Vorige week voor het eerst gebruik gemaakt van mijn NS Flex en ik heb zeker weten ingecheckt voor de reis begon maar deze incheck is niet zichtbaar bij mijn reishistorie. De terugreis dan weer wel.
Hoe kan dit? Ik zit niet te wachten op nu al problemen terwijl ik net begonnen ben met het reizen met NS Flex.
Ik kan ook het ook nergens aanpassen, zie ik. Dus wat nu?
Mvg,
Chanty
Beste antwoord door mrfreeze
Hoi chanty' s,
Helaas wil het bij Flex nog wel eens duren voor alle in- en uitchecks zichtbaar zijn. Meestal is het binnen enkele dagen wel zichtbaar, maar het komt ook voor dat het weken duurt. En het kan inderdaad gebeuren dat latere reizen wel zichtbaar zijn en eerdere niet. Ik kan het ook niet logisch verklaren 🙂
Je zou eventueel een account op ov-chipkaart.nl kunnen aanmaken en je kaart koppelen. Daar zijn in- en uitchecks wel vrijwel direct zichtbaar. Enige nadeel is dat je op die site de prijs van de reis niet kunt zien.
Helaas wil het bij Flex nog wel eens duren voor alle in- en uitchecks zichtbaar zijn. Meestal is het binnen enkele dagen wel zichtbaar, maar het komt ook voor dat het weken duurt. En het kan inderdaad gebeuren dat latere reizen wel zichtbaar zijn en eerdere niet. Ik kan het ook niet logisch verklaren 🙂
Je zou eventueel een account op ov-chipkaart.nl kunnen aanmaken en je kaart koppelen. Daar zijn in- en uitchecks wel vrijwel direct zichtbaar. Enige nadeel is dat je op die site de prijs van de reis niet kunt zien.
Ik heb inmiddels een account aangemaakt zoals je aanraadt en ben nog in afwachting van een code.
En als het vaak voorkomt dat sommige reizen/in-uitchecks niet zichtbaar zijn dan kan ik verder ook niet veel meer doen, toch? Hoop alleen niet dat dit negatief gaat uitpakken, bv met een boete ofzo.
Ik wacht het allemaal wel af dan en of de rekening straks gewoon klopt.
Ik zou inderdaad niet weten wat je er zelf aan zou kunnen doen. Ik reis zelf al jaren met Flex en heb nog nooit een boete (‘correctietarief’ noemen ze dat bij Flex) gehad voor een gemiste in- of uitcheck. Mocht je dat wel krijgen, dan kun je altijd contact opnemen met de klanteNService om het te laten herstellen. De gegevens van ov-chipkaart.nl kunnen dan helpen.
Zie op X nu dit geplaatst worden door NS. Het kan dus 11 dagen! duren voordat reizen van andere maatschappijen beschikbaar zijn in de reishistorie. Over die claim, van de in- en uitcheckgegevens bij NS zijn binnen een half uur beschikbaar, doe ik maar geen uitspraken.
Het is in principe waar, de reisinformatie van 3 dagen terug is nog niet beschikbaar, maar de reisinformatie van 5 minuten geleden weer wel.
Het blijkt dus dat reisinformatie wel eens ergens in een proces vast komt te zitten, wat dat is en waarom dat is mag Joost weten.
Wellicht is het iets met timing, waarbij teveel mensen tegelijk in- en uitchecken waardoor de boel vertraging op loopt en het systeem niet meer begrijpt wat waar hoort.
Nou ja het zijn allemaal gokjes, een beter formulering is dan "In- en uitcheckgegevens bij NS zouden binnen een half uur beschikbaar moeten zijn."
Dat andere vervoerders ophalen 11 dagen kan duren kan ik nog enigszins begrijpen, de informatie moet van OV-chipkaart opgehaald worden en ik neem aan dat dat in batches gebeurd, en dan moet NS zelf het ook nog eens verwerken. Het kan waarschijnlijk sneller, maar goed.
Alsnog wel gek want het systeem van NS zou moeten zien dat een reis nog niet volledig verwerkt is, waarom er dan toch een correctietarief bij gerekend word vind ik dan gek.
Dat andere vervoerders ophalen 11 dagen kan duren kan ik nog enigszins begrijpen, de informatie moet van OV-chipkaart opgehaald worden en ik neem aan dat dat in batches gebeurd, en dan moet NS zelf het ook nog eens verwerken. Het kan waarschijnlijk sneller, maar goed.
Ik verwacht dat dit probleem verdwijnt met de nieuwe OV-pas omdat deze met dezelfde techniek werkt als OVpay. En daar zie ik altijd ‘real time’ mijn in/uitchecks (diverse vervoerders, diverse soorten vervoer) in de app verschijnen. Dus daar is het kennelijk wél zo ingericht dat in/uitchecks direct overal beschikbaar (kunnen) zijn.
Nu nog even afwachten wanneer de OV-pas volledig wordt ingevoerd - 2026?
Ik verwacht dat dit probleem verdwijnt met de nieuwe OV-pas omdat deze met dezelfde techniek werkt als OVpay. En daar zie ik altijd ‘real time’ mijn in/uitchecks (diverse vervoerders, diverse soorten vervoer) in de app verschijnen. Dus daar is het kennelijk wél zo ingericht dat in/uitchecks direct overal beschikbaar (kunnen) zijn.
Nu nog even afwachten wanneer de OV-pas volledig wordt ingevoerd - 2026?
Ik verwacht eerder 2030 Bas. Zie ook onderstaand topic. De relatie met Bunq is beëindigd. Er is nog geen vervanging zou betekenen dat Translink zelf een bankvergunning moet aanvragen. Ook de door RobertB in dat topic geschetste problemen zie ik niet 1, 2 ,3 opgelost worden.
NS transacties zijn inderdaad vrij snel te zien (binnen een half uur) maar de Reishistorie toont vervolgens soms dagenlang niets, of een incomplete reis of alleen de terugreis maar niet de heenreis.
Dat duurde bij mij laatst ook een week, en @Momo heeft een voorbeeld waar het wel twee of drie weken duurde (voor een reis met NS)! Overigens was in mijn geval de heenreis al lang bekend, want de prijs van de terugreis klopte precies (het was een overstap binnen 35 minuten, dus langeafstandskorting).
NS transacties zijn inderdaad vrij snel te zien (binnen een half uur) maar de Reishistorie toont vervolgens soms dagenlang niets, of een incomplete reis of alleen de terugreis maar niet de heenreis.
Dat duurde bij mij laatst ook een week, en @Momo heeft een voorbeeld waar het wel twee of drie weken duurde (voor een reis met NS)!
Dat is wel al meer dan 2 jaar geleden, geen idee of er intussen iets is veranderd waardoor het wel sneller gaat. Bij mij was een heenreis op een vrijdagmiddag (met 40% korting) pas 3 weken later zichtbaar, de terugreis (met Weekend Vrij) 3 dagen na de reis en 2 ritjes met de Rotterdamse metro waren meen ik nog iets eerder te zien. Die heenreis was zowel op de startpagina bij laatste transacties als bij de reishistorie zo laat zichtbaar. En hierdoor viel de facturing van dit reis ook in een volgende maand. De reis was gemaakt op 8 juli en mijn factuurdatum is de 1e van de maand. Dan zou je normaal gesproken mogen verwachten dat die reis bij de factuur van 1 augustus zit. Maar deze zat door de lange vertraging pas bij de factuur van september.
Zelfs dat niet altijd. Onder “Transacties” in de app, staat van gisteren enkel de eerste check-in van de ochtend. De rest, inclusief terugreis, is niet zichtbaar. Op ov-chipkaart.nl zijn ze wel al allemaal zichtbaar. Onder reishistorie is ook de eerste incheck ‘s ochtends niet zichtbaar. En dat allemaal op een “ouderwetse” saldo kaart.
Overigens viel mij een poosje terug ergens op dat, naast dat blokje van @Henkpeetersen, boven de reishistorie van mijn Flex kaart, een blokje stond met meest recente check-in/uit. Daar stonden de ontbrekende reizen dan weer wel (nu niet, maar dat klopt):
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.