beantwoord

Correctietarief NS-Flex

  • 3 August 2022
  • 3 reacties
  • 270 Bekeken

Donderdag 28 juli jl. van Leeuwarden naar Zwolle gereisd met m'n Flex-abonnement: NS sprinter van 12.33 uur. 
Ingecheckt, want anders kom je in Leeuwarden niet op de perrons en ik ben van een zodanige leeftijd dat er overheen springen ook niet meer lukt. Overigens loopt daar altijd NS-personeel rond, dus springen was überhaupt al geen optie.

Hoe dan ook: in de betreffende sprinter controle gehad en geen probleem. Zelfs nog met de conducteur gesprekje gehad.

Tot mijn verbazing dezelfde dag nog een mail gehad met de mededeling dat er ‘zonder geldig reisrecht’ is gereisd en dat de eerstvolgende factuur een correctietarief van nota bene 50 euro in rekening wordt gebracht. 

Twee vragen, drie eigenlijk…
1. Hoe kan ik niet ingecheckt zijn als ik de kaart op de lezer houd en het poortje vervolgens opengaat?
2. Hoe kan het dat de conducteur ook geen ‘niet ingecheckt’ heeft geconstateerd?
3. Hoe weet de NS überhaupt dat ik van Leeuwarden naar Zwolle ben gereisd zonder dat ik volgens diezelfde NS niet heb ingecheckt, en er dus eigenlijk niets geregistreerd zou moeten zijn?

Kortom: voor iemand die als sinds begin jaren '80 met de trein reist (en al jarenlang met een abonnement) valt dit toch wel een beetje rauw op het dak; u bent schuldig en de bewijslast ligt geheel bij u.

 

Hans 

icon

Beste antwoord door Erryt NS 3 August 2022, 10:33

Bekijk origineel

3 reacties

Hallo Kneupke en welkom bij de NS Community,


Wat spijtig dat dit is gebeurd. In Leeuwarden staan ook poortjes van Arriva. Wellicht ben je via een poortje van Arriva het station betreden. In dat geval krijg je automatisch een correctie bij controle. Je kan het beste contact opnemen met onze klantenservice om navraag te doen of wij hier nog iets aan kunnen doen.

Reputatie 5

Er kan heel veel misgaan bij in- en uitchecken in Leeuwarden en Zwolle. In Zwolle staan NS- en Blauwnet-poortjes naast elkaar. Het is té makkelijk om je te vergissen. Een andere mogelijkheid is in-of uitchecken met de verkeerde OV-chipkaart, zoals mij enkele malen overkwam. Veel reizigers hebben noodgedwongen meerdere kaarten. Bij mij duurde het opvallend lang voordat ik het doorhad…
Maar er kan ook een storing zijn geweest. In alle gevallen kun je het beste contact opnemen met de klantenservice. Ze kunnen veel rechtzetten.

Hallo Kneupke en welkom bij de NS Community,


Wat spijtig dat dit is gebeurd. In Leeuwarden staan ook poortjes van Arriva. Wellicht ben je via een poortje van Arriva het station betreden. In dat geval krijg je automatisch een correctie bij controle. Je kan het beste contact opnemen met onze klantenservice om navraag te doen of wij hier nog iets aan kunnen doen.

Dit pleit voor één landelijk-tarief voor al het vervoer in Nederland voor alle vervoerders (kilometerprijs en een opstaptarief). Je kunt voor de kilometers, afgelegd met BMT en reizen tijdens de Daluren met een verlagende factor werken en voor reizen in de 1e klas met een verhogende. Gewoon totaal aantal kilometers van deur tot deur nemen, uitrekenen welk deel bijv. buiten de spits is afgelegd, welk deel in de eerste klas, welk deel met het overige OV en evt. fiets is afgelegd, een evt. kilometer-/ of prijsplafond, voor als het maximum aan km op een dag bereikt is (a-la OysterCard-model in Londen), voor elk stuk de bijbehorende factoren erbij berekenen en er komt een optelsom uitrollen.

Dit allemaal met één typekaartlezer (wat Denemarken ook kent).

Pas dan kan er eindelijk afgestapt worden van het niet altijd even kloppende slogan: "één kaart voor al het OV!". Wat betreft kaart klopt het wel, maar wat betreft tarief alles-behalve en kwam de strippenkaart er nog het meest dichtbij in de buurt.

Reageer