(Ik kan geen topics meer aanmaken in subfora, dus dan maar even zo)
Hoi
Heel af en toe zie of hoor ik dat er verschillende materieeltypen aan elkaar gekoppeld worden voor bijvoorbeeld treinen die weggesleept worden. Denk bijvoorbeeld aan een VIRM met een Plan V, zoals in onderstaande foto.
Mijn vraag is; zou het mogelijk zijn om met twee verschillende materieelsoorten รฉรฉn trein in reizigersdienst te laten rijden?
Om mijn vraag wat te verduidelijken maak ik even een voorbeeldsituatie:
Stel voor dat er om een of andere reden heel veel mensen in Eindhoven staan te wachten op de trein naar Utrecht(Alkmaar als eindbestemming) Deze trein rijd komt over een paar minuten binnen als VIRM met 4 bakken. Dit gaat nooit passen en er zullen mensen achter moeten blijven.
Op het rangeertrein bij Eindhoven staat geen VIRM klaar, Maar wel een DDZ. Zou je deze dan klaar kunnen zetten en vervolgens de Virm er van achter aan kunnen koppelen. Om samen naar Utrecht(of verder) te rijden?
Hoewel ik als techniekstudent wel een aantal vermoedens heb waarom het wel of (vooral) niet kan. Ben ik toch benieuwd of iemand mij hier iets meer over kan vertellen :)
(foto is niet van mij maar deze heb ik via internet gevonden)
beantwoord
Koppelen verschilende materieeltypen
Beste antwoord door Aar
Slepen kan wel, maar ermee in de dienst rijden kan niet. De aangekoppelde trein zelf krijgt geen stroom en is verder gewoon dood. Dus de deuren zou je niet volgens de juiste wijze open kunnen maken, er is geen verwarming, geen verlichting, kortom.... geen enkel reizigersgemak, plus dat er volgens mij zelfs ook soms een snelheidsbeperking geldt.
Daarom zal je nooit verschillende soorten materieel aan elkaar gekoppeld in de dienst zien. Wat wel mogelijk was, was het aankoppelen van de Wadlopers en de DM'90 (buffel) in de dienst. Beiden pasten zich aan aan elkaars vermogen.
Ook reed vroeger de Mat'54 (Hondekop) en de Mat '46 Muizeneus ook aan elkaar in de reizigersdienst. Recentelijk nog zelfs tijdens een Heimwee-express rit van het Spoorwegmuseum werd dit nog een keer in de dienst getoond, en met succes!
Op op jouw voorbeeld terug te komen. DDZ kan je al helemaal niet aankoppelen aan ander materieel, dit omdat deze vanwege de techniek een totaal andere koppeldoos heeft. Eentje van het type: BSI, terwijl al het andere materieel een Scharfenberg-koppeling heeft.
Bekijk origineelDaarom zal je nooit verschillende soorten materieel aan elkaar gekoppeld in de dienst zien. Wat wel mogelijk was, was het aankoppelen van de Wadlopers en de DM'90 (buffel) in de dienst. Beiden pasten zich aan aan elkaars vermogen.
Ook reed vroeger de Mat'54 (Hondekop) en de Mat '46 Muizeneus ook aan elkaar in de reizigersdienst. Recentelijk nog zelfs tijdens een Heimwee-express rit van het Spoorwegmuseum werd dit nog een keer in de dienst getoond, en met succes!
Op op jouw voorbeeld terug te komen. DDZ kan je al helemaal niet aankoppelen aan ander materieel, dit omdat deze vanwege de techniek een totaal andere koppeldoos heeft. Eentje van het type: BSI, terwijl al het andere materieel een Scharfenberg-koppeling heeft.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.