eerste boete

  • 8 May 2023
  • 4 reacties
  • 347 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Hallo, 
ik heb op 1 mei 2023 een boete gekregen van €50 voor het vergeten in te checken. 
Nu werd ik gecontroleerd en heeft de conducteur niks gezegd en kreeg ik een half uurtje later een email over mijn boete waar ik best van schrok, aangezien ik niet werd aangesproken op dat ik niet ingecheckt was en het dus ook niet wist. Ik heb nog nooit een boete gekregen en had van iemand gehoord dat ik het evt kon aanvragen om mijn geld terug te krijgen. Is dat correct? 
Nu ben ik naar de keolis website gegaan om een bezwaar tegen de boete te maken, en vraagt de website om mijn boete kenmerk. Ik kan die helaas niet vinden in mijn mail die ik heb gekregen over mijn boete en nu vroeg ik af waar ik die wel kon vinden. 
Alvast bedankt voor uw hulp en een fijne dag! 
Met vriendelijke groet,
Laura Bakker


4 reacties

Was het in een Keolis trein? En was je dan wellicht ingecheckt bij NS? Wat was precies de situatie?

Als je NS Flex hebt krijg je daar een e-mail van. Bij NS Flex heb je geen boetekenmerk. 

Ik heb nog nooit een boete gekregen en had van iemand gehoord dat ik het evt kon aanvragen om mijn geld terug te krijgen. Is dat correct? 

Vragen kan altijd maar regionale vervoerders schelden slechts hoogst zelden boetes kwijt.

Badge +3

De boete (in dit geval overduidelijk een correctietarief, vanwege die e-mail) komt vanuit NS Flex, dus je zult ook bij NS moeten zijn om die kwijt te laten schelden.

Waarschijnlijk zat TS in een Keolis trein met een NS incheck. Dat kan gebeuren en is verder geen probleem om te laten corrigeren.

Badge +3

Waarschijnlijk zat TS in een Keolis trein met een NS incheck. Dat kan gebeuren en is verder geen probleem om te laten corrigeren.

Ik moet toch even een ‘onder voorbehoud’ zetten bij ‘verder geen probleem’, want de NS wenst afwijkingen bij andere vervoerders (zoals een gemiste in/uitcheck of 1e klas of verkeerd overstaptarief of niet verleende korting) niet meer zelf te corrigeren.

Ze sturen je dus (sinds juli 2022) naar de betreffende vervoerder(s). Maar die weten van niets “want je hebt NS Flex!” Met name HTM is daar redelijk halsstarrig in (en terecht, vind ik).

Als je dus een NS Flex correctie krijgt wegens controle bij Keolis/Blauwnet/Arriva met een NS incheck, wie gaat dat dan corrigeren? Dat moet dan haast wel NS zijn (want zij factureren je).

Van een andere vervoerder hoef je echt geen 50 euro (minus reiskosten) terug te verwachten. Die reiskosten weten ze niet eens, want je bent nergens bij ze in/uitgecheckt. De NS weet dat wel (tot op zekere hoogte, als het om een verkeerde incheck gaat).

Hoe dan ook, je maakt mij niet wijs dat Keolis/Blauwnet tegen de NS zegt:

“Joh NS, wij troffen bij controle in onze trein een reiziger aan met NS Flex zonder geldige incheck, dus stuur diegene maar een mail en breng die maar 50 euro in rekening! Diegene kan zich dan later bij ons melden om e.e.a. recht te zetten" 🙄

En nee, dit gaat niet over coulance.

Reageer