Zijn de veiligheidscontroles bij Eurostar echt noodzakelijk? | NS Community
beantwoord

Zijn de veiligheidscontroles bij Eurostar echt noodzakelijk?

  • 12 October 2022
  • 10 reacties
  • 361 Bekeken

Reputatie 5

Ik vraag me af of die veiligheidscontroles (ik bedoel dus niet de paspoortcontrole) voor het betreden van de Eurostar echt nodig zijn. Bij de andere internationale treinverbindingen is dit immers ook niet het geval. Het heeft m.i. ook niets met brexit te maken, want voordien waren er ook al veiligheidscontroles. 

Ik vind de controles voor deze specifieke trein echt overbodig die - door de extra bruto reistijd die de mogelijke wachtrijen opleveren - een belangrijk voordeel van treinreizen t.o.v. het vliegtuig voor een groot gedeelte ongedaan maken. Het voordeel van de trein is nou eenmaal dat je gewoon naar het station kunt gaan en een paar minuten later kunt instappen en zo naar je bestemming. Helaas is dat met Eurostar door de 60-90 minuten die je verwacht wordt voordien aanwezig te zijn om op tijd in te kunnen checken niet het geval. Ik denk voor veel mensen toch net een reden om toch maar voor het vliegtuig te kiezen.

icon

Beste antwoord door Vareo 12 October 2022, 20:01

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge

Wat ik begrepen heb is het een eis van de Britse overheid. Vervelend maar bij vliegen moet je nog langer van te voren aanwezig zijn. 

Reputatie 7
Badge +2

Paspoortcontrole vooraf is een eis van de Britse overheid. De veiligheidscontroles hebben zover ik weet juist te maken met de veiligheidsregels voor de Kanaaltunnel.

Reputatie 7
Badge +1

Het is inderdaad gewoon veiligheidstheater (aka secutainment) maar helaas is dit een verplichting die is opgelegd door de Channel Tunnel Intergovernmental Commission (waarschijnlijk inderdaad geëist door de Britten) dus we moeten ermee leven.

Reputatie 7
Badge +1

Precies-en nog zo wat meer van dat soort regels komen daarvandaan. Hele boze tongen fluisteren dat die destijds mede zijn ingegeven door de ferry-companies. Verder zit er eigenlijk altijd een heel diep wantrouwen bij de Britten over alles wat van ´the continent´ komt. Overigens wordt het binnenkort, ik meen 1/1/23 nog strenger, omdat dan de EU meer controle eist en vooraf aanmelden (ala ESTA voor de USA) van bezoekers van landen die niet tot EU/EEE behoren. Dus dat betreft dan alle Britten die onder the Channel door willen.

Overigens wordt ook bij de hi-speed AVE treinen van RENFE in Spanje (en ik vermoed ook wel bij de recent opgedoken budget-concurrenten) de bagage tevoren gecontroleerd en moet je dus 15/20 min tevoren aanwezig zijn.

Als het erom gaat reizigertje in die zin dwars te zitten: bij de start van de Franse low-cost TGVś werd ook heel driftig elke maatregel van de Ryan-achtige low-cost airlines nagedaan, incl veraf stations en lang tevoren insjekken (en dan verder geen kaartjes knippen aan boord)

En om dezelfde redenen is bvb door trenItalia in dat land nergens een bagagekluis te vinden.

Reputatie 7
Badge +4

Helaas is dat met Eurostar door de 60-90 minuten die je verwacht wordt voordien aanwezig te zijn om op tijd in te kunnen checken niet het geval. Ik denk voor veel mensen toch net een reden om toch maar voor het vliegtuig te kiezen.

Denkt u dat het op Schiphol momenteel sneller gaat? U mag alles vinden, maar de invloed daarvan is helaas niet zo groot. U bent verplicht dit te doen en anders gaat u niet mee. Zo werkt het ook op Schiphol en de overlast die kan worden ervaren, verandert daar niets aan. De Kanaaltunnel is nu eenmaal ook een veiligheidsfactor.

Het is wel tragisch dat het helaas noodzakelijk is. Het geeft overlast, maar vergroot de veiligheid, ook de uwe.

Reputatie 1

Securitycontroles zijn nogal arbitrair. Ik heb geregeld gevlogen met een titanium multitool in creditcardformaat tussen de bankpassen. Daarin zit een minizaagje van een paar centimeter. Laatst werd dat bij een vlucht vanaf Schiphol eruit gevist, maar de afgelopen vluchten vanaf Brussel was het weer geen enkel probleem. Ongeveer net zo'n onzin als het waterflesje dat er in Schiphol werd uitgevist, waarna je letterlijk 10 meter verderop een nieuwe mag kopen voor 4 euro. Het enige dat je kunt doen is het circus lijdzaam ondergaan, en uren in de rij wachten op wat het veiligheidsapparaat nu weer zal bedenken en daardoor je vlucht missen. Terwijl je weet dat er heel wat levensgevaarlijke flessen babymelk en nagelvijltjes aan boord komen sta je daar met een broek zonder riem die net wel, net niet afzakt, gestript van schoenen, horloge en zegelring op kousenvoeten beetje voor lul te staan bij de machtswellustelingen die nog wel even navoelen of ook die laatste metalen rits of knoop geen terroristisch oogmerk heeft. Wat een pret!

En dan securitycontroles voor in de trein? Hierin is er geen toegang tot de machinist, wellicht wat terroristische dreiging, maar dat risico valt te overzien. Wie opteert om uren vroeger te komen om toch de trein te missen bij personeelsgebrek? Om consistent te zijn dan ook maar bussen, trams en het pontje bij Amsterdam Centraal meenemen. Had iemand al nagedacht over scholen en supermarkten? Of de peuterspeelzaal (want je kunt niet vroeg genoeg beginnen)?

Het middel (securitycontrole) is erger dan de kwaal (onveiligheid), en helpt niet om de onveiligheid uit te bannen. Een securitycontrole-maatschappij wil niemand. Kunnen we alsjeblieft snel met deze gekkigheid stoppen?

Reputatie 5

Het geeft overlast, maar vergroot de veiligheid, ook de uwe.

 

Schijnveiligheid vooral.

Reputatie 7
Badge

Afschaffen die controles maar?

Reputatie 6

Afschaffen die controles maar?

Ik ben voor het grotendeels afschaffen. Misschien ben ik 1 van de weinigen die nog heel goed weet dat er nauwelijks verscherpte controles werden ingevoerd toen er met enige regelmaat vliegtuigen werden gekaapt. Wij, en de hele wereld, is naar de pijpen van de Amerikanen gaan dansen na de vliegtuigkapingen van 9/11. Zelf ben ik kort na die kapingen wat vliegreizen gemaakt. Op sommige vliegvelden in Azie werd er toen, en nu nog, weinig of niet gecontroleerd Heb het meermaals meegemaakt dat de beveiliging met de rug naar de passagiers ging staan om geen vertraging te veroorzaken. 
Treinkapingen kennen we ook al van lang terug. Aanslagen ook… 

 

Reputatie 7
Badge +3

De Britse overheid (zowel nationaal als lokaal) is geobsedeerd door “Health and Safety” naar aanleiding van risico-analyses, niet alleen wanneer het gaat om de Kanaaltunnel. Overal word je geconfronteerd met allerlei flauwekul die je in de rest van Europa niet of nauwelijks ziet. 
Hier een paar voorbeelden:
In iedere treincoupé hangt een een evacuatieplan met vluchtroutes. Er worden veiligheidsberichten omgeroepen door het treinpersoneel, zoals dat gebeurt in een vliegtuig. Alsof er om de haverklap treinongelukken gebeuren waarbij de trein geëvacueerd moet worden.
In treinen en op stations wordt om zeer vaak omgeroepen uit te kijken naar onbeheerde bagage en ogenblikkelijk de politie te waarschuwen.
Bij roltrappen hangen stickers met instructies hoe de roltrap te gebruiken.
Schoolklassen die klassikaal buiten lopen? Iedere leerling een geel veiligheidshesje aan.
Het halve land loopt rond in een veiligheidshesje. Zoals bijvoorbeeld iedere postbode.  
Etc, etc. 

Een versoepeling van de veiligheidscontroles voor Eurostarreizigers zit er echt niet in zolang de Britse overheid daar iets over te zeggen heeft.

Het grappige is dat het tegelijkertijd een nationale sport is om te mopperen op “Health and Safety gone mad” maar dat al dat gemopper nauwelijks effect heeft op de overheid.

Het gevolg is dat het land gevangen zit een een vicieuze cirkel van angstdenken. Scholen raden af dat leerlingen op de fiets naar school komen omdat fietsen gevaarlijk. Gevolg is dat veel ouders hun kinderen met de auto naar school brengen waardoor het rond scholen ontzettend druk is met autoverkeer en het dus gevaarlijker is geworden om naar school te fietsen.

 

Reageer