beantwoord

Waarom betaal je in België voor de IC Brussel over dezelfde afstand ruim 2 keer zo veel?

  • 13 June 2022
  • 7 reacties
  • 536 Bekeken

Reputatie 2
  • Reisadviseur*
  • 133 reacties

Voor een kaartje Antwerpen-Roosendaal betaal je op NS International met 100% korting voor het Nederlandse deel €5,00 voor Antwerpen-Grens (ongeveer 50km)
Koop je echter een kaartje Antwerpen-Breda met de IC Brussel ruim het dubbele (€10,60) voor het traject Antwerpen-Grens (ongeveer 50km). 
 

Waarom is er zo’n groot prijsverschil tussen 2 trajecten die qua afstand ongeveer aan elkaar gelijk zijn? 
 


 

icon

Beste antwoord door rvdborgt 13 June 2022, 12:54

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Er zijn 2 oorzaken dat het vanaf Roosendaal(gr) goedkoper is dan vanaf Hazeldonk(gr):

  1. Vanaf Roosendaal(gr) is het korter dan vanaf Hazeldonk(gr): 28 tariefkm tegenover 40.
  2. De NMBS heft een grenstoeslag op de tarieven naar Hazeldonk(gr). (NS doet dit trouwens ook.)
Reputatie 7

Grenstoeslagen: echt niet meer van deze tijd.

 

Schandalig wat de NS nu weer van plan is met de IC Brussel. Dit bedrijf moet zich doodschamen voor hun gepruts. www.watkanjewel.nl is hier wel van toepassing.

Grenstoeslagen: echt niet meer van deze tijd.

Tja, iemand zal de extra kosten als gevolg van technische verschillen en landelijke eisen t.a.v. personeel moeten betalen. Het is een gevolg van dat alles per land is georganiseerd door maatschappijen die in staatshanden zijn en hun territorium fanatiek afschermen. En dat geldt zowel voor de NMBS als de NS. Daar komt nog bij dat rijden over de HSL een fortuin aan infraheffing kost.

 

@r_dalhuisen 

Wat er nu schandalig is aan wat NS wil ontgaat me. Het valt volledig binnen de exploitatie afspraken die tussen NS en het Ministerie van I&M zijn gemaakt. Voor het vervoer naar België mag NS hogere prijzen vragen dan voor binnenlands vervoer.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vermoed dat r_dalhuisen doelt op het plan om reserveringen verplicht te maken.

Ik vermoed dat r_dalhuisen doelt op het plan om reserveringen verplicht te maken.

Ja, het wordt gemiddeld duurder en minder flexibel en verschilt dan weinig meer met de DB-systeem. En daar hoor ik niemand over roepen dat het schandalig is. Overigens moet je bij Flixbus en het vliegtuig ook reserveren.

Reputatie 7
Badge +3

Blijkbaar leest niemand weer eens wat er echt staat.

Er komt treinbinding (zonder zitplaatsreservering) voor tickets tegen het Early Bird-tarief. Voor de flex-tarieven verandert er helemaal niets.

 

Van en naar België

Ook de zomerdrukte in de Intercity Brussel vraagt om een andere aanpak deze zomer. Samen met de Belgische NMBS zijn we van plan om reizigers die een goedkoop ticket tegen het Early Bird tarief kopen, voor een specifieke trein te laten kiezen. Dit is geen zitplaatsreservering, maar maakt wel dat reizigers alleen de treinen kunnen nemen waarvoor een kaartje is gekocht. Tot nog toe konden zij elke trein van en naar Brussel pakken.

Deze maatregel maakt de bezetting van de trein voorspelbaarder en zorgt dat reizigers van en naar Brussel op alle tijdstippen voldoende comfort houden. Bij verstoringen of uitval mag de reiziger met een Early Bird-ticket uiteraard de reis met de volgende trein vervolgen, de binding aan een specifieke trein vervalt dan.

Ook zijn we van plan de momenten waarop de midweek (rustiger en goedkoper) en weekend (drukker en duurder) variant van Early Bird kaartjes moet worden gekocht anders te plannen. De tickets zelf worden niet duurder. Voor de andere ticketsoorten voor de Intercity Brussel verandert niets.
 

Bron: https://www.nsinternational.com/nl/nieuws/treindrukte-deze-zomer

Reageer