Skip to main content
beantwoord

Ik ben 14 en ik wil graag conducteur worden

Hallo ik ben 14 en ik wil bij de ns werken maar ik zit op een praktijk middelbare school moet ik van de school af of kan het ook op die school?

Beste antwoord door Tomas

Om te solliciteren bij NS heb je een MBO werk- en denkniveau nodig. Er zijn voor zowel machinist als conducteur MBO opleidingen.

Bekijk origineel

4 reacties

Tomas
  • Machinist NS
  • 65 reacties
  • Antwoord
  • 8 april 2025

Om te solliciteren bij NS heb je een MBO werk- en denkniveau nodig. Er zijn voor zowel machinist als conducteur MBO opleidingen.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2356 reacties
  • 8 april 2025

Volgens die pagina zijn beide echter MBO-3 opleidingen, waarvoor normaal een kbl-diploma is vereist en praktijkonderwijs dus onvoldoende is (net als bbl).

Forum|alt.badge.img
  • Intercity
  • 351 reacties
  • 8 april 2025

NS vraagt MBO 3 opleiding en werkervaring.

Ga rond 16 of 17de jaar iets doen waar je contact hebt met mensen, zoals verkoopmedewerker, promotiewerk, of help met met evenement te organiseren. Hierdoor ontwikkel je vaardigheden die je nodig hebt als conducteur, zoals het aanspreken van mensen.

Ook iets doen met veiligheid (al dan niet vrijwillig) doet goed op de CV. Zoals badmeester/juf of vrijwilliger bij het Rode Kruis. Of ga in de zomervakantie naar waddeneiland als lifeguards bij KNRM.

Voor de duidelijkheid, dit zijn slechts voorbeelden. Maar werkervaring met mensen en veiligheid zijn voor veel banen (ook conducteur) noodzakelijk. Noteer elk werkervaring en de opgebouwde kwaliteiten op je CV.

En natuurlijk goed je best doen op school zodat je via vmbo-k naar MBO 3 kunt gaan.

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4153 reacties
  • 9 april 2025

@Chevano33 maak vooral uw school af. 

Reageer