets waar helemaal niet over nagedacht is toen die poortjes kwamen. Er zullen op een druk overstapstation best wel veel reizigers zijn die tijdens een overstap naar de WC willen. 

Als je uitcheckt met het vervoersbewijs waarmee je eerder was ingecheckt is er niets aan de hand.

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4 april 2025

Ja, maar dat weet niet iedereen.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4 april 2025
Vareo schreef:

Ja, maar dat weet niet iedereen.

Hoezo weet niet iedereen dat? Het is de basis van de poortjes, je checkt in wil je naar binnen en je checkt uit wil je naar buiten.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • 4 april 2025

Waarom moet je de poortjes uit als je op station Rotterdam naar de WC wilt?

Ik zou gebruik maken van de wc in de TGV. Die wordt goed schoon gehouden.

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4 april 2025

Omdat binnen de poortjes geen WC's zijn.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4 april 2025
Thom schreef:

Waarom moet je de poortjes uit als je op station Rotterdam naar de WC wilt?

De wc zit als het goed is bij de International Lounge op perron 2, aangezien de International Lounge vanaf buiten de poortjes bereikbaar is moet je dus ook uitchecken bij perron 2 wil je naar de WC.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 4 april 2025

En daarin is Rotterdam CS niet uniek. Den Haag CS heeft ze ook buiten de poortjes zitten bijvoorbeeld.

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 4 april 2025

Anno 2025 zou je verwachten dat inmiddels wel duidelijk is dat je poortjes passeert met het vervoerbewijs of de kaart waarmee je reist en niet met een andere kaart. 

Maar blijkbaar is dat te simpel geredeneerd.

Iets anders is natuurlijk dat het niet echt handig is dat treinreizigers die al onderweg zijn door een poortje moeten om naar het toilet te gaan omdat het toilet buiten het poortjesgebied ligt. En dat er ook stations zijn waarin het toilet juist binnen het poortjesgebied (zoals Hilversum en Utrecht Centraal) is gevestigd. Daar is geen enkele lijn in te ontdekken.

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4 april 2025

Ik probeer het probleem Rotterdam Centraal te ontwijken door vlak voor aankomst nog even naar de WC te gaan. Lukt niet altijd aangezien ik niet de enige in de trein ben die op dat idee komt. 🤔

Reageer