Skip to main content

Ik reis voor mijn werk vanaf Tilburg naar Schiphol (1e klas en met een ICD toeslag voor het stuk Rotterdam - Schiphol) Deze kosten kan ik prima dekken met de reiskostenvergoeding die ik krijg via mijn werkgever. Nu ben ik verplicht een NS Business card aan te vragen (want auto is voor mij geen optie) en vervalt mijn reiskostenvergoeding. Met deze business card reis ik 2e klas en zit er geen ICD bij.

Dit houd voor mij in dat ik, mocht ik dat willen, dit zelf moet bekostigen en dat gaat aardig oplopen. Mijn alternatief is nu van Tilburg naar Schiphol via de andere kant reizen (Den Bosch - Utrecht) en kost me per rit 25 minuten extra reistijd. 

Zijn er misschien nog opties die ik over het hoofd zie om het toch betaalbaar te houden en ook de langere reistijd te voorkomen?

Mag je van je werkgever niet het verschil tussen je huidige abonnement en je gewenste abonnement zelf bijbetalen?


Mag je van je werkgever niet het verschil tussen je huidige abonnement en je gewenste abonnement zelf bijbetalen?

Jazeker wel… Maar ik wil juist voorkomen dat ik deze kosten ga maken. Een maandabonnement voor ICD en eventueel 1e klas wordt dan een duur grapje….


Mag je van je werkgever niet het verschil tussen je huidige abonnement en je gewenste abonnement zelf bijbetalen?

Jazeker wel… Maar ik wil juist voorkomen dat ik deze kosten ga maken. Een maandabonnement voor ICD en eventueel 1e klas wordt dan een duur grapje….

Je werkgever is dus op de reiskosten aan het bezuinigen en gaat over op een business card. Ik denk dat je dus eerst bij je werkgever moet aankloppen. Tilburg-Schiphol 1e klas is heel duur dus ik begrijp je werkgever eerlijk gezegd wel.


Mag je van je werkgever niet het verschil tussen je huidige abonnement en je gewenste abonnement zelf bijbetalen?

Jazeker wel… Maar ik wil juist voorkomen dat ik deze kosten ga maken. Een maandabonnement voor ICD en eventueel 1e klas wordt dan een duur grapje….

Je werkgever is dus op de reiskosten aan het bezuinigen en gaat over op een business card. Ik denk dat je dus eerst bij je werkgever moet aankloppen. Tilburg-Schiphol 1e klas is heel duur dus ik begrijp je werkgever eerlijk gezegd wel.

Yep, een ordinaire bezuiniging. Waar ik voorheen mijn volledige abonnement kon afdekken met de reiskostenvergoeding moet ik nu dus zelf gaan bijleggen om dezelfde rit te maken. 1e klas zou ik eventueel willen laten schieten (deze had ik vooral omdat ik met met 2.03 cm gewoon beter zit in zo’n stoel) maar de ICD zou ik wel heel graag erbij willen hebben gehad. Als ik het goed heb gelezen kost zo’n abonnement 80 euro per maand geloof ik. Dat is dus bijna 1000 euro per jaar. Het houd ergens op … Dat wordt vaker thuiswerken dan. ;-)


 

 

Je werkgever is dus op de reiskosten aan het bezuinigen en gaat over op een business card. Ik denk dat je dus eerst bij je werkgever moet aankloppen. Tilburg-Schiphol 1e klas is heel duur dus ik begrijp je werkgever eerlijk gezegd wel.

Mijn werkgever beperkte op een gegeven de reiskostenvergoeding tot maximaal 35 km toen hij ontdekte dat mensen steeds verder weg gingen wonen als hij de kosten onbeperkt vergoedde.

Met de nu overal gierend uit de klauwen lopende loonkosten zullen wel meer werkgevers op de rem gaan trappen. En eind van het jaar wordt de trein weer 6% duurder.


Mag je van je werkgever niet het verschil tussen je huidige abonnement en je gewenste abonnement zelf bijbetalen?

Jazeker wel… Maar ik wil juist voorkomen dat ik deze kosten ga maken. Een maandabonnement voor ICD en eventueel 1e klas wordt dan een duur grapje….

Je werkgever is dus op de reiskosten aan het bezuinigen en gaat over op een business card. Ik denk dat je dus eerst bij je werkgever moet aankloppen. Tilburg-Schiphol 1e klas is heel duur dus ik begrijp je werkgever eerlijk gezegd wel.

Yep, een ordinaire bezuiniging. Waar ik voorheen mijn volledige abonnement kon afdekken met de reiskostenvergoeding moet ik nu dus zelf gaan bijleggen om dezelfde rit te maken. 1e klas zou ik eventueel willen laten schieten (deze had ik vooral omdat ik met met 2.03 cm gewoon beter zit in zo’n stoel) maar de ICD zou ik wel heel graag erbij willen hebben gehad. Als ik het goed heb gelezen kost zo’n abonnement 80 euro per maand geloof ik. Dat is dus bijna 1000 euro per jaar. Het houd ergens op … Dat wordt vaker thuiswerken dan. ;-)

Verhuizen dichter bij je werk lijkt mij ook wel een goed idee, zoals Tamzin al aangeeft. Ik vind in deze een kreet als “ordinaire bezuiniging" wel wat over the top. Ik denk dat er in Nederland zeer weinig werkgevers zijn die een dergelijk abonnement wel vergoeden.  


Mag je van je werkgever niet het verschil tussen je huidige abonnement en je gewenste abonnement zelf bijbetalen?

Jazeker wel… Maar ik wil juist voorkomen dat ik deze kosten ga maken. Een maandabonnement voor ICD en eventueel 1e klas wordt dan een duur grapje….

Je werkgever is dus op de reiskosten aan het bezuinigen en gaat over op een business card. Ik denk dat je dus eerst bij je werkgever moet aankloppen. Tilburg-Schiphol 1e klas is heel duur dus ik begrijp je werkgever eerlijk gezegd wel.

Yep, een ordinaire bezuiniging. Waar ik voorheen mijn volledige abonnement kon afdekken met de reiskostenvergoeding moet ik nu dus zelf gaan bijleggen om dezelfde rit te maken. 1e klas zou ik eventueel willen laten schieten (deze had ik vooral omdat ik met met 2.03 cm gewoon beter zit in zo’n stoel) maar de ICD zou ik wel heel graag erbij willen hebben gehad. Als ik het goed heb gelezen kost zo’n abonnement 80 euro per maand geloof ik. Dat is dus bijna 1000 euro per jaar. Het houd ergens op … Dat wordt vaker thuiswerken dan. ;-)

Verhuizen dichter bij je werk lijkt mij ook wel een goed idee, zoals Tamzin al aangeeft. Ik vind in deze een kreet als “ordinaire bezuiniging" wel wat over the top. Ik denk dat er in Nederland zeer weinig werkgevers zijn die een dergelijk abonnement wel vergoeden.  

Ze hadden het ook bij het oude kunnen laten, dan was er niks aan de hand geweest. Dus een ordinaire bezuiniging…..


 

Verhuizen dichter bij je werk lijkt mij ook wel een goed idee, zoals Tamzin al aangeeft. Ik vind in deze een kreet als “ordinaire bezuiniging" wel wat over the top. Ik denk dat er in Nederland zeer weinig werkgevers zijn die een dergelijk abonnement wel vergoeden.  

In Nederland is de regeling meestal toch al erg luxe, in Duitsland is het bijv. niet gebruikelijk dat je überhaupt een reiskostenvergoeding krijgt.


Yep, een ordinaire bezuiniging. Waar ik voorheen mijn volledige abonnement kon afdekken met de reiskostenvergoeding moet ik nu dus zelf gaan bijleggen om dezelfde rit te maken. 1e klas zou ik eventueel willen laten schieten (deze had ik vooral omdat ik met met 2.03 cm gewoon beter zit in zo’n stoel) maar de ICD zou ik wel heel graag erbij willen hebben gehad. Als ik het goed heb gelezen kost zo’n abonnement 80 euro per maand geloof ik. Dat is dus bijna 1000 euro per jaar. Het houd ergens op … Dat wordt vaker thuiswerken dan. ;-)

Ja, of reist dus gewoon om 🤷‍♂️. Je werkgever wil duidelijk bezuinigen en dat snap ik ook wel, jij vind het zelf al duur om dit te betalen en dus is het niet gek dat je werkgever hetzelfde denkt.

 

Je reiskosten worden gewoon vergoed als je omreist en dat duurt dan wel 25 minuten extra, maar of je betaald zelf een hoop extra bij of je reist gewoon 25 minuten extra zonder iets bij te hoeven betalen.

Voor mij zou de keuze snel gemaakt zijn 😉.

 

Maar goed je kan het nog altijd bespreken met je werkgever, je zult in iedergeval iets op moeten geven.


 

Ze hadden het ook bij het oude kunnen laten, dan was er niks aan de hand geweest. Dus een ordinaire bezuiniging…..

Dan waren de kosten dus niet omlaag gegaan. Daarnaast lokte de oude regeling van onbeperkt vergoeden ook excessen uit waarbij mensen steeds verder weg gaan wonen. Als mensen een deel van de kosten zelf moeten betalen bedenken ze zich nog wel een keer alvorens 100 km van de zaak te gaan wonen.


 

Ze hadden het ook bij het oude kunnen laten, dan was er niks aan de hand geweest. Dus een ordinaire bezuiniging…..

Dan waren de kosten dus niet omlaag gegaan. Daarnaast lokte de oude regeling van onbeperkt vergoeden ook excessen uit waarbij mensen steeds verder weg gaan wonen. Als mensen een deel van de kosten zelf moeten betalen bedenken ze zich nog wel een keer alvorens 100 km van de zaak te gaan wonen.

Dat is weer typisch dat bekrompen Nederlandse denken. Alles wat meer dan 15 minuten rijden is vinden ze al ver….. pffff


 

Ze hadden het ook bij het oude kunnen laten, dan was er niks aan de hand geweest. Dus een ordinaire bezuiniging…..

Dan waren de kosten dus niet omlaag gegaan. Daarnaast lokte de oude regeling van onbeperkt vergoeden ook excessen uit waarbij mensen steeds verder weg gaan wonen. Als mensen een deel van de kosten zelf moeten betalen bedenken ze zich nog wel een keer alvorens 100 km van de zaak te gaan wonen.

Dat is weer typisch dat bekrompen Nederlandse denken. Alles wat meer dan 15 minuten rijden is vinden ze al ver….. pffff

 

Nee dat is niet bekrompen, hoe verder je van je werk woont hoe groter natuurlijk ook de kans dat je vertragingen oploopt. Jij probeert je eigen situatie als normaal neer te zetten en wij geven alleen aan dat dit dus voor 99,999% van de Nederlanders absoluut niet een normale situatie is. Ja logisch dat jij wil dat alles bij het oude blijft, fiscaal mag deze reiskostenvergoeding overigens helemaal niet. Dus je hebt nu gewoon extra inkomsten. Ik neem even aan dat je die wel bij de belasting aangeeft?


 

 

Dat is weer typisch dat bekrompen Nederlandse denken. Alles wat meer dan 15 minuten rijden is vinden ze al ver….. pffff

Goedkoop lullen natuurlijk als je er zelf niets aan betaalt. Je baas heeft te lang voor Gekke Henkie gespeeld en moet nu dus terug.


 

 

 

Ja logisch dat jij wil dat alles bij het oude blijft, fiscaal mag deze reiskostenvergoeding overigens helemaal niet. Dus je hebt nu gewoon extra inkomsten. Ik neem even aan dat je die wel bij de belasting aangeeft?

De baas mag kilometers vergoeden op basis van de maxinale kilometervergoeding. Als je heel ver weg woont (verder dan het maximale treintarief) kun je er op die manier legaal geld aan overhouden.

Alleen zoals @Gorott al aangeeft zijn er weinig bazen zo gek.


Waarom zou werkelijk ov kosten vergoeden (eerste klas met de ICD) (belastingvrij) niet mogen?


Waarom zou werkelijk ov kosten vergoeden (eerste klas met de ICD) (belastingvrij) niet mogen?

Je mag als werkgever maximaal € 0,23 per km vergoeden. Ik lees inderdaad dat de werkelijke kosten van het ov vergoed mogen worden. Vind ik wel zeer riant in dit geval. Dit was in het verleden volgens mij anders.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/inkomstenbelasting/vraag-en-antwoord/wat-is-de-maximale-kilometervergoeding-die-ik-van-mijn-werkgever-kan-ontvangen#:~:text=Belastingvrije%20vergoeding%20eigen%20vervoer,uit%20welk%20vervoermiddel%20u%20gebruikt.

 

 


In een ver verleden (begin van de eeuw) kreeg ik reiskosten vergoed op basis van de kosten van het ov van postcode naar postcode (CAO kleinmetaal meen ik, was systeembeheerder bij wat voornamelijk een technisch tekenbureau was). Dat ik een auto had of met de fiets kwam (18 km) maakte niet uit.

Tegenwoordig (taxi-CAO) geen reiskostenvergoeding, en wegens eigen voertuig aan huis wordt er zelfs 15 minuten per dag ingehouden op mijn werktijd. En stilstand na 'diensttijd’ (bijv. boodschappen doen) wordt natuurlijk ook niet betaald… nou ja de eerste 5 minuten wel, en de tijd voor lopen van/naar een laadpaal ook (heb er een stuk of 6 binnen kruipafstand dus n.v.t.) 🤣

Dat bij reizen met het ov 1e klas niet vergoed wordt kan ik me wel iets bij voorstellen, maar de ICd toeslag (als abonnement) lijkt me wel bespreekbaar.


 

 

 

Dat is weer typisch dat bekrompen Nederlandse denken. Alles wat meer dan 15 minuten rijden is vinden ze al ver….. pffff

Tergend. Nederland is al zo klein; zou eigenlijk niets uit moeten maken wáár je in dit land woont. Alles is al compact.


Tergend. Nederland is al zo klein; zou eigenlijk niets uit moeten maken wáár je in dit land woont. Alles is al compact.

Ja leuk dat alles compact is, maar alles is ook extreem duur. Dus het maakt wel degelijk uit waar je woont.

Het meest logische is de goedkoopste route vergoeden, het maakt wat dat betreft de werkgever helemaal niet uit hoe lang je over je reis doet (tot op zekere hoogte) zo lang je maar zo goedkoop mogelijk kan reizen en op tijd aan kan komen.


Ik kreeg een paar jaar geleden 45 cent per kilometer voor een zakelijke rit van 130 kilometer enkele reis waarbij de treinreis à 2 uur als werktijd gold, zonder dat ik iets in de trein hoefde te doen. Ik geef toe dat onze sector (belastingadvies) uitstekend draait…

Wat ik als eerste zou doen is proberen te onderhandelen over de reiskostenvergoeding. Die ontvang je namelijk onbelast. Eigenlijk betaalt de staat dus voor de helft mee. Als je het abonnement zelf moet betalen, doe je dat met geld waarover al belasting is betaald. Misschien kun je € 300 salaris inleveren voor een reiskostenvergoeding van € 300. Netto houd je daar +/- € 150 aan over en het scheelt je werkgever ook nog sociale premies. 

 


Wat ik als eerste zou doen is proberen te onderhandelen over de reiskostenvergoeding. Die ontvang je namelijk onbelast. Eigenlijk betaalt de staat dus voor de helft mee. Als je het abonnement zelf moet betalen, doe je dat met geld waarover al belasting is betaald. Misschien kun je € 300 salaris inleveren voor een reiskostenvergoeding van € 300. Netto houd je daar +/- € 150 aan over en het scheelt je werkgever ook nog sociale premies. 

Helemaal waar (als je zoveel verdient dat je in de hoogste belastingschaal valt).

Linkse ikke vind dat woon-werk vervoer gewoon moet tellen als werktijd (ook voor pensioenopbouw en zo), maar is natuurlijk lastig te bepalen want als ik zou fietsen duurt het 3 keer zolang als met een auto. Geen werk/opdrachtgever die dat gaat betalen natuurlijk (slapend geld verdienen in de trein) 😄

 


Het meest logische is de goedkoopste route vergoeden, het maakt wat dat betreft de werkgever helemaal niet uit hoe lang je over je reis doet (tot op zekere hoogte) zo lang je maar zo goedkoop mogelijk kan reizen en op tijd aan kan komen.

Goedkoopste is natuurlijk wel lastig want van veel factoren afhankelijk. Bij mij is het vrij simpel geregeld in de CAO: ik krijg de kortste route van m'n huisadres naar m'n werkadres volgens Google Maps vergoed en dan die afstand keer (als ik me niet vergis) nu 21 cent en dat gaat per 1 januari naar het huidig maximum van 23 cent geloof ik. Hoe ik die afstand afleg, dat maakt dus niet uit. En het abonnement mag ik gewoon zelf aanschaffen (is goedkoper dan de vergoeding overigens).

Nadeel is dan wel dat ik afgelopen jaar oostelijker m'n woonplaats ben gaan wonen en daardoor net iets minder vergoeding krijg, terwijl de reiskosten gelijk gebleven zijn.

Ik kreeg een paar jaar geleden 45 cent per kilometer voor een zakelijke rit van 130 kilometer enkele reis waarbij de treinreis à 2 uur als werktijd gold, zonder dat ik iets in de trein hoefde te doen. Ik geef toe dat onze sector (belastingadvies) uitstekend draait…

Ow dat kan nog rianter… het komische is, als ik met de auto ga dan krijg ik een vaste vergoeding per kilometer maar voor een werktripje dat ik per trein maakte kon ik het treinkaartje gewoon in de onkostendeclaratie opnemen en kreeg ik alles terug. Was iets van 200 euro toen en zonder vragen werd 1e klas ook vergoed (al moet ik wel zeggen: upgraden naar 1e klas inclusief reservering was bij die reis goedkoper dan een losse 2e klas reservering)


Reageer