beantwoord

Is NS Flex niet compatibel met OV-busritten?

  • 11 July 2023
  • 3 reacties
  • 156 Bekeken

3 weken geleden heb ik NS Flex Dal Voordeel gekocht en op mijn OV-kaart gezet. Daarna heb ik verschillende problemen:

  • Tijdens het uitchecken in de bus zie ik de prijs niet meer, slechts 0,00. Ziet er gewoon raar uit.
  • Ik zie de prijs van mijn busritten niet meer in mijn ov-chipkaart.nl account. Ik heb ze nodig voor reishistorie rapporten.
  • Ik kan mijn busrittenhistorie en prijzen nog steeds zien op www.ns.nl (waarom zijn ze hier?) maar als ik "Exporteer Reishistorie CSV/PDF" selecteer, krijg ik alleen een bestand met daarin een fout {"errorCode":"UNKNOWN_ERROR","errorDescription":"An error occurred"} foutmelding. Ik zie op dit forum dat het exportprobleem al maanden bekend is!

Dit is absoluut een teleurstelling. Waarom heeft NS flex in vredesnaam invloed op mijn busritten? Hoe kan ik NS Flex alleen voor treinen inschakelen, zodat het geen invloed heeft op de bus en andere reizen?

icon

Beste antwoord door Tochjo 11 July 2023, 11:09

Bekijk origineel

3 reacties

Badge +3

NS Flex bestaat uit twee afzonderlijke producten: “Reizen op Rekening Trein” en “Reizen op Rekening Bus Tram Metro". U kunt via de klantenservice (telefoon, chat, Twitter of Facebook) aangeven dat u in bus, tram en metro niet langer op rekening wil reizen. De klantenservice zal dan alleen dat onderdeel van NS Flex beëindigen. Vervolgens moet u bij een kaartautomaat dit product dan nog van uw kaart halen. Daarna reist u weer op saldo in bus, tram en metro. Dat saldo kunt u dan niet meer laden bij kaartautomaten van NS. Maar eventueel kunt u wel automatisch opladen activeren.

Overigens treft u het niet dat er juist nu een storing is bij het downloaden van transacties in Mijn NS. In het algemeen werkt het prima, alleen kan het wel een aantal dagen duren voor reizen met bus, tram en metro daar verschijnen. Omdat NS de facturatie van alle reizen doet, staan alleen in Mijn NS nog de prijzen, en niet meer bij het uitchecken en in uw Mijn OV-chipaccount.

Bedankt, de export werkt nu.

Het ziet er nog steeds raar uit dat de integratie met NS, GVB and ov-chipkaart.nl niet werkt, zijn dit beide bedrijven die met elkaar concurreren? :) 

Badge +3

NS Flex staat op je kaart als product Reizen op Rekening NS, waarbij het achterliggende systeem de prijs bepaalt van je reizen.

Poortjes en paaltjes (en OV-chipkaart) weten niet welk Flex abonnement je hebt en kunnen dus geen prijs tonen.

Er zou ook geen € 0,00 getoond moeten worden maar ik vermoed dat apparaten in bus en tram het saldo op de kaart tonen (wat dus niet gebruikt wordt).

Reageer