beantwoord

Reishistorie NS Flex

  • 22 May 2023
  • 8 reacties
  • 799 Bekeken

Ik heb sinds eind april NS Flex. Het is gemakkelijk dat je op rekening kunt reizen en niet verplicht bent om minstens €20,- op je OV-Chipkaart moet hebben om met de trein te kunnen reizen.

Nu merk ik het volgende:

  • De reishistorie is niet up-to-date met wat ik reis. De meeste reizen die ik maak zowel met de trein als met de bus komen een paar dagen later in mijn NS te staan. Bijv. Ik heb vorige week woensdag met de bus en trein gereisd en er moeten dan 12 transacties in mijn reishistorie komen te staan, terwijl er maar 4 opstaan. 1 week later is mijn reishistorie nog steeds niet aangevuld. (Ik heb nagevraagd bij de NS of de BTM aanstaat en die staat aan)

Hebben meer mensen er problemen mee van dat hun reishistorie na een 1 á 2 weken niet volledig in mijn NS staan? In mijn OV-Chipkaart account staat alle volledige reistransacties die ik heb gemaakt.

icon

Beste antwoord door Tochjo 22 May 2023, 20:50

Bekijk origineel

8 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Als je transacties bij OV-chip bekend zijn zouden ze een dag of twee later wel door NS verwerkt moeten zijn, maar er zijn voorbeelden waarbij het wekenlang duurde. Geen zinnig antwoord vanuit de NS behalve afwachten.

BTM transacties duren soms wat langer (met name buurtbusjes e.d.) maar daarvoor geldt hetzelfde, als ze eenmaal bij OV-chip bekend zijn weet NS dat de volgende dag ook.

Badge +3

Ik vind ook dat het erg lang duurt voordat de reishistorie in Mijn NS is bijgewerkt. Als ik een busreis heb gemaakt, dan verschijnt de transactie dezelfde dag in het overzicht op ov-chipkaart.nl, maar het kan ruim een week duren voordat deze in de reishistorie in Mijn NS staat. Enorm onhandig, omdat ik regelmatig busreizen moet declareren. Maar ook voor reizen per trein met NS kan het wel tot vier à vijf dagen duren.

Badge +3

Meen me te herinneren (niet eens zo lang geleden) dat busritten met NS Flex vrijwel direct in de NS app stonden, in ieder geval bij recente transacties/laatste uitcheck. Voorheen stond daar alleen ‘laatste NS transacties’.

Maar goed, zelfs al staat daar de prijs daar een dag later bij schiet je er weinig mee op, want vanuit de app kan je niet declareren.

Die reizen zouden dan eigenlijk gewoon als ‘in behandeling’ in je Reishistorie moeten staan, want dan weet je in ieder geval dat ze bekend zijn.

Badge +3

Nee, in de app schiet het ook niet op.

Inmiddels is het zo dat de reiskosten in de kostenteller vaak al inclusief reizen zijn die pas enkele dagen later in de reishistorie verschijnen.

Badge +3

Inmiddels is het zo dat de reiskosten in de kostenteller vaak al inclusief reizen zijn die pas enkele dagen later in de reishistorie verschijnen.

Dat is dan helemaal bizar, voor zover die kostenteller betrouwbaar is (en voor reiskosten geloof ik dat wel).

Reputatie 4

Inmiddels is het zo dat de reiskosten in de kostenteller vaak al inclusief reizen zijn die pas enkele dagen later in de reishistorie verschijnen.

Dat is dan helemaal bizar, voor zover die kostenteller betrouwbaar is (en voor reiskosten geloof ik dat wel).

ik hebt ook afgelopen maandag om 12;51 een reis gemaakt met de metro en met de trein terug en bus de verwerking duurt inderdaad 2 dagen gisteren was kostenteller zichtbaar en vandaag staat heel reis overzicht in mijn NS als goed is staat dit ook op de komende factuur van 1 juni 

Reputatie 1

Herkenbaar, helaas. Om op de eenvoudigste manier geld terug te kunnen vragen bij vertraging moet mijn reis eerst in de Reishistorie in mijn Mijn NS account verschijnen. Ondanks dat in de FAQ ergens te lezen is dat dit ongeveer 24 uur kan duren, is dat altijd (veel) langer dan 24 uur, soms wel een week. Als ik geen zin heb om daarop te wachten maak ik in dit geval gebruik van een handmatige aanvraag via https://www.ns.nl/formulieren/geld-terug-bij-vertraging.html en dat werkt meestal wel goed.

 

Het voor mij onbegrijpelijke is dat ik wel zonder zo’n lange wachttijd in de NS app bij “Transacties” mijn recente reizen kan zien, de data zijn dus gewoon ergens beschikbaar in het systeem, maar dat het in Reishistorie veel langer duurt voordat dat te zien is.

Badge +3

Op vrijdag 14 juli maakte ik twee busreizen met U-OV: een heenreis en een terugreis. Beide reizen stonden enkele uren later al in de reishistorie op www.ov-chipkaart.nl. De heenreis verscheen binnen enkele dagen in de reishistorie in Mijn NS, de terugreis staat daar nog altijd niet. Ik moet mijn reiskosten binnen twee weken declareren, dus kan nu alleen de kosten terugvragen voor de heenreis.

In het verleden is het me een keer gebeurd dat een gemaakte busreis nooit gefactureerd is. Als dat hier weer gebeurt, vind ik het prima. Maar als die reis na ruim twee weken nog in de reishistorie komt te staan, dan kan ik die kosten dus niet meer terugvragen. In dat geval zal ik daarover een klacht indienen bij NS, zonder enige hoop dat dat iets oplevert.

Vandaag wederom een heenreis en terugreis per bus gemaakt. Beide ritten staan alweer in de reishistorie op www.ov-chipkaart.nl. Benieuwd hoe lang het nu duurt voor ze in Mijn NS verschijnen.

Reageer