Incasso datum NS Flex | NS Community
beantwoord

Incasso datum NS Flex

  • 26 September 2018
  • 4 reacties
  • 4277 Bekeken

Wordt de (maandelijkse) incasso datum van NS Flex bepaalt door de besteldatum van NS Flex?
Indien het antwoord op deze vraag “nee” is, wat bepaalt dan de maandelijkse incasso datum?

Alvast mijn dank voor je reactie!
icon

Beste antwoord door Tochjo 26 September 2018, 20:52

Bekijk origineel

4 reacties

Badge +3
De incassodatum is inderdaad afhankelijk van de besteldatum. Maar de incasso vindt niet plaats op dezelfde dag van de maand als het abonnement ingaat; op die dag, of vlak erna, wordt de factuur gemaakt, en de incasso volgt weer een aantal dagen daarna.

Ter illustratie: mijn NS Flex-abonnement ging in op 6 juni en de afschrijvingen in de afgelopen maanden vonden plaats op 11 juli, 9 augustus en 14 september.
Badge +3
Ter vergelijking, mijn OV-fiets ging in per de 11e, en alle facturen daarvoor in Mijn NS hebben ook die datum.

Uitschieters bij incasso zijn mogelijk, zoals in maart/april toen er een Hemelvaartweekend of zo tussen zat (4 dagen geen bankverkeer).

De incassodatum lijkt elke keer te verspringen, er is geen pijl op te trekken. Is in te zien wanneer de volgende afboekingen worden gedaan en is er een mogelijkheid dat de afboeking op een vaste datum, na periode X (30/31 dagen?) wordt uitgevoerd? Uiteraard rekening houdende met afwijkende dagen van banksluiting. 

Badge +3

Als dat mogelijk zou zijn dan zou men dat wel doen, want facturen worden (bij mij althans) altijd op dezelfde datum aangemaakt. Daar staat ook in dat het bedrag ‘binnen enkele dagen’ afgeschreven zal worden, en daar zou je dan wellicht een vaste datum voor kunnen inplannen (bijv. 5 dagen na factuurdatum), waarbij de incasso al eerder aan de bank aangeboden wordt.

Meestal gebeurt dat ook wel (vaak op een maandag) maar soms duurt het wat langer. Vorige maand was er iemand die zich afvroeg wanneer de incasso kwam, en daar gebeurde het pas op de 23e terwijl de factuur van de 10e was! Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Bij andere bedrijven (denk aan huur, nutsbedrijven, zorgverzekering, internetproviders) is het blijkbaar makkelijker omdat het om vooraf bekende bedragen gaat. Dan zie ik bij mijn bank bijv. op de 28e al dat er een bedrag ingepland staat om op de 1e afgeschreven te worden.

Wat ook afwijkt bij NS is dat men geen tweede incassopoging doet, maar je meteen een herinnering stuurt. En dat NS niet meewerkt aan de overstapservice van de gezamenlijke banken.

Reageer